Funda wil duidelijk maken: huis verkopen gaat niet vanzelf

Nieuwe Funda-campagne promoot de rol van de verkoopmakelaar, maar er is ook kritiek op de werkwijze van de huizensite.

Funda lanceert een nieuwe campagne, 'Meer in huis', die zich richt op (potentiële) huizenverkopers. Met de crossmediale campagne wil de huizenverkoopsite meer bekendheid geven aan het Funda-platform en tegelijkertijd de loftrompet steken over het beroep van de verkoopmakelaar. 

De campagne is ontwikkeld in samenwerking met XXS. Bureau Zigt kreeg de verantwoording over de mediastrategie. 

Advertentie
advertisement

Meer in huis-concept

Het Meer in huis-concept moet huizenverkopers informeren over alle zaken waar ze mee te maken krijgen als ze besluiten om hun woning te koop te zetten. Zaken die de revue passeren zijn het berekenen van de waarde van de woning, het vinden van een goede verkoopmakelaar, het bereiken van huizenzoekers en het onderhandelen met geïnteresseerde kopers om tot een koop te komen. 

Funda-ceo Quintin Schevernels zegt dat de aanhoudende krapte op de woningmarkt leidde tot veel vragen van consumenten die overwegen hun woning te verkopen. 'Met deze campagne willen we hen wijzen op alle content en producten die wij op ons platform beschikbaar hebben voor verkopers.'

Aandacht voor (verplichte) verkoopmakelaar

De campagne besteedt ook aandacht aan het beroep verkoopmakelaar. Zo is er een functie op de site, Makelaar Zoeken, waarmee de huizenverkoper aan hand van zijn wensen bij een - volgens Funda - geschikte verkoopmakelaar uitkomt. 

Zonder verkoopmakelaars geen Funda, want alleen een verkoopmakelaar kan een huis aanbieden op Funda. Huizenverkopers kunnen dit niet zelf, volgens Funda omdat een een makelaar 'specifieke kennis en expertise biedt'. Er zijn ook websites waarop huizenbezitters hun woning wél zelf te koop kunnen bieden. Deze platformen trekken echter minder bezoekers, zowel potentiële huizenverkopers als -kopers. 

Zo staan er op moment van schrijven op Funda bijna 49 duizend woningen te koop in Nederland, tegenover 37 duizend op Jaap.nl - waarop bezoekers hun woning zelf te koop kunnen zetten. Funda trekt ook veruit de meeste websitebezoekers: tijdens de coronapandemie zo'n 5 miljoen unieke bezoekers per maand. 

Machtspositie Funda onder vergrootglas

De dominantie van Funda ligt al langer onder een vergrootglas. Een rechter oordeelde in 2018 dat Funda een sterke machtspositie heeft, maar hier geen aantoonbaar misbruik van maakt. Dit voorjaar diende het platform Gmak echter een klacht in bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) omdat Funda nieuwkomers zou weren om de belangen van traditionele makelaars te beschermen. De ACM onderzoekt die klacht.

Er is ook onenigheid over de toekomst van Funda. Makelaarsvereniging NVM is grootaandeelhouder van Funda en wil de zeggenschap over het platform niet kwijtraken, meldde onder meer het Financieele Dagblad vorige maand. De vereniging Fundabelang, dat een minderheid van de Funda-aandelen heeft, wil de site juist in zijn geheel verkopen aan een nieuwe eigenaar met meer ondernemersplannen. 

Funda zet de campagne in op tv, radio, banners op sociale media en online video. 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie