Premium

Nieuwe Rabobank campagne brengt MKB-ondernemers met groei-ambities bijeen

Rabobank wil MKB’-ers helpen om te groeien. De eerste campagne is gericht op het uitwisselen van kennis.

MKB'-ers ter lering en vermaak over de vloer bij een paar collega's
Rabobank

Volgens de vele cijfers die Rabobank deelt op haar nieuwe campagnewebsite voor MKB-bedrijven, wordt het geheel aan groei door slechts vijftien procent van de bedrijven gerealiseerd. Dat betekent dat de rest als onbenut potentieel kansen laat liggen. En daar wil de bank iets aan doen.

Advertentie

Angst

Het punt is natuurlijk: waarom willen de meeste MKB-bedrijven wel groeien maar lukt dat niet? Is het de angst bij ondernemers om te delegeren? Om duur personeel in dienst te nemen? Te investeren in digitale hulpmiddelen? Ingewikkelde wet- en regelgeving? Gebrek aan lef? Het zijn dit soort vragen die Rabobank graag wil adresseren.

De insteek van de campagne is dat ondernemers minder snel advies van financiële dienstverleners aannemen en liever naar collega-ondernemers luisteren, als het om goede tips en adviezen gaat. Vandaar dat de bank kiest om een platform te creëren waar ondernemers elkaar kunnen helpen.

Vooraf heeft Rabo Research samen met VNO-NCW en de Universiteit van Oxford onderzoek verricht onder 2000 ondernemers naar de drijfveren van gezonde groei. De uitkomsten daarvan wil de bank delen met het Nederlandse MKB-bedrijfsleven en vormt de basis voor de klantfilosofie.

Potplantenkweker

Ter ondersteuning is een serie video’s gemaakt. In de eerste aflevering, een ruim tien minuten durende video gemaakt met de titel ‘Blik op de Toekomst’, gaat een vijftal MKB’-ers op bezoek bij een voorbeeldbedrijf. De gigantische potplantenkweker EMS Flowers is in Nederlandse handen maar ligt net over de Duitse grens en maakt volop gebruik van innovatieve technologie.

Back-office

De volgende generatie die hier aan het bewind staat vertelt over de investeringen die ze hebben gedaan om te innoveren, en de groei die dit vervolgens heeft opgeleverd. Het idee is dat de andere ondernemers, hoe verschillend hun achtergronden ook zijn, daar praktische lessen uit kunnen trekken. De focus lig op digitale transformatie, robotisering, hoe je de complete back-office in één app kunt vangen.

In de volgende afleveringen bezoeken MKB-‘ers het onderkleding bedrijf Bamigo dat over een volledig online distributiekanaal beschikt en het duurzame bouwbedrijf Dijkstra Draisma.

Aanjagen

De campagne is digital first, met een uitgebreide website vol tips voor MKB’—ers met herkenbare knelpunten en oplossingen. Verder organiseert Rabobank een negental bijeenkomsten in het land waar ondernemers bijeen worden gebracht om tips en adviezen uit te wisselen. Om onder meer de Groeihub en de Werkplaats Digitalisering aan te jagen worden radiocommercials en social media ingezet.

De campagne is ontwikkeld door Ogilvy & BlazhoffskiTevens is Blazhoffski producent van de online videoserie. Bij Rabobank zijn Bart Klomp, Mirte van DriessenYsanne van Praag en Marianne Bruijn verantwoordelijk. Klomp en Bruijn lichten binnenkort de finesses toe.

Blik op de Toekomst
premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie