Premium

Kerstcommercials 2022: Etos viert bescheiden kerst, whiskymerk J&B heeft 'de allermooiste'

De kerstcommercials zijn los. Wat doen de merken? Het overzicht van Adformatie, dat constant wordt ge-update.

Alle, maar dan ook echt álle kerstcommercials op een rijtje

Etos heeft bescheiden boodschap in kerstcommercial

Een uitbundige kerst zit er dit jaar voor veel mensen niet in, is de realistische inschatting van Etos. De retailer komt daarom in zijn kerstcommercial met een meer ingetogen boodschap: er zit juist veel schoonheid in 'het kleine'.

Je kunt jezelf ook laten stralen met wat glitter op de wangen, lak op de nagels of simpelweg een kleine verrassing voor je geliefde, aldus Etos. De campagne wordt op televisie, radio, outdoor en online uitgerold en is ontwikkeld door Neew, sinds vorig jaar het vaste bureau van het merk.

Spaanse kerstcommercial voor J&B whisky krijgt prachtige wending

Volkskrant-journaliste Sylvia Witteman is niet snel op vals sentiment te betrappen. In haar column beschrijft ze een commercial voor het Whisky-merk J&B,  de 'allermooiste van dit jaar'. Daarin is een oude man te zien die stiekem make-up en damesbladen koopt, en zich, met veel vallen en opstaan, gaandeweg perfect leert opmaken.

Witteman wil het einde niet verklappen, 'maar de rillingen lopen over je rug. In drie luttele minuten'. Daar is niets aan gelogen:

Staatsloterij lanceert eindejaarscampagne: geluk is meer waard dan de hoofdprijs

Na hondje Frekkel, egeltje Freddie, katje Frummel en koekoeksklok Fritsie zijn het dit jaar een vader en zoon die de hoofdrol spelen in de jaarlijkse Staatsloterij-eindejaarscampagne. Wacht niet tot geluk je overkomt. Dat is de boodschap die het bedrijf dit jaar uitdraagt in zijn campagne voor de Oudejaarstrekking.

Lucardi: om jezelf, maar ook de ander te versieren

Lucardi, winkelketen in sieraden, ziet kerst als 'misschien wel het mooiste moment van het jaar'. Het is voor het bedrijf in ieder geval reden zichzelf met een kerstcampagne in de kijker te spelen. 'Met een sieraad kun je momenten onvergetelijk maken en echt even aandacht aan een ander schenken', aldus Lucardi. Bij de winkelketen (zo'n 100 in Nederland) kun je deze kerst bovendien terecht voor kerstbellen en kerstklokjes, 'om jezelf of elkaar te versieren'.

De campagne (inhouse ontwikkeld) wordt breed uitgezet: televisie, radio, outdoor, online video, social media, via influencers en op de winkelvloer en de webshop.

Coca-Cola is terug met kersttruck en werkt samen met Rode Kruis

De kerstman gaat weer -na twee jaar afwezigheid- op pad in zijn Coca-Cola-kersttruck, al sinds 1995 een beroemde brand asset van het frisdrankmerk. Samen met het Rode Kruis zet Coca-Cola dit jaar de boodschap van 'samenkomen' kracht bij door het voedselprogramma van de stichting te steunen. Gasten in de truck kunnen voor een open bedrag (vanaf 50 cent) een Engelse pie kopen waarbij de opbrengst naar het project van het Rode Kruis gaat.

De begeleidende campagne 'Christmas always finds its way' moet uitdragen dat het kerstfeest er altijd in slaagt om mensen samen te brengen. De kersttruck rijdt tot en met 24 december door het land, er worden zo'n twintig plaatsen aangedaan, van kerstmarkten tot binnensteden.

De campagne wordt uitgerold via televisie, online video, outdoor, op de winkelvloer en op social media.

Bruna presenteert 'boy-meets-girl'-romcom

Een goed verhaal begint bij Bruna, dat is het thema van de langer lopende campagne van de boekwinkelketen, die nu met kerst wordt doorgezet. 'Of het nu gaat om een online gedichtenservice met Sinterklaas of om deze innemende boy-meets-girl romcom met kerst; het begint allemaal bij Bruna', aldus het bedrijf.

De online kerstfilm is door freelancers Annemiek den Uil, Mariska Kloezen en Fleur van Schellen bedacht en ontwikkeld. 

McDonald's: van etiquette-examen tot politieverhoor 

Leuk, al die familiediners en kerstborrels, maar soms voelt het ook wel als een politieverhoor of etiquette-examen, vindt McDonald's. Deze scenario’s komen in twee verschillende tv-commercials aan bod. Daarnaast heeft de fastfoodketen voor zijn app-bezoekers een experience gecreëerd: 'Ontsnappen en ontspannen doe je op Getaway Island, waar games, deals, winacties en een shop te vinden zijn.'

De campagne, van de hand van TBWA\Neboko, wordt uitgerold op televisie, online radio, outdoor en social media. Bekijk 'familiebezoek/politieverhoor' hieronder:

De Speld neemt kerstcommercials op de hak met 'De definitieve kerstcommercial'

'Als je de kerstcommercials van de supers bekijkt en afpelt, zijn ze allemaal hetzelfde. Een tranentrekker vol zielige kinderen of bejaarden, een grootse onverwachte wending en een belachelijk happy end dat allemaal te wijten valt aan dat ene merk'. 


Hema pakt uit met kerstcommercial met Takkie

Ook Hema zet groot in op kerst met film waarin Takkie de hoofdrol heeft. 'Wat is het fijn dat we elkaar weer een knuffel kunnen geven.'


Bol.com lanceert kerstcampagne met een 'leuke tas' en een verlossend kerstlijstje

Campagne moet het lichte ongemak bij het kopen van een verlanglijstcadeautje omzetten in een gevoel van kerstvreugde. 


Huize Lies wordt levende kerststal in Kruidvat-kerstcommercial

Iedereen een mooie kerst in de tv-spot van Kruidvat, óók het favoriete kinderboerderijkonijntje van de kids van Lies.


Jumbo: vader bouwt sneeuwpop alleen

De kerstfilm is gebouwd rond het inzicht dat de meeste ouders het liefst een ouderwets gezellige gezinskerst willen, maar dat puberende kinderen daar meestal anders over denken.


Aldi: traditie, traditie, traditie (en Appie)

Van het jaarlijkse gevecht met de kerstboomlampjes naar het gekibbel en kokkerellen in de keuken tot meezingen met je favoriete kersthits: de kerstcommercial van Aldi staat in het teken van traditie.


Albert Heijn: peuter Robin ervaart ‘magische kerst’

In de spot van Albert Heijn is de hoofdrol niet weggelegd voor supermarktmanager Ilse, zoon Tommy of manlief Bart, maar de inmiddels lopende peuter Robin. Die maakt kerst voor het eerst bewust mee en geniet ervan dat de familie samen is. En dan gebeurt er iets magisch….


Lidl: nieuwe liefde Freek zorgt voor spanning

In de kerstcommercial van Lidl kijken we naar buurman Freek die zijn nieuwe liefde Manuel niet durft voor te stellen aan zijn ouders, omdat dit, zo vermoedt hij, 'nogal lastig ligt'. Maar dan staat zijn kersverse lover plotseling op de stoep...


Plus: dwarse puber ontmoet stiefvader

De kerstcommercial van Plus staat in het teken van kennismaken. We kijken naar de dwarse puber Gio die onverwacht kennismaakt met zijn nieuwe stiefvader en daarnaast -natuurlijk- het kerstassortiment van Plus.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie