Premium

Nederlandse netwerken domineren Webby Awards

Voor het eerst in de historie van de Webby Awards – de internet-Oscars – is een Nederlandse speler verkozen tot Network of the Year: Dept®.

Netflix: The Witcher - Welcome to the Continent van Media.Monks won namens Nederland 3 Webbys

Twee Nederlandse partijen die bij een prestigieuze internationale award show een overkoepelende prijs winnen, gebeurt niet vaak. Want naast Dept® (onderaan dit artikel is een kort interview met CEO Dimi Albers) werd Media.Monks – voor het 2e jaar op rij – uitverkoren tot digitale productiemaatschappij van het jaar.

In totaal vergaarde Nederland 17 Webbys, waarvan 5 voor Media.Monks, 4 voor WeTransfer, 3 voor Dept® en 2 voor Polestar/code d'azur. Hier de winnaars:

Blender / Apps and Software / Software Services & Platforms / Creative Production / Blender Foundation / Winner
Polestar – Making aNew / Websites and Mobile Sites / Features & Design / Best Use of Video or Moving Image / code d'azur/ Winner
Polestar – Making aNew / Websites and Mobile Sites / Mobile Specific Features & Design/ Best Responsive/Adaptive Design for Mobile / code d'azur / Winner
The ultimate digital art guide - IN10 / Apps and Software / General Apps / Art, Culture, and Events / Winner
Building a treehouse - Team5pm The YouTube Agency / Video / General Video / How-To, Explainer & DIY / Winner
Aline - The French Dispatch / Video / General Video / Animation / WeTransfer/ Winner
Ideas Report 2021 / Websites and Mobile Sites / Features & Design / Best Data Visualization / WeTransfer / Winner
Ideas Report 2021 / Websites and Mobile Sites / General Websites and Mobile Sites / Business Blog/Website / WeTransfer/ Winner
Traces - A Digital Time Capsule / Websites and Mobile Sites / General Websites and Mobile Sites / NetArt / WeTransfer / Winner

Nederland was 42 keer genomineerd, en ook dit jaar riep Patrick van Haperen met zijn initiatief MeerWebbysvoor.NL op om elkaar te steunen.

26 Webby voor Media.Monks en Dept® samen

Hieronder de Webbys die Media.Monks en Dept® in totaal (namens Nederland en internationaal) wonnen.

Media.Monks won er 10:

Netflix: The Witcher - Welcome to the Continent - NL
Websites - Features - Best User Experience
People's Voice Winner - Websites - Features - Best User Experience
People's Voice Winner - Websites - Television, Film & Streaming

Anne Frank House: The Bookcase for Tolerance – NL

Apps & Software - App Features - Best Use of Augmented Reality
People's Voice Winner - Virtual & Remote - General - Diversity & Inclusion

Halo Infinite: Become Master Chief
Advertising - Media & Entertainment
People's Voice Winner - Best Visual Design - Function

P25 Music Presents: Post Malone Virtual Concert Experience for Pokémon
Advertising - Digital Campaign

OREO X Pokémon's 25th anniversary
Video - Branded Entertainment - Animation 
People's Voice Winner - Video - Branded Entertainment - Animation

Dept® won er in totaal 16:

1. Patagonia

Websites and Mobile Sites, Best Mobile User Experience, People’s Voice Winner, 2022 --> BASIC/DEPT®

2. Patagonia Footprint Chronicles

Websites and Mobile Sites, Corporate Social Responsibility, People’s Voice Winner, 2022 --> BASIC/DEPT®

3. Bijenkorf - Admire & Amaze (NL)

Websites and Mobile Sites, Best Mobile Visual Design - Aesthetic, People’s Voice Winner, 2022 --> DEPT®

Fingerspelling with Machine Learning

4. Websites and Mobile Sites, Diversity & Inclusion, Webby Winner, 2022 --> Hello Monday/DEPT®

5. Websites and Mobile Sites, Diversity & Inclusion, People’s Voice Winner, 2022 --> Hello Monday/DEPT®

6. Websites and Mobile Sites, Technical Achievement, People’s Voice Winner, 2022 --> Hello Monday/DEPT®

7. Websites and Mobile Sites, Best User Interface, Webby Winner, 2022 --> Hello Monday/DEPT®

8. Websites and Mobile Sites, Best User Interface, People’s Voice Winner, 2022 --> Hello Monday/DEPT®

9. Silver Oak

Websites and Mobile Sites, Business Blog/Website, People’s Voice Winner, 2022 --> BASIC/DEPT®

10. Star Atlas

Websites and Mobile Sites, Entertainment, People’s Voice Winner, 2022 --> Hello Monday/DEPT®

11. Crafted

Websites and Mobile Sites, Events, People’s Voice Winner, 2022 --> BASIC/DEPT®

12. The Emotional Sound Experience

Websites and Mobile Sites, Science, People’s Voice Winner, 2022 --> Hume AI & Hello Monday/DEPT®

13. Google Store

Websites and Mobile Sites, Shopping, People’s Voice Winner, 2022 --> BASIC/DEPT®

14. Amazon Prime Video - Without Remorse

Virtual & Remote, Best Narrative Experience, People’s Voice Winner, 2022 --> BYTE/DEPT®

15. Eurovision Village (NL)

Social, Events, People’s Voice Winner, 2022 --> DEPT®

16. Eurovision Village (NL)

Virtual & Remote, Music, People’s Voice Winner, 2022 --> DEPT®

De grootste creatieve expositie ooit

Tenslotte een kort interview met CEO Dimi Albers van Dept®.

Wat betekent dit voor Dept® – hebben jullie de Olympus beklommen?

‘Dankjewel voor het compliment. In ons DNA zit pionieren en groei. We gaan verder met onze reis om het beste bureau van en voor de wereld te worden en zien de erkenning dat we ons Webby Global Network Agency 2022 mogen noemen als signaal dat we op de juiste weg zitten. Iets waar we samen met onze klanten en Depsters heel trots op zijn.’

Wat is de rol van Dept® in Amsterdam, dat ‘slechts’ 3 Webby won? Kun je dat duiden?

‘We werken wereldwijd vanuit meer dan 15 landen op vijf continenten waarbij onze kracht ligt in het samenwerken tussen alle regio’s en disciplines. Ons wereldwijde hoofdkantoor zit in Amsterdam en is een verbindende factor tussen al die teams en landen.’

Wat is nu de volgende (creatieve) stip aan de horizon?

‘Ik denk niet dat we één specifieke volgende stip hebben. We willen vooral voorop blijven lopen en (creatief) werk van het hoogste niveau maken op de plekken waar de wereld heen gaat. Drie dingen waar ik daarbij aan denk:

Binnen Web 3 zitten we met onze Metaverse & Crypto practices behoorlijk vooraan als het gaat om creative tech en werken we samen met partijen als H&M, About You en Vogue Business. We organiseren het Meta Festival op 28 juni, waar we 24 uur in de Metaverse gaan doorbrengen en maken het voor het eerst mogelijk voor iedereen - alle bezoekers - om de Metaverse te bezoeken.

Daarnaast hebben we binnen ons martech platform Ada (by DEPT®) onze Creative Automation praktijk uitgebreid. Hiermee zorgen we dat merken voorop blijven lopen door persoonlijke, slimmere en snellere uitingen te maken op schaal. Dit doen we bijvoorbeeld voor Spotify en eBay.

En last but not least zijn we druk bezig met de tweede editie van het Demo Festival. Op 6 oktober gaat er iets bijzonders gebeuren: we nemen alle digitale outdoor reclame van Nederland 24 uur over in samenwerking met de OOH industrie en digital motion designers uit de hele wereld. Iedereen in Nederland neemt die dag deel aan de grootste creatieve expositie ooit, wauw!'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie