Overheid en DOT starten campagne om uitbuiting prostituees tegen te gaan

Seksklanten zijn straks strafbaar als er een vermoeden is van dwang, uitbuiting of mensenhandel. De overheid informeert daarover.

Vrijwillig of uitbuiting?

Klanten van sekswerkers zijn vanaf 1 januari strafbaar als zij een seksuele dienst afnemen van een sekswerker van wie ze weten (of vermoeden) dat er sprake is van dwang, uitbuiting of mensenhandel. Om ze te informeren start het ministerie van Justitie en Veiligheid woensdag de campagne 'Niet alles is wat het lijkt'. De campagnevideo is hier te bekijken:

Advertentie
advertisement

De overheid wil dat seksklanten zich de vraag stellen: 'Ben ik strafbaar als klant van een sekswerker die gedwongen werkt?' 'Sekswerk is een legaal beroep in Nederland', zegt de Rijkshoverheid. 'Het gaat vaak goed in de sekswerkbranche, maar er zijn vrouwen en mannen, en soms minderjarigen, die dit werk gedwongen doen. Zij kunnen slachtoffer zijn. Bij deze delicten heeft ook de klant een verantwoordelijkheid, vindt onder meer het ministerie. Klanten die de nieuwe wet overtreden, riskeren een gevangenisstraf van maximaal vier jaar of een boete.'

De campagne is gemaakt door DOT (coalitie van Dijksterhuis & van Baaren, Open Now & TBWA). Creative director Lukas van de Ven: 'In de campagne zien we, terwijl de piano de tonen van Kronenburgerpark van Frank Boeijen laat horen, hoe het bekende rode licht de harde werkelijkheid in sommige situaties verhult. Pas als het rode licht létterlijk uitgaat wordt zichtbaar dat er sprake is van misstanden.' De campagne sluit af met de URL: veiligerafspreken.nl. Deze URL geeft aan dat de klant zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar keuze. Op de website staat informatie over de nieuwe wet en hoe klanten wel veiliger kunnen afspreken.

De campagne toont tot 31 januari 2022 via abri’s, sociale media, online advertenties en video's dat iets niet altijd is wat het lijkt. Zo lijkt de 28-jarige Iris in eerste instantie vrijwillig aan het werk te zijn. Bekijk je het in een ander licht, dan wordt duidelijk dat zij gedwongen wordt dit werk te doen.

Credits:
Creatie & productie: Open Now
Concept: Lukas van de Ven
Regie & Fotografie: Jaap Vliegenthart
Postproductie: Captcha Amsterdam
Geluid & sounddesign: Public Audio, Frank Boeijen
PR: HvDM Public Relations
Verantwoordelijk bij Ministerie van Justitie & Veiligheid: Simone van Straalen

Uiting van de campagne 'Niet alles is wat het lijkt'
Uiting van de campagne 'Niet alles is wat het lijkt'
Advertentie