Premium

Nederlands publiek geeft kerstcommercial Albert Heijn hoogste rapportcijfer

Albert Heijn (8,6) en Jumbo (8,4) zijn de torenhoge favorieten onder het Nederlands publiek.

Kerstcommercials 2019
AH, Jumbo, Plus en Lidl

Begin deze week deelden communicatiestrategen hun analyses van de kerstcommercials van de grote supermarkten. Zij riepen Plus uit tot kerstwinnaar van het jaar 2019. Maar wat vindt het Nederlands publiek van diezelfde commercials?

In samenwerking met CommercialReview, vroeg Adformatie het Nederlands publiek een rapportcijfer te geven. Op basis van meer dan honderd reviews per commercial (met uitzondering van de commercial van Lidl: N=89) maken we de tussenstand op. Albert Heijn, dat bij de strategen op de derde plek belandde, krijgt nu het hoogste cijfer, ook al is het verschil met Jumbo miniem:

Albert Heijn: 8,6

Jumbo: 8,4

Plus: 6,4

Lidl: 6,1

Advertentie
advertisement

Zoet

Een mooie waardering dus voor de kerstcommercial van Albert Heijn van het Nederlands publiek. Zij gaven ook cijfers voor originaliteit en in hoeverre de commercial past bij de supermarkt. Originaliteit: 8,5. Passend: 8,6. Onder de eerste gedachten die de commercial oproept, werd genoemd: ‘Zoet’ en ‘Leuk’. (De commercial werd tot nu toe 135 keer gereviewd.)

Een echte Jumbo-commercial

Iemand moet de lijst aanvoeren, maar zoals gezegd, het verschil met Jumbo (0,2 punt) is minimaal. Voor originaliteit krijgt Jumbo van het Nederlands publiek een 8,2, voor ‘past bij Jumbo’ een 8,5. Onder de eerste reacties vinden we: ‘Dit is een echte Jumbo-commercial’ en ‘Gezellig kerst vieren’. Wat opvalt is dat één van de respondenten positief reageert op de internationale carrière van de moeder uit het Jumbo-gezin (een noviteit). De respondent: ‘Wat goed dat je laat zien dat de vrouw op reis gaat voor het werk! Niet echt de klant van Jumbo maar misschien juist om hen nu aan te spreken. Goed gedaan!’ (De commercial werd tot nu toe 131 keer gereviewd.)

Trieste toestand

Het enthousiasme van het professionele kerstpanel over de Plus-commercial vinden we niet terug bij het Nederlands publiek. Een voldoende: 6,4. Ook voor originaliteit scoort Plus gek genoeg niet heel hoog: 7,0, terwijl objectief toch vast is te stellen dat de commercial van Plus heel anders is. Voor ‘passend bij Plus’ krijgt de commercial een 6,2. Eerste gedachten die respondenten over de commercial opschreven, zijn: ‘Wat een trieste toestand. Geen feestcommercial’ en ‘”Waar gaat dit naartoe?” Het is opvallend en ook samen en lekker eten. Wel ongezellige setting in ziekenhuis en misschien niet reëel.’ (De commercial werd tot nu toe101 keer gereviewd.)

Irritant liedje

Lidl heeft het laagste cijfer: een 6,1. En het is de enige supermarkt die een onvoldoende te pakken heeft: een 5,4 voor originaliteit. Past de commercial bij Lidl? Het gemiddelde cijfer zegt: ruim voldoende (7,3). De eerste gedachten die de commercial oproepen, zijn wisselend. Iemand zegt: ‘Leuk’ en een ander ‘Vrolijk en gezellig. De tekst van het liedje is grappig.’ Maar niet iedereen waardeert de muzikale omlijsting: ‘Weer dat irritante liedje.’ (Deze commercial werd tot nu toe 89 keer gereviewd, de cijfers voor Lidl zijn daarom onder voorbehoud. Dit artikel wordt later bijgewerkt.)

Onderzoek loopt door

Er kan nog steeds gereviewd worden.

Om uw cijfer(s) uit te brengen op de supermarktcommercials, klik hier

Voor het reviewen van decembercommercials van andere adverteerders, klik hier.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Martin de Munnik
Onderzoeken als deze zijn koren op de molen van onze wetenschappers. "Wat mensen zeggen is niet per se wat mensen vinden" zegt professor Daniel Kahneman. En ook hier zien we dat terug. Er vanuitgaande dat deze N=100 een voldoende grote steekproef binnen de doelgroep is, laat deze studie zien dat AH de beste papieren heeft. In onze MRI-studie naar de onbewuste impact van de vier TVC's zien we dit ook, maar dan alleen als het gaat om 'engagement', hetgeen men klaarblijkelijk bewust vertaalt in ‘Zoet’ en ‘Leuk’. Als het gaat om een gedragsintentie, gemeten met een Effie-correlatie is Jumbo de onbetwiste winnaar. Zo zijn we weer bij mijn stokpaardje: "leuk is iets anders dan goed."
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie