Premium

De online kansspelmarkt is open: Toto breidt merk uit met Casino en Sport

Nieuwe Toto Casino-campagne met Hans Klok en Kim Feenstra moet glamorous Las Vegas-gevoel overbrengen op de potentiële online-spelers.

Nieuwe Toto Casino-campagne met Hans Klok en Kim Feenstra moet glamorous Las Vegas-gevoel overbrengen op de potentiële online-spelers.
TBWA\Neboko

 

 

Advertentie
advertisement
  •  De online gaming-wetgeving is aangepast, tien toetreders hebben een vergunning gekregen

  •  Omdat Toto een krachtig merk is, is besloten hierop te bouwen met Toto Casino en Toto Sport

  •  Toto Casino richt zich meer op entertainment met glitter en glamour en een magisch avondje uit

  •  Toto heeft met partners reclamecode opgesteld om dominantie online-gaming in reclameblokken te beperken

 

Nederlandse Loterij brengt onder de Toto-vlag twee nieuwe spelmerken uit:Toto Casino en Toto Sport. Het online casino biedt blackjack, roulette en slotmachines aan terwijl Toto Sport het niet alleen mogelijk maakt om voorafgaand aan sportwedstrijden te wedden maar ook tijdens de wedstrijden. 

In de begeleidende Las Vegas-campagne, ontwikkeld in samenwerking met TBWA\Neboko, komen enkele bekende elementen uit de Koning Toto-saga terug.

Volgens Arno de Jong, cmo Nederlandse Loterij, steunt  zowel het online casino als het online Sport-kansspel op dezelfde merkwaarden, maar dan met een andere tone of voice. ‘De campagne biedt een voorproefje van alles wat er in het casino te beleven valt. Van live casinospellen tot slot-machines.’

De online kansspelmarkt is open: Toto breidt merk uit met Casino en Sport
De online kansspelmarkt is open: Toto breidt merk uit met Casino en Sport TBWA\Neboko

Sinds 1 april 2021, is de Wet kansspelen op afstand [KOA] in werking getreden met bijbehorende lagere regelgeving en beleidsregels. Online kansspel-organisaties kregen de gelegenheid om een vergunning aan te vragen. Tien van de 29 aanvragen voor Nederlans zijn goedgekeurd, onder andere Toto, Bet365 en Holland Casino.

Volgens De Jong wordt het een spannende nieuwe branche binnen een formeel kader. ‘Waar eerder aanbieders uit bijvoorbeeld Malta of Gibraltar opereerden is het nu zo dat enkel vergunninghouders online kansspelen mogen aanbieden. Spelers weten zo dat die organisaties voldoen aan de strenge gedrags- en compliance-regels. Nu starten er tien partijen maar ik verwacht dat er nog wel meer bijkomen.’

Nieuwe Toto Casino-campagne met Hans Klok en Kim Feenstra moet glamorous Las Vegas-gevoel overbrengen op de potentiële online-spelers.
Nieuwe Toto Casino-campagne met Hans Klok en Kim Feenstra moet glamorous Las Vegas-gevoel overbrengen op de potentiële online-spelers. TBWA\Neboko

Kansen met het merk

De Jong zegt kansen te zien op de online gaming-markt. ‘We hebben wel een discussie gehad of we die wilden betreden met een nieuw of bestaand merk. Toto is inmiddels een krachtig, betrouwbaar merk, dus we hebben gekozen daarop voort te bouwen en het te ontwikkelen naar Toto Casino. 

Nederlandse Loterij, waar Toto onderdeel van is, is uitvoerder van het kansspelbeleid. De Jong: 'Met de uitbreiding van het aanbod naar online willen we zoveel mogelijk consumenten de gelegenheid geven om bij ons verantwoord te spelen. Bovendien kunnen we hierdoor ook meer geld ophalen voor onze 18 goede doelen en de Nederlandse sport die we steunen met het resultaat.’ 

Toto is zaterdagavond gestart met een campagne om de nieuwe platformen onder de aandacht te brengen. Vanaf dat moment mogen spel-aanbieders binnen een dagelijks tijdslot (21.00-06.00 uur) hun spelen aanprijzen op lineaire media. 

Geluksvogels 

René Plas, lead campaign bij Nederlandse Loterij, vertelt dat de communicatie van Toto Casino zich meer richt op de entertainment-lijn zoals een avondje uit plus het feeling lucky-sentiment.

‘We willen de Las Vegas-stemming overbrengen en dan kom je al snel uit bij Hans Klok die dat magische gevoel kan oproepen. Natuurlijk hoort bij het gevoel van de gokstad pur sang ook alle glitter en glamour eromheen, een rol die Kim Veenstra met verve vervult in de campagne.' 

Toto Casino is weliswaar een 'stuk chiquer' dan Koning Toto, maar verwijst er wel subtiel naar, vertelt Plas. 'In de commercial komen ook de meeuwen, de bekende geluksvogels, terug, die een onvergetelijke avond beleven in ons online Las Vegas. Ook aan een verwijzing naar Koning Wesley is subtiel gedacht.’

Toto Casino

Volgens De Jong kan de nieuwe Casino-campagne gezien worden als een spin-off van de bestaande Toto-reclame. ‘Als Toto met de koning onze Breaking Bad is, dan is het online Casino onze Better Call Saul.’

De verwachting is dat het media- en reclamelandschap verandert door de nieuwe kansspel-toetreders. De Jong: ‘Doordat er tien nieuwe spelers zijn zal vraag naar commerciële ruimte toenemen. Dat gaat een effect hebben op de prijs en de variëteit in reclame, want de reclameruimte op lineaire media is beperkt.' 

Online-gaming beperken in reclameblokken

Nederlandse Loterij heeft daarom met enkele aanbieders een voorstel ontwikkeld voor een reclamecode, zegt De Jong. 'Onderdeel daarvan is dat we het volume voor online gaming in reclameblokken willen beperken. Dit om consumenten te beschermen voor een overload aan reclame voor online kansspelen en om een gezond reclamelandschap te borgen. Want niemand zit te wachten op reclameblokken die alleen maar ingenomen worden door gaming-ads.’

In Litouwen en Italië is er volgens de cmo al een verbod op gaming-advertenties. ‘Ik vind dan ook dat we hier de reclamebranche moeten beschermen zodat het aanbod gevarieerd blijft. De code die we hebben ontwikkeld, is dan ook strenger dan de wet- en regelgeving. We pleiten we voor een beperking. Wel verwacht ik dat de prijzen van mediatijd gaan stijgen, want er komen serieuze partijen bij uit binnen en buitenland.’ 

Toto Casino moet glamorous Las Vegas-gevoel overbrengen
Toto Casino moet glamorous Las Vegas-gevoel overbrengen TBWA\Neboko

'Belangrijke toevoeging merk'

Toch noemt De Jong het online casino een belangrijke toevoeging aan het merkportfolio, dat tot vandaag enkel nog bestond uit loterijen en de pre-match sportweddenschappen.

De Jong: ‘Deze campagne markeert dan ook wel een bijzonder moment in de geschiedenis van Nederlandse Loterij en past in lijn die we met Koning Toto voor sportweddenschappen hebben ingezet. Ik ben dan ook benieuwd wat en hoe de concurrenten gaan communiceren. Dus ik zit vanavond op de bank reclames te kijken.’

Activatie met Hans Klok

De campagne wordt vanaf 1 oktober uitgerold op tv, online, op social media en zal vanaf 5 oktober te zien zijn op buitenreclame.

Tevens kondigt Plas een activatie aan in samenwerking met Hans Klok en zijn nieuwe show Vegas in de Harbourclub in Amsterdam. Toto-spelers maken wekelijks kans om daar aan een exclusieve Toto-tafel te genieten van de show waarbij Hans Klok ook het Toto Casino tot leven brengt.  

Zowel de concurrerende spelsites als de Casino- en Sport-website gingen evenals de campagne een dag later dan gepland live vanwege problemen met Cruks bij de Kansspelautoriteit.

Lees ook: 

Credits

Klant: Nederlandse Loterij / Toto
Bureaus: TBWA\Neboko, Mindshare, Greenhouse, Truus, Men in Green
Productiemaatschappij: Chaos
Post productie: Ambassadors
Muziek: Postoffice

 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie