Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Indrukwekkend project' SameNSterker van NS wint Galjaardprijs 2020

Zowel bij jury van Galjaardprijs als bij het publiek komt het spoorbedrijf veruit als beste uit de bus.
Anderhalvemeterselfie winnaars, vooraan communicatieadviseur NS Henriette de Hoog, links Iris Reshef, directeur communicatie
Anderhalvemeterselfie winnaars, vooraan communicatieadviseur NS Henriette de Hoog, links Iris Reshef, directeur communicatie
© NS
Anderhalvemeterselfie winnaars, vooraan communicatieadviseur NS Henriette de Hoog, links Iris Reshef, directeur communicatie
Anderhalvemeterselfie winnaars, vooraan communicatieadviseur NS Henriette de Hoog, links Iris Reshef, directeur communicatie
© NS

SameNSterker van de NS is gekozen tot het meest innovatieve, impactvolle en inspirerende project in publieke communicatie van 2020. Zowel bij de jury als publiek kwam #SameNSterker als beste uit de bus bij de toekenning van de jaarlijkse Galjaardprijs.  

related partner content for mobile comes here

Juryvoorzitter Friso Fennema noemde het ‘indrukwekkend en overtuigend’ hoe de communicatieprofessionals van de NS met relatief weinig middelen en in zeer korte tijd een keur aan creatieve ideeën hebben ingezet om de medewerkers te verbinden. Het publiek was het daarmee eens; 41 procent van de stemmen ging naar het project van de NS.  

De Galjaardprijs wordt jaarlijks toegekend door Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.

‘#SameNSterker’

NS ontwikkelde het project #SameNSterker nadat het in maart ongekend hard geraakt werd door de coronacrisis. Met een bijzonder sterke daling van het aantal reizigers als gevolg. Deze onzekerheid en het grote aantal werknemers dat thuis moest werken en wel geïnformeerd moest worden, vormden de basis voor een aanpak van dit project.

In #SameNSterker was ruimte voor emotie en feiten: de top van het bedrijf was persoonlijk betrokken en voor dit project werden verschillende sociale media ingezet. Op die manier ontstond een strategie die een mix was van crisiscommunicatie, interne communicatie en verandercommunicatie.

‘De coronacrisis heeft iedere organisatie voor uitdagingen gesteld, de NS heeft laten zien dat ons vakgebied daarin verschil kan maken’, is te lezen in het juryrapport.

Galjaardparel 2020

De jury heeft dit jaar voor het eerst de Galjaardparel uitgereikt en die is dit jaar toegekend aan ambassadeur Jan Versteeg in Spanje. De parel is bedoeld om een speciale communicatieprestatie in het zonnetje te zetten.

De Nederlandse ambassade in Madrid heeft een grote doelgroep Nederlanders in Spanje, vooral ouderen. Tijdens de coronacrisis ontstond grote behoefte aan informatie en aan contact. De ambassadeur begon een dagelijkse blog op Facebook en dat groeide uit tot een gigantische hit.

Deze aanpak werkte inspirerend voor andere ambassades. Door de crisis kon de ambassadeur niet terugvallen op ‘Den Haag’ of communicatieprofessionals en werd het volgens de jury een fraai staaltje ‘learning by doing’. Het laat ook zien dat communicatie van iedereen is, zo laat Friso Fennema, voorzitter van de vakjury weten.

Vakjury van de Galjaardprijs en -finalisten

Van de 26 inzendingen voor de Galjaardprijs haalden 5 de finale; de Politie met het project De corporate story, Gemeente Enschede met de campagne De rupsen komen!, Beaumont Communicatie Management met het project Energietransitie Benoordenhout: bewoners doen het zelf! En Súdwest-Fryslân met de energietransitie als samenbeschikking van gemeente en mienskip.

De jury bestond naast voorzitter Friso Fennema (directeur communicatie ministerie IenW) uit Esther Bunnik (hoofd communicatie Vereniging van Nederlandse Gemeenten), Annette Klarenbeek (lector Communicatie Hogeschool Utrecht), Arjen van Leeuwen (eigenaar bureau Van Leeuwen Communicatie) en Cor Vos (Gemeente Amsterdam, als winnaar van 2019 gastjurylid).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in