In Oudejaarscampagne van Staatsloterij schittert dit jaar Fritsie, de koekoeksklokvogel

Het nummer Open Hearts van de Britse zangeres Birdy en de Nederlandse band Haevn zet het Disney-achtige verhaal kracht bij.

Fritsie de koekoeksklokvogel schittert in Oudejaarscampagne van Staatsloterij
TBWA\Neboko

Koekoek Fritsie is de nieuwe ster in de campagne ‘Deel je geluk’ van Staatsloterij rond de Oudejaarstrekking 2021. Waar vorig jaar het zwarte katje Frummel bij veel Nederlanders waarschijnlijk nog een gevoelige snaar raakte, is het nu de beurt aan de vogel Fritsie. De boodschap die Staatsloterij wil delen is eenduidig: geluk is nog mooier is als je het met anderen deelt. 

De campagne is ontwikkeld door TBWA\Neboko.

Pakkende muziek

De muziek waarmee het Disney-achtige verhaal wordt omlijst, komt voort uit een samenwerking tussen de Nederlandse band Haevn en de Britse zangeres Birdy. Evenals de voorgaande jaren duurt de commercial precies een minuut en vijfenveertig seconden. Vorig jaar zei Arno de Jong, cmo Nederlandse Loterij, daarover dat het de tijd was die nodig is om een pakkend verhaal te vertellen.

De boodschap van Staatsloterij: 'Deel je geluk'
De boodschap van Staatsloterij: 'Deel je geluk' TBWA\Neboko

Gouden Loeki

In de afgelopen jaren wist Staatsloterij de aandacht naar zich toe te trekken met haar eindejaarscommercials, met respectievelijk het hondje Frekkel (2018), het egeltje Freddie (2019) en het katje Frummel (2020) in de hoofdrol. Alledrie de tv-commercials wonnen de publieksprijs Gouden Loeki.

Gevoel raken

Michael Kastelijns, business director van Staatsloterij, spreekt, als hij het over de Oudejaarstrekking heeft, over een traditie die niet meer uit de decembermaand is weg te denken:

‘Het is de gezelligste tijd van het jaar waarin we samen zijn met iedereen die we liefhebben en waarbij we oog hebben voor de ander. Het delen van liefde en geluk is niet in geld uit te drukken en precies dat is het gevoel dat we bij Nederlanders willen raken.’

Patritia Pahladsingh, managing director van TBWA\Neboko, voegt daaraan toe dat de commercial is ontstaan vanuit het hetzelfde big idea als voorgaande jaren. ‘Het is met zijn allen vervolgens weer gelukt om er een verrassende nieuwe creatieve invulling aan te geven.’ 

Disney-achtige aanpak

Darre van Dijk, chief creative officer bij TBWA\Neboko, vertelt dat ze bij Nederlandse Loterij en TBWA\Neboko ditmaal een stap verder zijn gegaan en hebben gekozen voor een bijna Disney-achtige aanpak.

‘Prachtig vastgelegd door topregisseur Martin Werner, die de koekoeksklokvogel tot een levend wezentje maakt. Voor het eerst hebben we de muziek expliciet een vertellende rol gegeven. Het nummer versterkt de storytelling. De lat lag hoog, daarom is er ook samengewerkt met de Britse topproducer Francis Anthony ‘Eg’ White. Het nummer past qua sfeer en gevoel perfect bij deze tijd van het jaar.’

Commercial Staatsloterij - Oudejaarstrekking Fritsie - Deel je geluk

Staatsloterij - Oudejaarstrekking Fritsie - Deel je geluk

Fritsie, van concept naar gevoel

De Jong vertelt in een kort gesprek over het idee en hoe ze de campagne naar een next level wilden brengen, met alle kennis van de voorgaande campagnes in het achterhoofd.

Hoe is het idee ontstaan?

'Na drie heel succesvolle Staatsloterij Oudejaarscampagnes met een echt diertje als belangrijkste personage, stelde we onszelf de vraag kunnen we dit nog een keer herhalen of gaan we next level. En als we het naar een volgend niveau brengen; wat willen we dan meenemen uit de bewezen campagnes van Frekkel, Freddie en Frummel. Daaruit kwam het idee van de koekoeksklok, met als hamvraag kunnen we Nederland beraken met een diertje dat eigenlijk geen diertje is.'

Wat is er anders dan de Frummel of Freddie-commercials?

'Grootste verschil is dat het ons meer in een fantasiewereld brengt, in een bijna Disney-achtige aanpak. Met echte menselijke emoties die geprojecteerd worden op het vogeltje Fritsie.' 

Waarom is er opnieuw gekozen voor een emo-aanpak?

'Omdat we juist de sterkte punten van onze voorgaande Oudejaarscampages wilden behouden. Een emotionele aanpak werkt simpelweg het beste in deze tijd van het jaar en is de rode lijn van drie jaar lang campagnes. Bovendien past de Staatsloterij Oudejaarstrekking, waarbij we samen oud en nieuw vieren perfect bij dit gevoel. Anders gezegd, de invulling is anders, maar de emotionele onderlaag consistent.'

Was er een alternatief verhaal zoals vorig jaar het geval was?

'Zeker, we hebben tot augustus op twee concepten doorgewerkt. Maar uitgebreid onderzoek in combinatie met onze drang om altijd te vernieuwen, leidde ons naar het concept Fritsie. Ben heel blij dat we samen met TBWA/Neboko voor dit concept zijn gegaan.'

De keuze voor een ‘houten’ vogel is opmerkelijk te noemen. Is getest of die hetzelfde gevoel oproept als een Frummel of als de Felix-balpop in de Bol.com Sinterklaascampagne?

'Dat was de kernvraag. Kunnen we door de verhaallijn, de animatie en de muziek de emoties van een diertje projecteren op een houten vogeltje. Ik denk dat dat mede door de geweldige prestaties van regisseur Martin Werner, de animatie van BaconX en de muziek van Haevn in samenwerking met Birdy gelukt is. Ik heb tijdens de testen al menig respondent zien slikken bij het zien van de commercial.'

Komen er nog activaties bij zoals toen met de Frummel-asielkatten?

'Zeker. Zo hebben we van Fritsie een levensgrote koekoeksklok gemaakt, waarin je je geluk kunt delen, zoals het thema van de campagne. Deze klok brengt een bezoekje aan Rotterdam, Eindhoven en Maastricht. We roepen het publiek op ons te laten weten waar ze gelukkig van worden en met wie ze dit geluk het liefst willen delen. Deze activatie is opgezet in samenwerking met Talpa.'

De muziek loopt sprekend met de video, hoe gaat zo'n proces?

'De muziek is door Haevn ontwikkeld op basis van het concept. Toen er de kans was om Birdy een deel van de vocals te laten doen viel alles op zijn plaats. Birdy en Fritsie de koekoek. Het was ‘meant to be’.

Campagne-uitrol op alle zenders

De commercial wordt op 10 december om 19.30 uur gelanceerd op alle tv-zenders. Vervolgens wordt de campagne tussen 10 en 31 december omnichannel uitgerold naar social media, online, radio, out of home en in de retailkanalen waar Oudejaarsloten worden verkocht. 

Lees ook:

Credits:

Verantwoordelijk bij Staatsloterij: Arno de Jong, Michael Kastelijns, Femke Vermeulen, Paul Braat

Bureau: TBWA\Neboko

Regie: Martin Werner, Czar

Postproductie: BaconX

Mediabureau: Mindshare.Greenhouse 

Social Media: \Socioboko

Online doorvertaling: Men in Green 

Shopper Marketing: Brompton Road 

PR: NewsLab 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Martin de Munnik
TOP!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie