Premium

Campagnerapport: Kornuit bovengemiddeld opvallend, herintroductie CarNext.com nieuwswaardig

Onderzoeksbureau MeMo² meet wat Nederlandse kijkers vinden van commercials.

Deze week lichten we twee campagnes uit in het campagnerapport van MeMo²: ‘Made of Moments’ van Kornuit en de CarNext.com-campagne van Leaseplan. Respectievelijk Fitzroy en Etcetera zijn verantwoordelijk voor de commercials van deze merken. Kornuit rolde ‘Made of Moments’ uit waarin naar voren komt dat momenten belangrijker zijn dan bijvoorbeeld geld of status. Leaseplan verkoopt gebruikte leaseauto’s via CarNext.com en komt nu met een internationale campagne voor deze dienst.

Kornuit maakt zich los van Grolsch

54% van de kijkers vindt de Kornuit-campagne opvallend, 39% bestempelt de campagne van het biermerk als leuk en 38% vindt de campagne onderscheidend. Daar staat tegenover dat 26% aangeeft dat ‘Made of Moments’ een duidelijke boodschap heeft. Hetzelfde percentage vindt dat de commercial goed bij het merk past. ‘Ik vind de campagne wel leuk, maar had niet in de gaten dat het om een fles bier ging’, klinkt het vanuit de kijkers. Een positieve noot: ‘De muziek, de beelden en vooral het verhaal. Dit is het!’. Het uiteindelijke rapportcijfer is een 5,4.

Het commentaar van Max de Jong van MeMo²: ‘Met de nieuwe campagne van Kornuit trekt het merk zich helemaal los van Grolsch. Dit resulteert in een creative waarin ingespeeld wordt op jongeren die ervaringen belangrijker vinden dan status en geld, en de 'hipsterman' met baard weg is gelaten. Deze nieuwe insteek is blijkbaar nog even wennen voor de gemiddelde consument, te zien aan de relatief lage brand-fit met Kornuit en de boodschap die niet door iedereen begrepen wordt. Maar door het gebruik van de opzwepende muziek van Tom Trago, een rustige tone of voice en visuals van jongeren die reizen en feesten, wordt de commercial wel opvallend en onderscheidend.’

Fitzroy laat weten dat de resultaten van dit campagnerapport niet per se in lijn zijn met andere onderzoeken over de Kornuit-campagne. Zo reageert Fitzroy via Rob van Benthem, Client Director Kantar/Millward Brown, met het volgende: ‘Uit ons onderzoek komt juist naar voren dat de jonge, beoogde doelgroep, mannen en vrouwen tussen de 18 en 30 jaar, de spot herkent, waardeert en ‘m onderscheidend vindt.’

CarNext.com scoort goed op nieuwswaarde en geloofwaardigheid

56% van de kijkers vindt de commercial van CarNext.com een duidelijke boodschap bevatten. De commercial wordt door 55% bestempeld als opvallend. 43% vindt dat de campagne goed past bij het merk en 38% geeft aan de campagne leuk te vinden. ‘Prettig om naar te kijken kijken’, klinkt het vanuit de kijkersgroep. 41% ervaart de campagne als geloofwaardig, wat boven de benchmark is van 31%. Qua nieuwswaarde scoort de autoleasemaatschappij ook boven de benchmark van 27% met een resultaat van 39%. CarNext.com scoort uiteindelijk een 6,1 als cijfer.

Max de Jong: ‘Met CarNext.com zet LeasePlan haar dienst voor de verkoop van gebruikte leaseauto's in de markt. De herlancering van dit merk middels deze commercial zorgt voor een bovengemiddelde nieuwswaarde die geloofwaardig wordt bevonden. De relatief snelle en drukke beelden maken de commercial voor de consument opvallend, maar niet meteen aansprekend. Mogelijk door veel nieuwe informatie die in een korte periode in het Engels voorbij komt.’

Danny van de Wetering van Etcetera geeft aan dat het fijn is dat de commercial goed scoort op het item ‘duidelijkheid boodschap’. ‘Verder is het goed om te zien dat voor een compleet nieuw consumentenmerk de commercial goed bij het merk past volgens de kijkers en dat de scores van de items nieuwswaarde en geloofwaardigheid zelfs ver boven de benchmark liggen. Dit lijkt ons dan ook een prima basis voor de verdere uitbouw van deze introductie.’

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie