Digitale noodlanding van KLM

Scato van Opstall over de ‘Call your Mum’ campagne. 'Consumenten verstoken bergen CO2 om een weekend tapaatjes te eten in Barcelona.'

123RF.com

Er wordt veel gekletst over MVO, maar soms gebeurt het ook echt. KLM bedacht een soort web-based Skype-tool om moeders en kinderen die in verschillende landen wonen, samen te brengen. ‘Call your Mum’ heet de moederdag-campagne, waarmee KLM hoopt te voorkomen dat we op elke feestdag met z’n allen de hele wereld over gaan vliegen voor een kort familiebezoek.

Zo maakt KLM de consument bewust: waarom zou je een broeikasplaneet nalaten voor je bloedjes van kinderen, als er prima online-alternatieven zijn? Vliegen is supersmerig en ondanks dat Parijse klimaatakkoord verdubbelt het aantal passagiers de komende 17 jaar, volgens de mondiale luchtvaartclub IATA. En zo dansen we vrolijk verder op de vulkaan, want een retourtje Etna kost maar 59 euro.

De luchtvaartlobby is geniaal. Geen btw op vliegtickets en geen accijns op kerosine, daar kan geen auto of trein mee concurreren. De gevolgen zijn duidelijk: consumenten verstoken absurde bergen CO2 om een weekend tapaatjes te eten in Barcelona. In plaats van Schiphol te halveren wordt de Flevopolder straks een tienstrooks landingsbaan. Dat vinden we allemaal doodnormaal, want voor de gemiddelde consument is klimaatverandering nog steeds een Chinese Hoax.

Prachtig dus dat KLM laat zien dat het anders moet - en kan. We hopen natuurlijk wel dat dit concept naar andere doelgroepen wordt uitgebreid. De zakelijke reiziger kan in de meeste gevallen net zo goed skypen. Behalve het milieu bespaar je daar ook geld mee, dat in lokale restaurants kan worden besteed om alle corporate successen te vieren. De smakelijkste manier om de wereld te redden en je houdt de middenstand aan het werk.

 

Advertentie

Trainbnb

Zo wordt de terugloop aan EasyJet-toerisme prachtig gecompenseerd. Oké, Airbnb moet z’n naam in Trainbnb veranderen, maar dat is een detail.

Stiekem hoop ik dat er een briljante strategie achter deze campagne zit. KLM gaat terug naar z’n roots en zorgt dat vliegen weer een ouderwetse uitzondering wordt. Onbeperkte beenruimte, damasten tafellakens en een topchef op elke vlucht.

Voordat iemand roept dat alleen rijken daar lol van hebben: wanhoop niet. Binnenkort komt er een nieuwe variant op de Airmiles. Iedereen krijgt bij geboorte 25.000 vliegkilometers. Je mag zelf bepalen wanneer en hoe je ze opmaakt. Zes stedentrips of een retourtje Bali? Wanhoop niet: als je echt vaker verder weg wilt, is er altijd de zeilboot of de trein. Duurt misschien wat langer, maar dat scheidt het backpack-kaf van het avonturiers-koren.

Op mijn kinderkamer hing een reclameposter van de KLM met een 17e eeuwse zeilboot en een stokoude KLM Fokker boven mijn bed. ‘De Vliegende Hollander. Eens legende, thans werkelijkheid.’

Vannacht zag ik in mijn droom een futuristisch zeilschip over het water scheren. Op de frisblauwe romp staan drie letters. K L M, met dat kroontje erop natuurlijk. Die Hollanders flikken het weer: CO2 neutraal vliegen, over het water.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie