Epica Film Grand Prix voor Bertha Benza

Vanavond zijn de Epica's uitgereikt in het KIT in Amsterdam. Nederland won 3x goud, 11x zilver en 4x brons. De grote winnaar: het publiek.

Still uit Bertha Benz

De Epica Awards zijn de enige internationale prijzen die door de vakpers worden uitgereikt, of zoals organisator Kyra Roest het noemt: de Epica’s zijn de Golden Globes van de marcom-industrie. Behalve dat het de enige internationale vakprijs is die in Nederland wordt uitgereikt, geven de Epica Awards doorgaans een breder (meer divers) beeld van wat er internationaal wordt gemaakt dan andere award-shows en vormt het moment waarop de prijzen worden uitgereikt – het najaar – een aardig meetmoment voor de industrie. Terugblikkend én vooruitkijkend.

Deze 7 Grand Prix werden vanavond uitgereikt:

MediaMonks Nederlandse aanvoerder

Hieronder de 17 Nederlandse winnaars, met tweemaal goud voor MediaMonks - voor Mastercard: Impossible Mascots en NCEMC: Runaway Train 25 - en eenmaal voor Snelweg Sprookjes:

Advertentie
advertisement
De 17 Nederlandse winnaars
De 17 Nederlandse winnaars

Frankrijk won de meeste Epica Awards: 88, waarvan 12 goud. Gevolgd door Duitsland met 72 awards, waarvan 22 goud. Het meest succesvolle netwerk was McCann Worldgroup met 52 prijzen, waarvan 17 goud, gevolgd door BBDO met 43 awards (9 goud). Van de bureaus won Ruf Lanz uit Zürich verrassend genoeg de meeste prijzen, 18, maar geen goud, terwijl BBDO New York er 15 won, waarvan 3 goud. Het merk dat de meeste Epica's won, was McDonald’s: 31, waarvan 11 goud. Andere opvallende merken waren Mercedes en Ikea. (Bekijk hier alle winnaars.)

Ajax, een verdomd goed verhaal

Voorafgaand aan de uitreiking vanavond, vond gisteravond een intiem diner met de internationale vakpers/jury plaats, waar ADCN-directeur Dinesh Sonak de Indiase Chief Creative Officer van Ogilvy wereldwijd, Piyush Pandey (1955), interviewde – Pandey ontving vanavond de Creative Leaders Tribute van Epica.

De moraal van zijn verhaal: ‘Uiteindelijk draait het in dit vak om mensen. Het werk en de visie van David Droga en Bill Bernbach inspireren mij ook, maar een gesprekje met een taxichauffeur nog veel meer. Goed werk leent van de realiteit en goede merken zijn vaak rooted. Marketing leer je niet alleen uit boeken; mensen laten zich niet zomaar sturen, mensen zijn niet willoos. Al moet ik hierbij vermelden dat merken zich wel steeds meer openstellen.

‘Hoe dan ook, social media, data-science en ga zo maar door blijven middelen. Ideeën bewegen mensen – liefst simpele ideeën, die het hart raken.’ (Bekijk hier het hele interview.)

Vandaag overdag vond Creative Circles met als thema Building Brands In A Challenging World plaats, waar onder andere thema’s als voedsel, luxemerken, gezondheid/schoonheid, financiële dienstverlening, media en reizen werden besproken. Zo bedacht een tafel het idee om een duurzaam paspoort in te voeren, geïnspireerd op Grand prix-winnaar in Cannes vorig jaar, The Palau PledgeHet idee was om mensen met een dergelijk paspoort bijvoorbeeld 10% korting op reizen te geven, als ze op locatie zouden helpen het milieu te verduurzamen – wat weer naadloos aansloot op een gouden Epica winnende campagne van het Deense bureau Mensch om toeristen tijdelijk van de Faeröer Eilanden te weren, tenzij ze zouden helpen om de rommel van de toeristen die er eerder waren geweest op te ruimen.

De afsluitende spreker van de conferentie-dag was Cas Biesta, Head of Marketing & Brand Partnerships van AFC Ajax, die met succes een brug wist te slaan met het onderwerp duurzaamheid: ‘Ik heb het als marketeer natuurlijk makkelijk – mijn ingrediënten zijn een club, niet zozeer een merk, met fans, een rijke historie en een verdomd goed verhaal. Maar als Ajax een ding heeft laten zien in het verleden én nu is dat aanvallen, creativiteit en geloof je heel ver kunnen brengen; verder zelfs dan je soms durft te dromen.’

Metal als genre, een Thaise parel, panfluitspeler en de gedoodverfde Film Grand Prix-winnaar die geen Grand Prix won

Tot slot is er altijd werk dat geen Grand Prix wint, maar er om andere redenen – zoals humor, dat als genre terug lijkt te zijn – bovenuit steekt. Dat willen we u, de lezer, natuurlijk niet onthouden.

Zo waren er liefst vier campagnes, waarin 'metal' een hoofdrol speelde: Black TitaniumMetal Proof, Smash Proof Guitar en Metalheads (een must-see) van regisseur Bart Timmer.

Was er weer eens een Thaise parel, Chaindrite, en een commercial met een heuse panfluitspeler.

En eindigen we met de gedoodverfde Film Grand Prix-winnaar, In the Long Run, die het na 3 (!) stemrondes desalniettemin aflegde tegen die andere Mercedes-film, Bertha Benz. Beide overigens van Mercedes’ eigen bureau antoni.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie