Coca-Cola omarmt zijn grootste marketingblunder ooit en herlanceert New Coke

Het drankje New Coke flopte volledig in de jaren 80. Om de serie Stranger Things te promoten komt Coca-Cola met een herlancering.

Een billboard van Coca-Cola voor New Coke in 1985

Het nieuwe seizoen van de populaire Netflix-serie Stranger Things komt eraan. Voor Coca Cola een mooie gelegenheid voor een ludieke marketingactie. Het merk herlanceert New Coke, het drankje dat in de jaren 80 totaal geflopt is.

Fans kijken er al een tijdje naar uit: op 4 juli staat het derde seizoen van Stranger Things op Netflix. Op verzoek van de makers brengt Coca Cola het drankje New Coke weer op de markt. Het drankje werd in 1985 gepromoot als betere versie van de bekende Coca-Cola, maar dat bleek een grote marketingblunder.

Advertentie

Coca-Cola wilde met New Coke de concurrentie van Pepsi bijbenen, die marketing deed met sterren als Micheal Jackson. Maar het drankje werd allesbehalve goed ontvangen. De klachtenbrieven stroomden binnen en na tachtig dagen werd het uit de markt gehaald.

Speciaal voor de serie Stranger Things herlanceert Coca Cola het beruchte drankje. New Coke is te zien in de afleveringen van Stranger Things. Ook komt het merk met een beperkte oplage van 50 duizend stuks, te verkrijgen in Amerika. De actie is een slimme marketingtruc van de fabrikant. Netflix heeft een gigantisch bereik (150 miljoen abonnees wereldwijd) en het is een ludieke manier om het geflopte drankje opnieuw in de spotlights te zetten. Wie weet liggen de New Cokes binnenkort weer in de supermarkt.

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Niels de Vries
"Netflix heeft een gigantisch bereik (1500 abonnees wereldwijd)"

Ik zou deze statistiek nog even een keer dubbel checken ;-)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie