Greenpeace maakt gehakt van privévluchten naar het World Economic Forum

De campagne is pro-bono ontwikkeld door TBWA Parijs en start vandaag, op de eerste dag van het WEF in Zwitserland.

Een campagne-uiting van Greenpeace
Afbeelding: Greenpeace

Greenpeace richt zijn pijlen deze week op het World Economic Forum, het jaarlijkse netwerkevenement in het Zwitserse Davos waarop wereldleiders, lobbyisten en ceo's met elkaar praten over grote onderwerpen. Zo ook klimaatverandering. Greenpeace noemt het daarom onbegrijpelijk dat jaarlijks honderden bezoekers het privévliegtuig pakken naar Davos. De milieuorganisatie start daarom een campagne die oproept om privévluchten in de Europese Unie te verbieden.

Advertentie
advertisement

De campagne toont lege zeebodems met dood koraal en brandende bossen, met hoog in de lucht privévliegtuigen die bezoekers naar Davos brengen. Bij de afbeeldingen zijn pakkende teksten geplakt, waaronder 'Ceo in his jet on his way to debate ocean protection at Davos'. 

De pay-off van de campagne is 'We live on the same planet, but not in the same world'. TBWA Parijs heeft de campagne pro-bono ontwikkeld. Greenpeace voert campagne op zijn socialmediakanalen op de dagen dat het World Economic Forum plaatsvindt (16 tot 20 januari). 

1040 vluchten

Greenpeace licht privévluchten uit omdat die onmisbaar verbonden zijn met het World Economic Forum. Tijdens de vorige editie landden en vertrokken er 1040 privévluchten in Davos, zo stelt Greenpeace in een onderzoek uitgevoerd door een derde partij. De milieuorganisatie wijt het merendeel van die vluchten aan het World Economic Forum. Veel privévluchten vervoerden reizigers uit buurlanden van Zwitserland. Zij hadden daarom ook een duurzamere reismethode zoals de trein kunnen pakken, redeneert Greenpeace. 

Extinction Rebellion

Extinction Rebellion, een andere milieuorganisatie, voert deze week ook actie. Activisten hebben honderden reclameborden en posters in bushokjes in Parijs, Londen, Brussel, Berlijn en andere Europese steden gekaapt. Het gaat om reclame-uitingen van automakers als BMW en Toyota. 'Ondanks ambitieuze marketingcampagnes om hun elektrische voertuigen te promoten, zijn de twee fabrikanten nog steeds grotendeels toegewijd aan de productie van voertuigen met verbrandingsmotor', schrijft Extinction Rebellion in een persbericht. De automakers worden beschuldigd van greenwashing. Het kapen van autoposters valt samen met de Autosalon, een autobeurs die tussen 14 en 22 januari plaatsvindt in Brussel. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie