Met de zouteloze samen-taal van de overheid krijgen we corona er niet onder

Woorden kunnen wapens zijn in crisistijd, schrijft Jaap Toorenaar. Waarom geen campagne als: 'Corona. Help jij de moordenaar'.

Samengesteld beeld, logo overheid met kerkgangers in Staphorst die ondanks corona toch samen kwamen

Door Jaap Toorenaar

 

Corona. Help jij de moordenaar?

‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’. We horen het al maanden, maar de stijgende coronacijfers van de laatste tijd zeggen iets anders. Samen krijgen we corona helemaal niet onder controle.

Rutte en de Jonge melden op elke persconferentie dat het roer om moet, maar dat geldt kennelijk niet voor de officiële overheidscommunicatie. Speelt die geen rol? Ik doe even een voorstel.    

Een foto toont een patiënt op de intensive care. De kopzin luidt: ‘Haar zoon vond afstand houden onzin.’ De slogan is: ‘Corona. Help jij de moordenaar?’

In een filmpje zien we verschillende mensen aan slangen op dezelfde intensive care. De camera pauzeert bij enkele patiënten en een donkerbruine stem zorgt voor het commentaar: ‘Haar kinderen zaten in een overvolle kerk’. ‘Zijn neef bezocht hem na een wild feest’. ‘Zij vond een mondkapje een idioot gezicht.’

Super: ‘Corona. Help jij de moordenaar? 

Advertentie
advertisement

Communiceert Rutte beter dan zijn voorlichters?
 

Wat weten de communicatiedeskundigen, de RIVM’ers in ons vak? Hebben ze al onderzocht welke corona-campagnes er wereldwijd lopen, ook in Moldavië, Finland en Chili, en welke oproepen de bevolking bij het nekvel grijpen?  

Voor zover ik weet zijn ze bij de Dienst Publiek en Communicatie (DPC), die alle ministeries ondersteunt, niet dol op een alarmerende aanpak en misschien terecht. ‘Wie is de Bob?, in Vlaanderen geboren, is voor mij de allerbeste overheidscampagne en die moet het niet hebben van autowrakken en grafzerken.

Maar is dramatiek altijd uit den boze? Dat roken kanker kan veroorzaken, heeft iedereen al duizend keer gehoord. Toch zijn de nieuwe sigarettenverpakkingen voorzien van onaangename foto’s en hartverscheurende noodkreten. ‘Stop nu-blijf leven voor je naaste familie en vrienden.’ ‘Roken veroorzaakt 9 van de 10 gevallen van longkanker.’

Waarom spreken we rokers die vooral hun eigen leven in gevaar brengen – en dat ook weten – ernstiger toe dan mensen die gedachteloos het leven van anderen bedreigen?

Wat Mark Rutte van juichende Feyenoord-supporters vindt, weten we. ‘Ze moeten gewoon hun bek houden.’ De Kuip was er op een zondagmiddag stil van. Zijn voorlichters lijken zachte heelmeesters met het gezapige ‘samen tegen corona’. Verdient de oorlog tegen corona meer oorlogstaal?

Samen voor een beter milieu?
 

Samen. Jaren geleden hoorde ik al rond 4 en 5 mei ‘Vrijheid maken we samen’. Geen hond weet het nog en dat is begrijpelijk. Oorlog maken we ook samen. Behalve geboren worden en sterven, doen we alles samen.

Samen maken de we de wereld beter, ja, ja, en slechter. Volle woorden zijn holle woorden.

Wat is een betere zin? ‘Een beter milieu begint bij jezelf’, destijds van het ministerie van VROM. Of ‘Samen voor een beter milieu’?

Welke woorden maken meer indruk? ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ of ‘Samen voor een veilige jaarwisseling’?

Inderdaad, je kunt individuen beter op hun verantwoordelijkheid wijzen dan vluchten in zouteloze samen-taal. Weet ook wat de voorzitter van elke sportvereniging weet: als we met z’n allen iets moeten doen op de club doet meestal niemand iets.

Woorden kunnen wapens zijn in crisistijd. Zorg dat iedereen zich persoonlijk aangesproken voelt. De mensen die niet willen luisteren. De halfdronken studenten. De minister en zijn gasten op een bruiloft. De honderden inwoners van Staphorst die op zondag naar hun influencer willen, de dominee.    

  

Reacties:

Eric Shriber
Confronteren gaat vaak een stap te ver voor de overheid. Voor de Bob-campagne was er echter ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’, maar was deze effectief?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jurgen Flick
Dit is niet alleen een zaak van goede of slechte communicatie, maar ook een van 'agenda's'.
Als je herkozen wilt worden, probeer je niemand tegen je in 't harnas te jagen.
Dan krijg je dit soort slappen teksten en omtrekkende bewegingen.
Polderen in communicatie werkt niet.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie