Premium

Campagne van cryptohandelsplatform Bitvavo focust op vertrouwen

Een interview met de ceo van Bitvavo en de executive creative director van Dept over de eerste grote Bitvavo-campagne.

Een still uit de tv-commercial
Afbeelding: aangeleverd

Investeren in cryptovaluta als bitcoin is relatief populair, maar – net als alle investeringsvormen – niet zonder risico’s. Zo zijn niet alle cryptohandelsplatformen even betrouwbaar. Het Nederlandse platform Bitvavo ziet er een kans in en heeft als missie om cryptovaluta voor iedereen toegankelijk te maken. Een nieuwe campagne, ontwikkeld in samenwerking met Dept, moet Bitvavo neerzetten als de meest betrouwbare partij.

Er zijn flink wat lokale en internationale websites waarop gebruikers hun euro’s kunnen omzetten in cryptovaluta als bitcoin, ethereum en litecoin. Die cryptovaluta fluctueren door allerlei factoren in waarde. Veel gebruikers investeren in cryptovaluta om op de korte of langere termijn winst te maken. De platforms zelf verdienen aan de transacties van gebruikers.

Meer awareness creëren

Bitvavo wil met zijn eerste grote campagne meer awareness creëren en benadrukken het meest betrouwbare platform te zijn, vertelt mede-oprichter en ceo Mark Nuvelstijn in gesprek met Adformatie. ‘We zijn een Nederlands bedrijf dat onder toezicht staat van De Nederlandsche Bank en zijn met één miljoen gebruikers één van de grootste cryptohandelsplatforms in Europa.’

Waar sommige concurrenten van Bitvavo investeren in cryptovaluta ophemelen ten opzichte van andere investeringsmogelijkheden, spreekt Bitavo zich minder uit. Nuvelstijn: ‘We laten zien dat er veel manieren zijn om te investeren, waar crypto er één van is. We willen transparant en eerlijk zijn over de risico’s van het investeren. We hebben geen intentie om bestaande investeringsmogelijkheden af te vallen.’

Mannen bereiken op verschillende kanalen

De campagne start deze week, duurt ‘in principe’ tot januari en omvat verschillende kanalen, waaronder een radiospot die op alle bekende Nederlandse zenders te horen zal zijn. Daarnaast zet Bitvavo in op online zichtbaarheid en verschijnt de campagne op grote (digitale) reclameborden in A-locaties op vijf grote steden. In Amsterdam bijvoorbeeld wordt dat het Rembrandtplein, in Utrecht Hoog Catharijne.

De doelgroep van deze campagne zijn mannen tussen eind twintig en eind dertig, licht René Verbong van Dept toe. Hij is als executive creative director betrokken bij de totstandkoming van de campagne. Voor Dept is het de eerste echte campagnesamenwerking met Bitvavo. Het Nederlandse cryptoplatform nam onlangs ook Glasnost in de arm om zijn bekendheid en merkvoorkeur te vergroten. Dept heeft in aanloop naar de campagne de totale positionering van Bitvavo geformuleerd.  

Investeren in tv-commercial

Die positionering – met een focus op betrouwbaarheid – is volgens beide partijen als eerste terug te zien in de tv-commercial van de campagne. Bitvavo en Dept hebben samen een 35 seconden durende commercial ontwikkeld die te zien zal zijn op alle zenders van onder meer RTL, Talpa, STER, Ziggo en de zender Eurosport. Adformatie spreekt Nuvelstijn en Verbong een week voor de start van de campagne. Laatstgenoemde laat zijn laptopscherm zien met daarop de making of en een bijna definitieve versie van de commercial. De uiteindelijke versie is hieronder te bekijken.

Verbong: ‘Er zit veel werk in. De video is in Sofia (Bulgarije, red.) geschoten met een Hollywoord-crew. De dag erna zijn we naar de grootste waterstudio van Europa gegaan. Daar staat een zwembad van twintig bij twintig meter met alleen maar glas eromheen. Zo kun je prachtig filmen.’ De videoshots in het water zijn op de computer bewerkt alsof de acteur zich in zee bevindt. Verbong vraagt of de acteur bekend voorkomt. Het blijkt Sam Spruell te zijn, een Brits acteur met rollen in onder meer Taken 3, Snow White en The Huntsman. Spruell spreekt de voice-over van de commercial zelf in, in het Engels. De commercial toont Nederlandse ondertiteling. ‘Daar hebben we voor gekozen omdat uit onze tests bleek dat de doelgroep zo goed Engels spreekt. Het maakt de doelgroep niet uit of de audio Engelstalig of Nederlandstalig is’, verklaart Verbong.

Campagne start lokaal

De internationale uitstraling van de commercial betekent niet dat Bitvavo de campagne direct in Engelstalige landen start. Het cryptoplatform richt zich voor nu op Nederland en Vlaamse deel van België. Bitvavo-ceo Nuvelstijn: ‘Ik sluit niet uit dat de campagne ook in andere landen uitkomt, maar we willen eerst de lokale impact meten.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie