Premium

Legalisering leidt tot 50 procent stijging van online-gokken

Enorme groeicijfers van online kansspelen. Reclame lijkt zijn werk te doen.

Buitenreclame Betcity, eind mei nog te zien
ANP

Het bruto spelresultaat van het legale online kansspelaanbod - inkomsten min uitgekeerde prijzen - bedroeg in het eerste kwartaal 2022 bijna 250 miljoen euro, in het tweede kwartaal 240 miljoen euro, stelt de Kansspelautoriteit (KSA) in haar najaarsverslag 2022 vast. Daarmee stabiliseert de omzet tot gemiddeld 80 miljoen euro per maand.

50 procent stijging online gokken

Ofschoon het aantal aanbieders van online kansspelen met een licentie gestaag blijft toenemen, momenteel 22, heeft dit beperkte invloed op de groei. De Kansspelautoriteit denkt dat vooral het WK Voetbal in Qatar nog voor een verdere stijging zorgt, waarmee het bruto spelresultaat over 2022 de grens van 1 miljard euro zal passeren.

Daar komt nog illegale omzet bij. Datavorser H2 schat dat 76 procent van de voormalige illegale omzet ‘gekanaliseerd’ is naar legaal. Dan zou er nog bijna 190 miljoen euro illegale omzet resteren. Opgeteld komt het online gokken in Nederland dan op een kleine 1,2 miljard in 2022, tegen voorheen 750 miljoen. Dit betekent een stijging met ruim 50 procent na de legalisering.

Advertentie
advertisement

Effectiviteit becijferd

Een vergelijking van de omzetcijfers met marketinguitgaven levert een interessant beeld op van de effectiviteit. Eerder publiceerde Adformatie reclamebestedingen door de online kansspelaanbieders over de eerste negen maanden na legalisering: 107 miljoen euro in totaal. Over die eerste drie kwartalen bedroeg de omzet van online gokaanbieders 670 miljoen euro. Ofwel: 1 euro reclame-inzet staat tegenover 6 euro omzet in diezelfde periode. De ruim 500 miljoen die voor dit kwartaal wordt verwacht is ook deels aan de initiële reclamecampagnes te danken. Dit betekent dat reclame effectief is.

De branche heeft inmiddels we de reclame in de openbare ruimte en op tv en radio teruggeschroefd, conform de afspraken en wetgeving. Het geld verschuift naar online en sponsoring van (vooral) voetbalclubs. De online bestedingen aan gokreclame stegen van 1,4 miljoen in januari tot 3,4 miljoen in augustus. Bedragen van sponsoring zijn onbekend, maar belopen nog meer.

Weinig spontaan

Wat die reclame precies voor invloed heeft is niet te zeggen. Het lijkt er in ieder geval op dat het effect onder het algemene publiek beperkt is. Uit een enquête blijkt dat 69 procent van de Nederlanders niet eens spontaan een online-gokmerk kan noemen. Toto is het bekendst, maar is als merk al heel oud. Nieuwkomer BetCity haalt – ondanks alle BN’ers - 7 procent spontane en 27 procent geholpen naamsbekendheid.

Op de doelgroep van online-gokken lijken marketinginspanningen meer invloed te hebben. In juli 2022 werd er namelijk daadwerkelijk gespeeld met 563.000 accounts bij online-gokaanbieders. Een vijfde van de accounts (22 procent) is van jongvolwassenen, terwijl hun aandeel in de bevolking ruim 9 procent beloopt. Het gemiddelde verlies per account bedroeg 153 euro per maand. Dat is iets meer dan de gemiddelde energierekening over 2021.

Toename verslaafden?

Leidt dit alles tot een toename van gokverslaving of exorbitant gokken? Vrees is er vooral voor jonge verslaafden. Cijfers van het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks) geven een beperkt inzicht. Er staan daar 23.000 vermeende gokverslaafden geregistreerd. Ze zitten tenminste zes maanden op het strafbankje, althans met de geregistreerde identiteit. Aanbieders moeten bij elke inzet bij Cruks controleren of de gokker geregistreerd staat.

Anderzijds melden gemiddeld maar 6 personen per dag gokproblemen bij het Loket Kansspel, en snelgroeiende verslaving is daar niet aan af te meten. Wel gaf in een enquête 40 procent van de spelers aan te jokken over de omvang van hun inzet, een indicator van verslaving, aldus de KSA.

De Kansspelautoriteit wil graag weten hoeveel mensen er verschillende accounts hebben en hoe intensief ze daarmee spelen, teneinde verslaving beter in kaart te krijgen. Holland Casino en de Nederlandse Loterij (Toto) pleiten in ieder geval voor registratie van spelers en hun ingezette bedragen op verschillende sites om verslaving beter tegen te gaan. Dat raakt echter aan de privacy en vereist nieuwe wetgeving.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie