Jobbird.com is terug en positioneert zich met '100.000 fantastic normal jobs'

Vacaturesite herrijst uit zijn eigen as en profileert zich uitzonderlijk met normale banen. Herc the agency deed de campagne.

Jobbird.com is herrezen als een Feniks. Het bedrijf ging eind 2018 failliet, maar de 'asresten' werd overgenomen eigenaren van recruitmentbureau YoungCapital, dat een doorstart met de vacaturesite maakten.

Het merk werd nieuw leven ingeblazen, opnieuw gepositioneerd, opgebouwd en vormgegeven. Vandaag uit zich dat in een campagne onder het credo: 100.000 fantastic normal jobs’. Herc the agency, dat de campagnes voor YoungCapital maakt, deed dat nu voor Jobbird.com.

Jobbird wil daarmee ook een maatschappelijk statement maken: normaal is fantastisch.

Het normale werk

Volgens Margriet de Kroon, de marketingdirector YoungCapital, past het nieuwe merk bij het bestaande aanbod van de onderneming . YoungCapital heeft twintig jobboards voor studenten en andere niches, en wilde het portfolio graag uitbreiden met een generiek jobboard dat zich richt op een bredere doelgroep.

De Kroon: 'Jobbird.com had al een naam opgebouwd, maar was wat ons betreft nog niet onderscheidend genoeg.' 

Na onderzoek bleek dat eigenlijk alle jobboards voor veilige kleuren kiezen en de nadruk op de “juiste match” leggen, terwijl ze uiteindelijk allemaal alleen maar banen aanbieden. Juist daarom koos Jobbird voor een eigen, opvallende merkidenteit, zegt De Kroon: 'Herc heeft een fantastische job gedaan – ze hebben die “gewone” banen in de film, outdoor-uitingen en online ook heel mooi gevisualiseerd.'

'Opvallende merkidenteit'

Uitgangspunt voor de campagne is dat Jobbird een internationale uitstraling krijgt. Het richt zich eerst op Nederland, maar zal op korte termijn ook in Duitsland starten en het merk internationaal verder gaan uitrollen. De Kroon: 'We zijn met deze opvallende stijl en campagne klaar om de wereld te veroveren met Jobbird.com.'

Rogier de Bruin, medeoprichter en creative director van Herc, vindt dat Jobbird met zijn campagne en positionering een ander geluid laat horen dat de concurrerende merken. Bijna alle andere spelers in de arbeidsmarkt zitten op “bijzonder zijn” en “jezelf door-ontwikkelen”.'

De Bruin: 'In een tijd waarin iedereen bijzonder moet zijn, influencer wil worden of reisfotograaf, eren we met deze campagne juist het normale werk. Dat is juist fantastisch. Je betaalt er je leven van – wat is er belangrijker dan dat?'

Credits

Agency: HERC the agency
Creative Director: Rogier de Bruin
Account Director: Niels Heimens
Concept, copywriter & artdirector: Rogier de Bruin
Art Director: Rogier Smalhout
Agency Producer: Marga Bierema
Strategy Director: Maarten Nefkens
Production: Bonkers
Line production: Chicken Milk
Director: Sharif Abdel Mawla
DOP: Daan Bukman
Edit: Brian Ent / Kapsalon
Online: Laurens Orij / Crabsalad
Grading: Laurens Orij / Crabsalad
Visual Design: Studio Lennarts en De Bruijn
Soundtrack: Tweektune
Sounddesign: Audentity / Niels den Otter
Styling: Lisa Anne Stuyfzand
Fotografie: Gilleam Trapenberg
Jobbird.com: Margriet de Kroon (Marketing Director), Deni Barisic (Marketing
Manager)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie