Campagnepraat over Randstad: de flirt werkt, maar roept ook vragen op

Onze balkoncritici vragen zich af: staan werkgevers echt te pitchen voor de deur van hun doelgroep of is het gewoon een vette reclamegrap?

De 'vette reclamegrap' past niet helemaal bij een marktleider als Randstad, stellen Bol & Krouwel

WAB: Randstad is in zijn communicatie de laatste jaren netjes geweest. Ze zaten op een route waarin innovatie van werk centraal stond. Het was mooi, maar veel te braaf. En dan nu deze campagne! Een heel ander inzicht en andere aanpak. De wereld van arbeid staat op z’n kop en Randstad en bureau DentsuAchtung omarmen deze verandering. De werkgever heeft geen reet te zeggen, dus alle power to the kandidaat. Een mooi staaltje omdenken, vind ik.

MK: Jeetje, meneer Bol. Heb ik net m’n G-Star-jeans lekker ingelopen, moet ik mijn business suite alweer aan. Want volgens Randstad ga ik als werkgever flirten met Gens XYZ! Ik heb deze film een paar keer moeten bekijken. Het omdenken is slim en zeker actueel, maar is dat inzicht ook herkenbaar voor de doelgroep? Staan werkgevers echt te pitchen voor hun deur? Of is het gewoon een slimme activatie en vette humor?

WAB: Humor werkt als je wil opvallen. Humor doet het altijd goed, mits echt fijn geëxecuteerd. Maar de vraag is of het hier effectief is. Ja, Randstad wint punten bij werknemers en het is even een lesje bescheidenheid voor werkgevers, maar dat kan ook weer veranderen. De grap is even leuk, maar ik vind het geen blijvend inzicht voor Randstad.

MK: Ik ben het met je eens dat dit veel opvallender werk is dan Randstad de afgelopen jaren liet zien - hoewel het vorige startpunt ‘worden wie je bent’ wel erg sterk was. Deze nieuwe campagne doet me denken aan de stijl en humor van Tempo Team, je weet wel, die met de gouden commercial 'Het waren twee fantastische dagen'. Een merk uit dezelfde stal, dus misschien is er op basis van tracking geleerd en geleend van de briefing van moedermerk Randstad? Het is namelijk altijd moeilijk uit te leggen als een ‘flanker brand’ bekender en populairder is dan het moedermerk, is mijn ervaring.

WAB: Misschien is dat wel mijn twijfel. Het is ijzersterke reclame, maar misschien voor het verkeerde merk. Ik hou van het scherpe randje, maar hetzelfde inzicht had ook subtieler ingezet kunnen worden. De vette grap werkt voor een uitdager en past minder bij de marktleider die Randstad in Nederland is. En... ons vaste paradepaardje: hoe lang is dit leuk en consistent te houden?

MK: De afgelopen jaren hebben we Randstad nog geen reeks zien maken, dus ik ben benieuwd naar het vervolg. Op korte termijn zijn ze met deze campagneaanpak in elk geval actueel en meer top of mind, dat lijkt me in de huidige overspannen arbeidsmarkt niet verkeerd. Ik vind het sowieso sterk dat er een concrete activatie bij zit: ‘De andersom sollicitatie’. Het voelt als boter bij de vis. Maar toch heb ik twee vragen: zouden wij als werkgever meedoen? En zijn talenten zo open dat ze zich vanuit hun huidige baan melden op zo’n publieke flirt-dag?

WAB: Ik laat me graag overtuigen. Als dit meer blijkt te zijn dan een reclamegrap, dan zal het een bijzonder sollicitatiemoment worden. Werkgevers die publiekelijk langs kandidaten schuifelen? Noem me ouderwets, maar volgens mij is dat voor beide partijen niet de ideale start van een nieuwe baan. Net zoals bij daten weet je allebei echt wel dat er andere gegadigden zijn, maar enige mystiek blijft wel gewenst. Concluderend kunnen we stellen dat de spot met een mooie twist geslaagd is, maar of dit nieuwe sollicitatieconcept gaat werken, roept vraagtekens op. Als fervent First Dates-kijkers laten we ons ook hier graag verrassen.

Bekijk de campagne hieronder

Advertentie
advertisement

Campagnepraat

Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol challengen elkaar in een nieuwe pennenstrijd op Adformatie. Zij marketingbaas van NN Group, hij eindbaas van Abovo Maxlead. Beiden een groot hart voor marketing en reclame, verslaafd aan J.Lo-gifjes op Twitter en niet in de laatste plaats een prikkelende mening over nieuwe campagnes die het vak wekelijks over zich uitgestort krijgt. Iedere maandag betwijfelt, bekritiseert en bewierookt dit illustere duo een actuele campagne. Met vandaag de nieuwe 'Andersom solliciteren'-campagne van Randstad en DentsuAchtung. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie