Calvé Pindakaas al 75 jaar 'gewoon lekker'

Het merk viert zijn 75ste verjaardag met een uitgebreide terugblik.

Petje Pitamientje
ANP

Calvé Pindakaas bestaat 75 jaar. In 1948 lanceerde de Nederlandse Oliefabriek (NOF) in Delft zijn eerste producten. Vooral de Calvé pindakaas werd zo vlak na de oorlog goed ontvangen. Niet gek, gezien het boordevol vitaminen en mineralen zit, aldus Calvé. Dit is dan ook precies wat het merk in zijn eerste tv-commercial in de jaren '80 liet terugkomen; Petje Pitamientje bleek een hit. Hij stal de harten van menig Nederlander met zijn bekende woorden: 'Mijn moeder zegt dat het goed voor me is, omdat er zoveel pitamientjes in zitten. Stom hé? Ik vind het gewoon lekker.'

Rijke reclamegeschiedenis

Niet alleen Petje Pitamientje is een bekendheid. Calvé maakt al decennialang goedbekeken commercials. De running gag? Topsporters in hun kinderjaren. Het zijn echte doorpakkers. Je ziet bijvoorbeeld Evert van Benthem, Elfstedentochtwinnaar, weer opstaan na het vallen op natuurijs. Of topvoetbalster Lieke Martens, die stoer doorvoetbalt in een flinke plensbui nadat de trainer alle jongens naar binnenroept. 

In de hele maand mei loopt er een campagne die de geschiedenis van de bekende reclames van Calvé viert. Jan van den Berg, marketeer bij Calvé Pindakaas: 'Al 75 jaar is Calvé de brandstof voor alle kinderen met grote dromen. En daar zijn we heel trots op. Deze maand vieren we de rijke historie van Calvé door een spotlight te zetten op alles wat het merk groot heeft gemaakt. Zo brengen we de helden uit de commercials weer terug op tv en delen we de lekkerste dikke boterhammen met pindakaas uit. Want wie jarig is, trakteert!'

Onderzoek

In Nederland is de pindakaas niet meer uit de keukenkastjes weg te denken. Daarom viert Calvé zijn verjaardag extra groot. Zo heeft het merk 75 potten pindakaas geproduceerd met een gouden wikkel aan de binnenkant. De gelukkige vinders krijgen een jaar lang gratis pindakaas. Ook doet Calvé PR-onderzoek naar de favoriete broodjes pindakaas van zijn fans, die het merk vervolgens uitdeelt door heel Nederland in samenwerking met een nostalgische bakkerij.

Credits:
opdrachtgever: Unilever Benelux
product: Calvé Pindakaas
marketeers: Jan van den Berg, Emily Raz en Esther van Spronsen 
bureau: Alfred international
mediabureau: Mindshare 
shopper marketing: Brompton Road 
social: Lifehunters
activatie: Tasty Lemon
PR: Glasnost Amsterdam

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie