Natwerk mag meer doorpakken met sterke Crocs-campagne

CAMPAGNEPRAAT | Je zult de voeten van ons panel niet vinden in Crocs. Doet niets af aan hun bewondering voor de 'PR van de bovenste plank.'

Jacob Collier draagt nieuwe Crocs.

Adverteerder: Crocs
Bureau: Natwerk
Titel: Spraakmakend paar Crocs - Collab Jacob Collier


MK: Na ons verhitte praatje vorige week over de Koude Kletser van Heineken was het nog lang onrustig in marketingland. De reacties vlogen ons om de oren. De meningen waren verdeeld. Jij kreeg er ineens fans bij. Bureau Boomerang nodigde ons zelfs uit voor hun in-house bar om de gemoederen te bedaren. En dat brengt ons tot de vraag van deze week: Zou de dresscode daar, Crocs zijn, denk je? 

WAB: Die plastic klompjes bedoel je? Dat zou je bijna verwachten, Mejuffrouw Krouwel. Crocs staan bekend als ultieme wansmaak. Maar als iets zo fout is, wordt het voor de hipste groep juist weer leuk om anderen mee te prikkelen. Dus ja, ik verwacht dat creatieven bij Boomerang ze wel dragen. Denk echter dat de jonge marketeers van Heineken dat weer niet zullen doen. Er is in corporate land veel veranderd qua minder stijfheid in kleding, maar Crocs zijn nog wel een stapje te ver. Draag jij ze?

MK: Helaas meneer Bol, ondanks dat we vorige week maar weer hebben vastgesteld dat ik van ons twee de wat lossere doelgroep ben die in is voor een gebbetje. Maar zoals je weet, ben ik ook een luxury fashion girl en JLo fan. En Jenny from the Block en ik doen niet aan Crocs hoor, zelfs geen designervariant zoals deze van de knapperd Jacob Collier.

Ik vind ze gewoon niet mooi, ook niet als ze design zijn. En belangrijker: ze doen me altijd denken aan een ziekenhuis. Not my thing. En met die argumenten snap ik deze activatie wel. Door ze designercool te maken tap je natuurlijk in op een andere emotie. Dan leen je van de assets van de designer, influencer of artiest en gaat het minder om je eigen product. Dat vind ik altijd wel een lastige, kan onecht voelen. Een trucje. Schoenenmerk Skechers doet dat ook met celebs, maar dat maakt ze dan niet ineens hip. Dan zie ik Kim Kardashian op Skechers. Maar come on, die draagt Kimmie echt niet hoor. Hoe kijk jij tegen die aanpak aan? Is het slim, of is het iets verbloemen? 

WAB: Laat ik beginnen met dat bureau Natwerk deze samenwerking heeft verzonnen tussen Jacob Collier en Crocs. Ben ik een enorme oude zak als ik meneer Collier niet gelijk herken? Heb even wat opgezocht op YouTube en dacht toen: oh ja. In mijn ouder worden heb ik dat vaker. Dat ik het werk wel herken, maar de naam van de maker me minder zegt. Maar tsja, ik zal ook niet de doelgroep zijn. Kende jij meneer Collier?

MK: Natuurlijk kende ik Grammy award winner, multitalent én ook nog eens ontzettende mooiboy Collier, maar ja zoals ik al zei: ik ben duidelijk de hippere, jongere, middenin Gen-Z criticaster van ons tweeën ;)

Wat ik niet wist, is dat Crocs dit hiervoor vaker heeft gedaan. Zo zie ik op de site dat de 'Rock & Rol designer edition is uitverkocht. Moet ik ze misschien toch gaan overwegen? Maar voordat ik aan het shoppen sla, even terug naar de creatie en activatie. Waar kijken we nou precies naar? Kunnen we dit echt een campagne noemen - aangezien dit een campagnepraatje is? 

WAB: Ik kan het wel waarderen als je als creatief bureau durft te bemoeien met productontwikkeling van de klant. Natwerk goes the extra mile. Zo heeft Natwerk voor een andere klant Febo ooit een eigen filiaal geopend. 

MK: Een Febo-filiaal? Natwerk? Een bureau dat zich echt inleeft in de wereld van de klant. Dat kan je alleen maar waarderen. Maar eerlijk, dat is ook echt wel hygiëne tegenwoordig hoor. De marketinglat ligt hoog als we zelfs al voor een briljante woordgrap en dito inhaker van Heineken onze neus ophalen. 

WAB: Je triggerde me met jouw woord 'onecht'. Is dat echt zo? Als je als twee merken samenwerkt, leen je elkaars associaties. Maar de waarde moet twee kanten op gaan. Dus beide partijen moeten er iets nuttigs uithalen. Vaak is dat doel ‘geloofwaardigheid’ voor het massamerk. De creatief, influencer of designer zoekt vaak een groot platform. Dus dan komt ook (media)distributie om de hoek kijken. Dat lees ik niet in dit geval. Zie ook geen campagne. Eigenlijk een gemiste kans om de partnership stevig te onderstrepen. Anders dreigt een dun PR-trucje. 

MK: Deze voelt voor mij als een slimme verdienste voor beide partijen. Dus ik zie die design-Crocs wel kloppen. De essente van het merk is kleurrijk en versiersels. Het merk staat voor comfort, maar ook voor boldness en zelfexpressie. Dat is met deze uitvoering van Jacob Collier wel gelukt. Opvallend is ook dat alle fashionmedia voor 2023 al hadden voorspeld dat Crocs populairder dan ooit gingen worden, vooral onder Gen Z. Het zal het lef en de zelfexpressie zijn. 

Of ik deze Jacob nou zelf echt een Crocsman vindt, dat niet. Maar hij is zeker wel brutaal en expressief. Dus is het slim, ja, kan het werken zeker, zal het verkopen ja. Rationeel klopt het. Emotioneel voel ik de match tussen de twee merken? Nee. Maar ik zie wel een goed verdienmodel. Volg je me nog? Maar goed, misschien voelt Gen Z dit wel, ik ben young at heart maar ook geen Gen-Z (meer).

WAB: Denk niet dat het een generatieding is. Het huwelijk van hip en massa kan echt wel kloppen. Die zie je namelijk veel vaker in fashion. Las dat Jacob een nieuw nummer uitbrengt rond deze samenwerking. Dat is dan een aanleiding. Maar eigenlijk jeuken onze handen. Het kan completer. Het kan rijker. Misschien moeten we het verder tot leven zien komen. Puur het feit dat er een nieuw paar Crocs van zijn hand zijn, voelt wat dunnetjes.

Een oproep aan Natwerk: overtuig Crocs dat jullie mogen doorpakken! Breng het partnership verder tot leven. Wij willen echt wel succes hierin zien, maar zoals wij het nu lezen in het persbericht, roept het ook veel vragen op. Ja Jacob Collier is the up & coming man. Gaaf. Maar waarom stapt hij nou precies in zijn eigen Crocs? Mensen moeten dit actief te horen krijgen. 

MK: Ik denk juist dat dat wel helder is, meneer Bol. Wat eigenlijk in dit praatje niet de bedoeling is, heb ik toch maar wel even gedaan: ik heb het oldskool gegoogled. Eerst in ChatGPT geprobeerd (very Gen Z),  maar die was nog niet op de hoogte van deze collab. Enfin, idee van dit wekelijkse praatje is dat wij kletsen over wat we voorgelegd krijgen, zoals dat in real life ook gaat. We gaan niet op zoek naar info, het is geen jury-case. De gewone consument ziet iets en kletst erover op de bank of kantoor. Maar ik kwam er met alleen een persbericht en plaatje van de schoenen niet uit. En raad eens?

WAB: Hou me niet langer in spanning. 

MK: Het is gewoon een hele goede PR-campagne, of beter gezegd -machine. Je vindt heel veel info over de collab (goed gedaan) en op de socials van Jacob zelf, promoot hij zijn nieuwe nummer en de deal met Crocs, het design en de bijbehorende Jibbitz (die kleine versiersels, wat een heerlijk woord trouwens). Strakke PR hoor, een logische storyline, hij draagt ze op alle foto’s, kan goed uitleggen waarom de essentie van Crocs bij hem past en vice versa. Er is trouwens ook een heleboel merchandise van hem waarop hij zijn Crocs draagt. Dat is echt wel PR van de bovenste plank. Alle relevante media-outlets hebben het opgepikt, tot aan magazine Rolling Stone toe. Goed gedaan. Maar ik kan dus ook niks anders vinden. Dus dit is een goede sales promo slash product placement slash PR. En dan met zo’n artiest op zo’n wereldwijde schaal.... Heel goed gedaan door ons eigen Amsterdamse bureau. Indrukwekkend hoor. 

Dus dan ben ik eigenlijk alleen nog maar benieuwd naar de verkoopcijfers. Want ik zie helaas nog geen uitverkocht staan. 

WAB: Benieuwd naar de sales target. Die alleen met PR halen is in de nieuwe mediawereld niet onmogelijk, wel uitdagend. Want dan moet de fanbase instappen en ze a 70 euries kopen na het zien van hun held. Wij zullen aan die salescijfers geen bijdrage gaan leveren vermoed ik zo. Tenzij jij ze ondertussen al in je online shopping bag hebt gegooid. Maar prima conclusie: strakke internationale PR waar alle betrokken partijen blij van worden. En het mooie: onze mening doet er minder toe, maar wij lullen er wel weer een heel praatje over. Missie geslaagd.

Bekijk hieronder de nieuwste single (Wellll) van Jacob Collier met 'zijn' Crocs.  

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Deze Campagnepraat bespreekt ons panel de samenwerking van artiest Jacob Collier met Crocs. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie