Premium

Pedigree opent hondensnackbar, asieldieren willen meer aandacht en andere Dierendag-inhakers

Ook dit jaar trekken merken en bureaus alles uit de kast om dieren (en hun baasjes) in het zonnetje te zetten.

Asieldieren vragen (letterlijk) om extra aandacht in outdoorcampagne

Petitie voor 'eerste pinguïnpad van Nederland'

Het Utrechtse bureau Everybody Like Penguins is een petitie gestart voor 'het eerste pinguïnpad van Nederland'. In lijn met het al bestaande 'regenboogpad' (voor inclusiviteit, onder meer in Amsterdam en Utrecht) wil het reclamebureau met het pinguïnpad aandacht vragen voor het klimaat.

Het bureau neemt duidelijk een standpunt in tegen klimaatverandering. 'De hoeveelheid ijs in Antarctica is kleiner dan ooit en op sommige plekken is het zelfs helemaal verdwenen. Dit heeft grote gevolgen voor de pinguïn en is slechts een van de vele effecten van de verandering van het klimaat', zegt Hugo van den Hurk, eigenaar van Everybody Likes Penguins. 'Door het pinguïnpad sta je letterlijk stil bij de klimaatverandering en hopen we meer bewustzijn te creëren.'

Op Dierendag (4 oktober) wordt de petitie aangeboden aan de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk, het is ook de bedoeling dat het pinguïnpad komt te liggen in de Domstad.

De begeleidende pr-actie wordt grotendeels online uitgerold. De petitie kan hier ondertekend worden. Everybody Likes Penguins ('een bureau met een duurzaam hart') werkt verder voor opdrachtgevers als Bauhaus, Fietsersbond en Pearle.

pinguïnpad
Het pinguïnpad zoals Everybody Likes Penguins 'm voor zich ziet.

Pedigree opent 'hondensnackbar' om adoptie te stimuleren

Meer dan de helft (57%) van de Nederlandse hondeneigenaren vindt het belangrijk om zijn of haar hond tijdens Dierendag extra waardering te geven. Tweederde (66%) van hen verwent de viervoeter op Dierendag zelfs met een extra snack. Dat blijkt uit onderzoek van hondenvoedingsmerk Pedigree (onderdeel van Mars Nederland).

Reden genoeg voor het merk om een eendaagse 'hondensnackbar' in Haarlem te openen. Hondenbazen kunnen op Dierendag samen met hun viervoeter hondensnacks uit de muur trekken bij de snackbar Vriend Snacks. Het gaat om vertrouwde kroketten en frikandellen, maar ook -voor de honden- Dentastix, Rodeo's en Rancho's.

Pedigree wil hiermee aandacht vragen voor zijn wereldwijde missie om in 2030 'alle honden een liefdevol thuis' te geven en zodoende hondenadoptie te stimuleren. Voor elke snack uit de snackmuur wordt hondenbaasjes om een donatie gevraagd. De volledige opbrengst gaat naar dierenwelzijnsorganisatie DierenLot, meldt Pedigree. Ook doneert het bedrijf -net als voorgaande jaren- tot 8 oktober één maaltijd voor elke verkochte snack aan asielen, om zodoende de tijd die honden in het asiel doorbrengen aangenamer te maken.

Het onderzoek van Pedigree laat verder zien dat 83% van de hondeneigenaren vindt dat snacks bijdragen aan het geluk en welzijn van hun hond. Bijna de helft (47%) van hen snackt bovendien graag samen met zijn of haar hond. Het onderzoek is uitgevoerd via platform Factsnapp onder duizend Nederlanders, waarvan 391 hondeneigenaren. De pr-actie, die online wordt uitgerold, is bedacht en ontwikkeld door Pedigree in samenwerking met pr- en communicatiebureau Weber Shandwick.

pedigree
Pedigree roept op tot donatie.

Ook dieren zonder baasje verdienen traktatie

Dierendag is wereldwijd de dag waarop huisdieren door hun baasjes extra verwend worden. Maar van wie krijgen dieren in het asiel die extra aandacht? DOA, het dierenasiel van Amsterdam, lanceert een campagne waarin de dieren daar zelf om vragen. Via printadvertenties, social media en een outdoor-wildplakactie laten zij weten niet vergeten te willen worden.

Jeanine Kornmann, hoofd communicatie DOA: 'Dieren in ons asiel krijgen alle zorg en aandacht die ze nodig hebben, maar hoe graag we ook willen, we kunnen ze nooit de individuele aandacht geven die ze in een thuissituatie zouden krijgen. Daarom roepen we met deze campagne mensen op om een traktatie te doneren. Met de opbrengst kunnen wij de dieren trakteren op iets lekkers én op extra aandacht.'

De opbrengst van de actie gebruikt DOA naar eigen zeggen voor medische apparatuur en behandelingen, verzorging, gedragstherapie en begeleiding van nieuwbakken baasjes. Doneren kan hier.

asieldieren
Asieldieren vragen -letterlijk- om aandacht.

Bagels & Beans biedt beest en baasje vip-behandeling

Bagels & Beans heeft zichzelf omgedoopt tot Beagels & Beans. De koffietent cq lunchroom viert dit jaar naar eigen zeggen geen Dierendag, maar Dierenweek: van 4 tot 12 oktober krijgen Very Important Pets een vip-behandeling. 'Hun tweevoetige metgezellen trouwens ook, zij ontvangen een vipkaart vol genietmomentjes', aldus het horecabedrijf.

Bagels & Beans: 'Er zijn maar weinig huisregels waar Bagels & Beans zo streng op toeziet als deze: iedereen is welkom bij ons. Dus ook dieren. Alle honden en andere diersoorten zijn welkom, of het nu een toekan, struisvogel of miereneter is. Ze kunnen allemaal rekenen op een warm onthaal en een speciale behandeling.'

Wie met z'n huisdier een van de 83 Bagels & Beans-zaken in Nederland bezoekt, krijgt 'een aai over de bol, een bak vers water en een gezonde snack', aldus de horecaketen. 'En hun baasjes ontvangen een gratis koffie plus vipkaart, waarmee je de hele maand oktober extra genietmomentjes cadeau krijgt, zoals korting op een portret van je huisdier.'

Met de qr-code op de achterkant van de vipkaart kunnen klanten bovendien direct doneren aan de dierenambulance. 'Misschien wel het beste doel voor alle dieren in het land; het volledig gedoneerde bedrag komt bij de dierenhulpverlening terecht', aldus Bagels & Beans.

De begeleidende videocampagne, die bij de keten inhouse is ontwikkeld, wordt op de online kanalen van Bagels & Beans uitgerold.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie