Premium

Kerstcommercial Jumbo: ‘We gunnen iedereen dat warme familiemoment samen’

Vorig jaar gooide Jumbo hoge ogen met sprookjesachtige kerstcommercial. Dit jaar ligt het thema ‘familie’ er nog dikker bovenop.

Kerstcommercial 2018
Jumbo

In een Nederlandse vertaling van de kerstklassieker ‘Winter Wonderland’ voert supermarkt Jumbo ons dit jaar mee naar en door de supermarkt, weer naar huis, de keuken en - ultimo - de kerstdis. En passant komen we niet alleen de bekende Jumbo-familie (met ‘vader’ Frank Lammers en ‘moeder’ Maike Meijer), maar ook een hele trits aan bekende Nederlanders (onder meer Jeroen van de Boom, Sven Kramer, Kjeld Nuis, Steven van Kruijswijk, Carlijn Achtereekte ,Dylan Groenewegen, Roy Donders en Max Verstappen) die óók tot de Jumbo-familie gerekend dienen te worden.

Het overheersende thema is dan ook ‘familie’, getuige de pay-off van de commercial: ‘Jumbo wenst alle families van Nederland een geweldige Kerst.’ Dit is de commercial:

Alles voor een geweldige Kerst bij Jumbo

Eigen medewerkers

‘Wat mensen niet kunnen weten, is dat veel van onze eigen medewerkers ook in de commercial zitten.’ Dat zegt Roy van Keulen, directeur marketing bij Jumbo. ‘Wij zijn een familiebedrijf dat mensen in het hart van de formule stelt. Dat familiegevoel wilden we met deze kerstcommercial ook overbrengen.’ Van Keulen licht de keuzes die Jumbo dit jaar maakte toe in een vraaggesprek met Adformatie.

RM: Vorig jaar was het een sprookjesachtige kerst bij Jumbo (zie video verderop in dit artikel). Een Disneygevoel. Waarom dit jaar specifiek ingezet op ‘familie’?
RvK:

‘Omdat dat in het hart van het bedrijf zit. Jumbo ís een serieus familiebedrijf dat van leuk en gezellig houdt en dat dragen we al jaren uit met het gezin in onze commercials. Maar we willen ook uitstralen dat iedereen die voor ons en met ons werkt onderdeel van die familie is. Dat geldt bijvoorbeeld voor de atleten uit de Jumbo-ploeg, voor Max Verstappen, voor mensen die eerder in commercials verschenen, zoals Roy Donders, maar ook voor onze winkelmedewerkers.’

RM: Wat doet Jeroen van der Boom dan in de commercial?
RvK:

‘Om ze te bedanken, zijn we met onze medewerkers dit jaar naar een concert van de Toppers geweest. Jeroen van der Boom hoort dus ook bij onze familie.’

RM: De kerstcommercial van vorig jaar leunde zwaar op computeranimatie. Dat zien we dit jaar niet terug. Betekent dat jullie dit jaar hebben kunnen besparen op de kerstcommercial?
RvK:

[Moet hard lachen] ‘Nou het zit zeker in dezelfde prijscategorie, eerder iets erboven. Vorig jaar konden we alles op één locatie schieten, dit jaar niet. Bovendien zijn er veel meer mensen bij betrokken. En editen was een hele klus, iedereen zingt en alles moet synchroon lopen dat is een enorme creatieve uitdaging wat Alfred goed is gelukt!’

Samen maken we het helemaal Kerst - Jumbo 2017
RM: Wat opvalt is dat iedereen het liedje meezingt in de kerstfilm. Is dat gewoon leuk, of zit er meer achter?
RvK:

‘Aan die musicalstijl kun je allerlei dingen ophangen. Net als vorig jaar is de boodschap weer dat wij “alles voor de Kerst” hebben, we laten de breedte van het assortiment zien. Ook spelen we in op de “foute-kersttrui-trend”, waarvan de gehele opbrengst naar Make a Wish stichting gaat, die kinderen in Nederland met een ernstige ziekte begunstigt.'

'Zo’n lied geeft de mogelijkheid om zonder belerend te zijn, zonder een zwaar thema neer te zetten, het idee van familiekerst vorm te geven. We gaan er muzikaal verder niet iets mee doen. Geen kerst-cd’s of sing-along-tracks dus.’

RM: Jumbo zet ook dit jaar niet nadrukkelijk in op de traan. Zelfs iets minder dan vorig jaar. En dat terwijl andere Engelse supermarkten – en in Nederland wederom Plus - weer vol op het orgel gaan. Waarom Jumbo eigenlijk niet?
RvK:

'Die Engelse parels vind ik ook heel mooi (Van Keulen heeft nog geen Nederlands kerstwerk 2018 gezien, red.), tranen trekkend mooi. Veel collega’s snijden deze thema’s aan, wij doen dat bewust anders, wij hopen gewoon dat iedereen, samen, hele leuke kerstdagen heeft.’

RM: Zijn jullie in staat om de verkopen toe te wijzen aan de verschillende marketing-inspanningen?
RvK:

‘Dat is met Kerst uiterst moeilijk omdat er zoveel invloeden zijn. Statistisch is het ook moeilijk te vergelijken omdat het één zo’n piekmoment in het jaar is. Toch hechten we veel waarde aan de analyses achteraf. We zien dat met een determinatiecoëfficiënt (R²) van 96,2 procent dat al onze media-investeringen bijdragen aan de return on investment. Dit percentage is in de Kerstperiode iets minder nauwkeurig’

RM: Wat heeft de commercial van vorig jaar dan bijgedragen aan de kerstomzet?
RvK:

'Concrete dingen kan ik daar niet over zeggen, maar de return on investment was positief. We hebben vorig jaar een heel succesvolle Kerst gedraaid. Dat zit natuurlijk in een combinatie van inspanningen. Zo hadden we onder meer een nog beter assortiment dat aansloot op onze klantwensen maar ook de opbouw daarvan met echte kersthelden en het breedste Kerstassortiment daaronder.'

RM: Kersthelden?
RvK:

‘We onderzoeken altijd uit en te na de zoektrends op Google. Om een voorbeeld te noemen, er wordt dan heel vaak op “wildragout” gezocht. Dat is voor dit jaar dus één van onze helden, die je ook in de commercial (product-tag-on, red.) terug gaat zien. Een versproduct van hoge kwaliteit. Die zet ik gerust zelf op tafel met Kerstmis.'

'Porchetta (een Italiaans gerecht van langzaam gegaarde varkensnek, red.) is ook zo’n held voor dit jaar. Maar blijvers zijn er ook, zoals de verse kreeft en wild soepen en ijstaart. Die laatste was zo’n verschrikkelijk groot succes, dat gaan we niet veranderen. Alleen weer iets verbeteren en er meer van voor produceren.’

Credits

 Verantwoordelijk bij Jumbo: Tim Steur, Sander van de Gevel, Sharon Suppers, Roy van Keulen

Bureau: Alfred International

Creatie: Aad Kuijper en Patrick de Zeeuw

Strategie: Edward van de Ridder

Account: Anna Versluis, Edgar Rijnders, Liz Ponds

RTV Director: Charlotte Kempers

Studio: Jurre Lüken, Vanessa Spolders, Jorn Slotboom, Dion Slegt

Productiemaatschappij TV: Jonkers Hofstee Film

Regisseur: Hans Jonkers

Producer: Barbra Pronk

DOP: Nico Hovingh

Componist: Pieter van Schooten

Editor: Kim Hinrichs

Geluidsstudio: Postoffice

3D animatie, VFX, post productie: Postoffice

Grading: John Thorborg

Creatie food porn: Patrick de Zeeuw, Marie-Louise Diekema, Tim Olland

Producer: Vittoria Robijns

Productiemaatschappij: Chuck Studio’s

Editor: Marco Kruk

Media: Universal Media

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie