Wit shirt met hart voor het raam zorgt dat Nederland blijft klappen voor de zorg

Met de campagne #mijnhartvoordezorg in het straatbeeld kunnen Nederlanders laten zien 'dat hun hart klopt' voor zorgprofessionals.

Om alle mensen in de zorg te steunen, roepen de verenigingen van artsen, verloskundigen, tandartsen en fysiotherapeuten gezamenlijk Nederlanders op een wit shirt met een hart achter de ramen te hangen. Een symbolische witte zorgjas met een groot rood hart dat voor hen klopt en laat zien dat er aan hen wordt gedacht. D

De oproep aan Nederland is ontwikkeld door Wefilm en wordt onder andere gedaan via een film waarin ook #mijnhartvoordezorg wordt aangejaagd.

Advertentie
advertisement

Mede door de publieksactie 'klappen voor de zorg' werd de behoefte vanuit de samenleving om de zorg in deze tijd een hart onder de riem te steken helder. René Héman, voorzitter van Artsenfederatie KNMG. 'Zoals iedereen begrijpt, zijn zorgverleners druk met maar één ding en dat is zorg verlenen. Ze hebben geen of weinig tijd voor social media en ander nieuws. Het is daarom fantastisch als artsen, verpleegkundigen, apothekers, verloskundigen, fysiotherapeuten, tandartsen - iedereen die nu tijdens de coronapandemie de zorg draaiend houdt - onderweg naar werk of terug van een lange dag, al die steunbetuigingen voor de ramen zien hangen.'

Hart voor de zorg

Aan de campagne werken veel partijen onbezoldigd mee. Zo hebben JCDecaux, Talpa en RTL mediaruimte ter beschikking gesteld en helpen GoSpooky, WeAreFirst en The Best Social mee aan de verspreiding via sociale media. Ruben Cusell, head of strategy & concepts van Wefilm: 'Afgelopen zaterdag kregen we de vraag of we konden meedenken hoe we alle zorgverleners van Nederland een hart onder de riem kunnen steken. We hebben meteen een pressure cooker met het creatieve Wefilm collectief  opgezet, via videocall uiteraard. We zijn gaan schrijven, filmen, hebben onze familie en vrienden gevraagd te filmen en hebben diverse partijen gevraagd om te helpen de boodschap te verspreiden.'

Alleen de dagbladen kwamen nog niet over de brug. 'We hopen nog dat kranten een pagina willen doneren die mensen kunnen uitknippen in de vorm van een t-shirt, mochten ze geen shirt, papier of laken in huis hebben. Ik zie op straat en online inmiddels al veel steunbetuigingen. En ik hoop dat er nog heel veel meer bijkomen. Hopelijk wordt Nederland één grote erehaag.'

De oproep van de beroepsorganisaties als Artsenfederatie KNMG, KNOV (verloskundigen), KNMT (tandartsen), KNGF (fysiotherapeuten) en FBZ (vakbond voor zorgprofessionals) wordt ook aangejaagd door de aandacht van bekende Nederlanders zoals astronaut André Kuipers, actrice Katja Schuurman en YouTuber Dylan Haegens. 

Credits: 
Opdrachtgever: Michel van Baal, Daphne de Cloe, Alice Kroeze, Rene Heman
Concept en regie collectief: Dennis Lubbers, Roel Welling, Claudio de Oliviera Marques,Tom Rijpert, Juliette Stevens, Jan Boon, Beer ten Kate, Ruben Cusell
Productieteam: Rogier Sol, Emeline Bakker, Bas Welling, Maaike Raat
Muziek: Jorrit Kleijnen
Edit: Joshua Menco
Sound mix: Regard Ibrahim
Voice-over: Beer ten Kate
Media-regisseur: Rocco Stallvord
PR: Manon van den Brand

 

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie