Hoe zou de Super Bowl er hebben uitgezien als Steve Jobs niet de toon had gezet in 1984?

Steve Jobs veranderde het niveau van commercials tijdens de Super Bowl. Voor altijd.

Einstein, Ghandi en Steve Jobs

Afgelopen zondag was het weer tijd voor het best bekeken sportmoment van Amerika; de Super Bowl. Een evenement waarbij, naast de sportwedstrijd zelf en de halftime show, de commercials met spanning tegemoet worden gezien. En dat was dit jaar ook wel nodig want de wedstrijd zelf was gewoonweg saai. De New England Patriots wonnen voor de 6e keer in een wedstrijd tussen twee teams die vooral niet wilden verliezen.

Tom Brady, de beroemdste Quarterback van Amerika, mede dankzij zijn huwelijk met supermodel Gisele Bündchen, won zijn zesde Super Bowl; een absoluut record. Maar ook dat was niet erg verrassend. De halftime show van Maroon 5 was helaas ook niet noemenswaardig, zeker niet in vergelijking met vorige jaren met daarin spectaculaire optredens van Michael Jackson, Prince en natuurlijk de ‘niplegate’ van Janet Jackson en Justin Timberlake in 2004. Dus moest het publiek het vooral hebben van de commercials.

Geen kans onbenut

Merken die adverteren tijdens de Super Bowl laten geen kans onbenut om indruk te maken. Dat mag ook wel, want uitzenden tijdens de Super Bowl kost een vermogen. Er worden honderden miljoenen dollars uitgegeven om indruk te maken op de meer dan 200 miljoen kijkers wereldwijd. Het is dan ook het moment om als merk te laten zien wat je in huis hebt. Zo heeft Snickers als eerste merk ooit een live tv-reclame uitgezonden tijdens de Super Bowl.

Veel merken gebruiken tijdens de Super Bowl beroemdheden als uithangbord voor hun merk of gebruiken wereldhits om hun boodschap kracht bij te zetten. Niet voor niets zijn Super Bowl commercials uitermate prijzig. Zo kostte de commercial voor Wix, een platform waar ondernemers hun eigen website kunnen bouwen, 15 miljoen dollar en gaf Chrysler in 2011 al ruim 12 miljoen dollar uit aan een commercial met Eminem in de hoofdrol. Zulke bedragen lijken absurd, maar vergeet niet dat een spotje van 30 seconden meer dan 5 miljoen dollar kost tijdens de Super Bowl. Dan wil je ook dat elke seconde een verpletterende indruk maakt.

1984 Apple's Macintosh Commercial

Groter dan grote reclames

Daarom is juist de Super Bowl het moment van groter dan grote reclames. Naast de eerste live-commercial en de duurste commercial was de Super Bowl van 1984 het moment dat Apple haar legendarische ‘1984’ commercial lanceerde voor het grote publiek. Een commercial die nog altijd door velen wordt gezien als een absoluut meesterwerk.

Steve Jobs wilde impact maken en de Super Bowl was in zijn ogen het perfecte moment om aan de hele wereld te laten zien dat zijn Apple Macintosh de wereld zou veranderen. En omdat Jobs begreep dat zo’n groot statement een groot publiek nodig had koos hij voor een grootse commercial tijdens het grootste sportevent van Amerika. Niet alleen zou de Apple Macintosh hiermee de wereld van Steve Jobs veranderen, het zou ook voor altijd het niveau van commercials tijdens de Super Bowl veranderen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie