Ikea vraagt met 'Bring Back Friday'-campagne aandacht voor nieuwe inruilservice

Met de campagne 'Bring Back Friday' - een tegengeluid op Black Friday - wil Ikea klanten stimuleren om oude meubels in te ruilen.

Bij Ikea kunnen klanten vanaf vandaag hun gebruikte meubels inruilen, zodat de Zweedse meubelgigant ze daarna weer kan aanbieden in de bekende koopjeshoek. De actie draagt bij aan de ambitie van Ikea om tegen 2030 circulair en klimaatpositief te zijn. Met de campagne 'Bring Back Friday' - gelanceerd als tegengeluid op Black Friday - wil Ikea klanten stimuleren om oude producten in te ruilen voor een tweede leven. 

Via Ikea.nl kunnen klanten hun oude meubels en de staat ervan invoeren, om vervolgens een vrijblijvend prijsvoorstel te krijgen. Dat bedrag varieert tussen de 30 en 50 procent van het oorspronkelijke aankoopbedrag. Als de meubels bij het inleveren overeenkomen met de ingevulde gegevens, krijgt de klant een tegoedbon ter waarde van het prijsvoorstel. Die is onbeperkt geldig.

Advertentie
advertisement

De door Ikea teruggekochte meubels worden vervolgens voor de inruilprijs weer verkocht: de woongigant rekent dus geen marge. 'Met deze service realiseren we in onze winkels een tweedehands meubelaanbod van goede kwaliteit. De service maakt het voor zowel de verkoper als de koper gemakkelijk en financieel aantrekkelijk om een duurzame keuze te maken. Het is een stap binnen onze ambitie om circulair te worden, dit jaar willen we 20.000 producten op deze manier een tweede leven in een nieuw thuis geven', zegt Hanneke van de Vijfeijke, Sustainability Manager Ikea Nederland.

Ikea lanceerde onlangs al een nieuwe campagne waarmee het een beweging in gang wil zetten naar een duurzamer leven thuis. Daarvoor toonde de Zweedse woongigant producten zoals nieuwe plantaardige Zweedse balletjes, een waterbesparende kraan en een vloerkleed van gerecyclede petflessen. Ikea stelde dat men door de aanschaf van deze producten al eenvoudig en betaalbaar kan bijdragen aan een duurzamere wereld.

Webwinkels

Intussen starten webwinkels dinsdag een campagne waarin ze klanten vragen om op tijd de cadeaus voor de feestdagen te bestellen. Zo wordt de drukte voor de winkels en de leveranciers verspreid en krijgen alle klanten hun cadeaus op tijd. Met de campagne Wees voorbereid - Bestel op tijd wil de sector dat mensen ruim van tevoren cadeaus kopen voor Sinterklaas en Kerstmis. De grootste drukte wordt kort voor Sinterklaas verwacht tijdens Black Friday op 27 november en Cyber Monday, drie dagen later. Die kortingsdagen zijn overgewaaid uit de Verenigde Staten.

Lees ookIkea wil gezamenlijke beweging in gang zetten naar duurzamere wereld

Plaats als eerste een reactie

Advertentie