Premium

Campagne voor mantelzorgers laat zien dat ze het niet alleen hoeven doen

In totaal zijn er 4,4 miljoen mantelzorgers in Nederland, van wie er 750.000 langdurig en intensief hulp bieden.

Beeld uit de campagne 'Deel je zorg'. Mantelzorgers staan er vaak alleen voor, maar dat hoeft niet.

In aanloop naar de dag van de mantelzorg, op dinsdag 10 november, gaat vandaag de campagne ‘Deel je zorg’ van start - gemaakt door Roorda Reclamebureau in opdracht van het ministerie van  Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Centraal in de campagne staat het delen van zorg. Want mantelzorgers staan er vaak alleen voor, maar dat hoeft niet.

Advertentie
advertisement

Dubbele betekenis

Het delen van zorg is een oproep met een dubbele betekenis, laat Roorda weten. Want veel mantelzorgers zorgen niet alleen voor iemand, maar maken zichzelf ook zorgen. In de campagnevideo komen verschillende mantelzorgers aan bod. Via posters, banners en social video’s vertellen zij hoe en met wie zij hun zorg delen. Onder de mantelzorgers zijn ook BN’ers als cabaretier Jörgen Raymann, actrice Romana Vrede en 3FM DJ Frank van der Lende.

In totaal zijn er 4,4 miljoen mantelzorgers in Nederland, van wie er 750.000 langdurig en intensief hulp bieden. Zo’n 380.000 mantelzorgers zeggen de last zwaar te vinden, maar vinden het tegelijkertijd moeilijk om om hulp te vragen. Bovendien weten ze vaak niet dat gemeenten professionele ondersteuning bieden.

Niet alleen

'Bijna één op de vier Nederlanders zorgt voor iemand', zegt Arianne van der Rijst, teamleider Informele zorg bij het ministerie van VWS). 'Wij vinden die zorg heel waardevol en bijzonder, maar een groot deel van deze groep ziet zichzelf niet als mantelzorger, laat staan dat ze weten welke hulp ze kunnen krijgen. Met deze campagne willen we mantelzorgers laten zien dat we hun zorg herkennen en dat ze er niet alleen voor staan. We roepen hen op om de zorg te delen met hun omgeving of via mantelzorg.nl hulp te vragen bij organisaties in de buurt.'

Mantel
In totaal zijn er 4,4 miljoen mantelzorgers in Nederland, waarvan 750.000 mantelzorgers langdurig en intensief hulp bieden. Foto: Romana Vrede en Jörgen Raymann.

Ode

Joeri Jansen, creatief directeur Roorda, noemt de campagne een ode aan alle mantelzorgers. 'Op een sterk emotionele wijze maken we hun dagelijkse zorg zichtbaar. In de pre-tests van de campagne zagen we dat de commerical echt bij de mantelzorgers binnenkwam. Het gaat uiteindelijk om contact maken met de kijker, en dat is denk ik wel gelukt. Niet alleen dankzij de beelden en de muziek, maar ook omdat het gaat over contact maken met elkaar. En dat is in de huidige tijd, waarin alles over afstand gaat, natuurlijk ook wel heel bijzonder.'

Volgens de Roorda-voorman herkennen mantelzorgers zichzelf in de video. 'Mensen vinden het heel normaal om te zorgen, het is goed om te weten dat je gezien wordt en niet alleen bent, want het voelt soms wel eenzaam. Als je weet dat er ook anderen zijn met dat gevoel, dan geeft dat ook veel meer moed om door te gaan met wat je doet. Mantelzorgers voelen zich gesteund door het feit dat er blijkbaar hulp is. En voor elkaar zorgen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal.'

Massamediale campagne

Het is voor het eerst dat er op zo'n grote schaal aandacht wordt besteed aan de mantelzorger, zegt hij. 'Op regionaal niveau is er veel aandacht geweest en nog steeds, maar zo'n massamediale campagne is nieuw.'

Jansen roemt het werk van regisseurs Ismael Heuvel en Rogier Hesp (Pink Rabbit). 'Ze zijn erg goed in het raken van de juiste emotie. Ik vond het heel bijzonder dat die twee talenten zich samen over de film hebben gebogen. Het is ook wel een aparte tijd om zo’n film te maken, want elke shoot moet aan alle (1,5 meter-)maatregelen voldoen. Ik weet niet of wij deze film morgen met de nieuwe maatregelen ook hadden kunnen draaien. Je moet kijken of het kan binnen de context, maar er is ook urgentie om dit juist wel te doen, omdat mantelzorgers het in coronatijd extra zwaar hebben.'

 Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatie: Joeri Jansen, Joost van Nistelrooij en Justin van Creij
Strategie: Tabula Rasa en David Koop (Roorda)
Regie: Ismael en Rogier (Pink Rabbit)
DOP: Douwe Hennink
Edit: Martin Heijgelaar
Grading en post production: Captcha
Producer: Marcel Ossendrijver
Design: Jorn Slotboom, Jacqueline Krijnen en Kevin Scheffers
Manager Digital: Alex de Kok
Account: Anne van der Meulen en Oriane Pam
Muziek: Jorrit Kleijnen
Sounddesign: SoundCircus
Fotografie en social content: Krijn van Noordwijk
Verantwoordelijk bij klant: Arianne van der Rijst en Dennis Cohen
Mediabureau: Initiative
PR-bureau: Hvdm

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie