De JongeHonden-kwispelcolumn: ‘We krijgen een gevoel van plaatsvervangende schaamte’

Nevil van Outheusden en Nick van Wagenberg zijn onder de indruk van de Proof Alliance-campagne tegen alcohol tijdens de zwangerschap.

Tekst: Nevil van Outheusden en Nick van Wagenberg

De JongeHonden Kwispelcolumn is een samenwerking tussen JongeHonden en Adformatie. (Meer info: zie onderaan.) Deze week: de winnaars van de afgelopen JongeHonden pitch: Nevil van Outheusden en Nick van Wagenberg over ‘Proof’ van non-profitorganisatie Proof Alliance.

Mannelijke millennials zonder kinderen

Het kan soms lastig zijn als jonge hond in de reclame. Je schreeuwt niet van de daken dat jij de reden bent dat je vrienden een Adblocker hebben. Dat je dag in dag uit mensen fopt, overhaalt tot aankopen en ervoor zorgt dat YouTube om de vijf minuten een pre-roll laat zien. Dat zijn dus meer dan 12 reclames wanneer je één vlog van Monica Geuze wilt zien. 

Maar zo en nu dan komt er werk op je tijdlijn voorbij, zeker wanneer Cannes dichterbij komt, dat de mooie kant van het vak laat zien. Eerlijk, oprecht werk dat je aan zo veel mogelijk mensen wilt laten zien. Precies dat soort werk kwamen wij vorige week tegen.

Het Amerikaanse bureau Colle McVoy maakte voor Proof Alliance een campagne tegen alcoholgebruik tijdens de zwangerschap. Niet per se het onderwerp waar je aan denkt bij een kwispelcolumn van twee mannelijke millennials zonder kinderen. Maar toen wij deze campagne zagen stopten we onmiddellijk met scrollen. 

Plaatsvervangende schaamte

Verschillende blogs en artikelen melden met enkele regelmaat dat een glaasje alcohol tijdens de zwangerschap geen probleem is. Een bekende fabel is bijvoorbeeld dat een wijntje wel kan, maar dat bier écht slecht is. Dit is natuurlijk onzin, iedere vorm van alcohol tijdens de zwangerschap is onacceptabel. Eén groep wil dit voor eens en altijd duidelijk maken; kinderen met foetale alcohol spectrum stoornissen.

In korte onlinevideo’s reageren de kinderen op tweets, artikelen of blogs over alcoholgebruik tijdens de zwangerschap. Het contrast tussen de luchtigheid waarmee de kinderen de berichten voorlezen en de ernst van de situatie, maakt indruk op ons. We krijgen een gevoel van plaatsvervangende schaamte wanneer we alle video’s gekeken hebben. De berichten en tweets die aangehaald worden, maken ons zelfs kwaad. Maar effectief is het dus zeker wel.

De enige vraag die resteert: is het wel ethisch verantwoord om juist die kinderen in de campagne te gebruiken? Na een korte discussie komen we tot de overeenkomst dat 'een gezicht geven' aan dit probleem, zomaar de oplossing ervoor kan zijn. Wanneer je het bewijs hebt gezien, denk je voortaan wel twee keer na voordat je dat wijntje bestelt.

Over JongeHonden-kwispelcolumn

Weer een column over millennials? Jazeker, maar dan eentje geschreven door diezelfde tot-op-het-bot-verwende groep twintigers waar zo moeilijk tot door te dringen is. Door zo’n jonge hond met de spanningsboog van een chihuahua en met de merkloyaliteit van een P.C. Hooftstraat-poedel.

Stichting JongeHonden schuift elke maand een jonge creatief naar voren die aan een campagne snuffelt die – als alles goed is gegaan – naadloos aansluit bij zijn of haar millennialistische levensstijl. De hoofdvraag: beginnen onze jonge honden te kwispelen van de nieuwste millennial-campagne?

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie