Dierenorganisaties hekelen Amazon-spotje om leguaan

'We vinden het enorm jammer dat Amazon ervoor heeft gekozen een exotisch dier te gebruiken om iemand ‘cool’ te laten lijken.'

Beeld uit de Black Friday-commercial van Amazon.

Een commercial van techreus Amazon voor Black Friday is niet in goede aarde gevallen bij dierenrechtenorganisaties. De hoofdrolspeler van het spotje, 'oom Michael', laat zien dat hij een coole oom is. 'Want', zo klinkt het, 'hij geeft goede cadeaus...én heeft een hagedis.'

World Animal Protection hoopt dat Amazon de commercial van de buis haalt. 'In de reclame zie je een wild dier en die horen thuis in het wild. We vinden het enorm jammer dat Amazon ervoor heeft gekozen een exotisch dier te gebruiken om iemand ‘cool’ te laten lijken', stelt Sanne Kuijpers van de dierenrechtenclub. 'We hopen dat Amazon dit inziet en bereid is om de reclame in te trekken.'

(Tekst loopt door onder de video.)

Advertentie
advertisement

Kuijpers noemt stunten met dierenleed onacceptabel. 'Er gaat een enorme commerciële handel achter schuil. Zo worden dieren vaak onder erbarmelijke omstandigheden gefokt, of worden ze uit het wild gehaald en op ellenlange transporten gezet waarbij veel dieren overlijden. Al met al is het geen goed idee om deze dieren in huis te nemen, alleen maar omdat wij als mensen dat leuk vinden.'

Volgens Kuijpers kan de video het idee wekken dat het houden van exotische dieren normaal is. 'Door bewustwordingscampagnes zien we de laatste tijd juist dat de acceptatie van het houden van exotische (huis)dieren afneemt. Dergelijke beeldvorming heeft hier averechts effect op. Als bedrijf moet je dat niet willen.'

Plaats als eerste een reactie

Advertentie