Old Amsterdam vertelt verhaal achter het merk in nieuwe campagne

Het kaasmerk, uit 1985, gaat in de nieuwe campagne terug naar de jaren '20 van de vorige eeuw. DDB Unlimited maakte de campagne.

Jochie proeft kaas voor het eerst

In de nieuwe campagne van Old Amsterdam wordt de kijker meegenomen in het verhaal over het ontstaan van het kaasmerk, dat onderdeel is van Westland Kaas. De campagne 'Smaak van grote dromen' is ontwikkeld door DDB Unlimited, sinds 2012 het vaste reclamebureau van Old Amsterdam.

Met de campagne wil Old Amsterdam een ode brengen aan de eigenschappen die Nederland groot hebben gemaakt. Diana van der Meulen, marketing & innovation lead bij Westland: 'Denk aan moedig, vrijzinnig en optimistisch. Hierin herkent elke Nederlander zich, van jong tot oud. Dat gevoel van gemeenschappelijke trots willen we met deze campagne uitdragen.'

De merkfilm heeft de bekende sfeer van zwart-witbeelden en melancholieke muziek. Waar de laatste campagne van Old Amsterdam mikte op 'Belegen met karakter', moet ditmaal de ontstaansgeschiedenis van het kaasbedrijf centraal staan. In de film volgen we een jonge jongen die in de jaren '20 met zijn moeder de Amsterdamse Noordermarkt bezoekt, waar hij voor het eerst kaas proeft. Als jongvolwassene opent hij jaren later zijn eigen kaaspakhuis en nóg veel later, jaren '80, geeft hij Old Amsterdam door aan de nieuwe generatie, zo meldt Westland.

Oorsprong van Westland

Waar in commercials steevast 'het oude Amsterdam' wordt getoond -in de nieuwe zelfs dat van honderd jaar geleden- is Old Amsterdam een merk in Goudse kaas, sinds 1985, waarvan het moederbedrijf is gevestigd in Huizen. Hoe zit dat dan precies? Westland zegt in een reactie dat we in de commercial kijken naar de oorsprong van het moederbedrijf Westland, niet dat van het merk Old Amsterdam. 'Westland Kaas, toen nog gebroeders Westland, is in 1936 opgericht door drie broers. Het verhaal is gebaseerd op één van de broers die in de jaren '20 met zijn moeder naar de Noordermarkt ging en daar kaas proefde, waar het latere Old Amsterdam op geïnspireerd is. Dit is in de jaren '80.'

De commercial laat weldegelijk het echte verhaal zien, aldus Westland. 'De kaas die de jonge Westland in de commercial proeft, is dus niet Old Amsterdam. Deze heeft hij later zelf gecreëerd.'

De campagne wordt uitgerold op televisie, social media en online. Bekijk 'm hieronder:

Credits:
Adverteerder: Westland Kaas, Old Amsterdam, Floor Hesselmans en Diana van der Meulen
Reclamebureau: DDB Unlimited, Aad Kuijper (Creatie) en Tom de Groot (Strategie)
Regisseur: Hans Jonkers en Aad Kuijper
Productiehuis: Rogier Sol Producties
Mediabureau: Initiative
Concept: DDB Unlimited
PR-bureau: NewsLab

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie