The Family achter 'Ik heet Peter'-campagne Women Inc en BrandedU

Women Inc. en BrandedU vragen vrouwen hun naam in Peter te veranderen. Nog steeds heten meer CEO's Peter dan dat er vrouwelijke CEO's zijn.

Veel vrouwen op LinkedIn hebben hun voornaam deze week veranderd in Peter. Organisaties Women Inc. en BrandedU hebben deze week een oproep gedaan hun naam te veranderen om aandacht te vragen voor het feit dat er in 2022 nog steeds veel meer mannelijke dan vrouwelijke CEO's zijn. Sterker nog, er zijn zelfs meer CEO's die Peter heten dan dat er vrouwelijke CEO's zijn. 

Advertentie
advertisement

Prominente vrouwen als Yeliz Çeçik, Helene van Santen, Rocky Hehakaija en Tweede kamerlid voor D66 Kiki Hagen doen mee met de campagne ‘Mijn naam is Peter’ en hebben hun naam op LinkedIn tijdelijk veranderd. En ook mannen, onder wie Prins Constantijn van Oranje, tonen zich solidair door hun naam in Petrushka te veranderen. Het idee komt van creative agency The Family Amsterdam.

Ik heet ook peter

Linda de Graaff, managing director, ‘moeder’ en medeoprichter van het bureau: We houden onze oren en ogen altijd open om proactief werk te maken dat verschil kan maken in de wereld. Zo kwamen we een artikel op AD.nl tegen, waarin stond er meer Nederlandse CEO’s zijn die Peter heten dan CEO’s die vrouw zijn – wat natuurlijk verbijsterend is. We hadden meteen het gevoel dat we iets moesten met dit inzicht en zo ontstond het idee om zoveel mogelijk vrouwen te vragen hun naam op LinkedIn tijdelijk te veranderen in Peter, want dan maak je immers meer kans om CEO te worden, om zo aandacht te vragen voor dit issue.’

Oproep Women Inc

De ongelijkheid tussen vrouwen en mannen op besluitvormende posities heeft volgens Women Inc. en BrandedU verschillende oorzaken. Zo besteden vrouwen op dit moment gemiddeld 1,5 keer meer tijd aan onbetaalde zorgtaken dan mannen. En bij de geboorte van een kind wordt het verlof voor de partner voor slechts 70 procent vergoed en niet voor zzp’ers, waardoor niet iedereen daar gebruik van kan maken. 

Daarnaast staat genderstereotypering volgens onderzoek van Nyenrode Business Universiteit vrouwen in de weg om de top in het bedrijfsleven te bereiken. Dit zorgt voor onbewuste vooroordelen die bijdragen aan ongelijke kansen op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld doordat mensen geneigd zijn sollicitanten aan te nemen die op ze lijken.

Bekijk de campagne film hier: 

Women Inc. vindt dat de overheid een grote verantwoordelijkheid heeft, bijvoorbeeld door het faciliteren van goedkope of gratis kinderopvang. Maar ook werkgevers hebben met hun beleid veel invloed op de keuzes van vrouwen en mannen. De organisatie haalt onderzoeken aan waaruit blijkt dat diversiteit financiële winst oplevert: bedrijven met meer genderdiversiteit in leidinggevende functies maken meer winst dan bedrijven met minder genderdiversiteit. Daarnaast werkt representatie op de werkvloer als een kettingreactie: 'als er meer vrouwen doorstromen naar besluitvormende posities creëer je rolmodellen die een steun in de rug kunnen zijn voor vrouwen met vergelijkbare ambities.'

Emma Lok, directeur strategie & communicatie bij Women Inc.: ‘Met deze actie willen we mensen bewust maken van het gebrek aan diversiteit in besluitvormende posities en ze aan het denken zetten over hoe dit anders kan.'

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie