Reclame voor online gokken gaat gewoon door ondanks toezeggingen

Afspraken minister Franc Weerwind met branche werken niet nu nieuwkomers zich niet aan afspraken gehouden voelen.

Buitenreclame Betcity, eind mei nog te zien
ANP

Reclames van online gokbedrijven zijn gewoon nog te zien op abri’s bij bushokjes en langs de snelweg, ondanks beloften van de branche om hier vanaf 1 april mee te stoppen. Betcity was deze maand nog actief, en ook Circus, een nieuwkomer in de onlinegokmarkt, adverteert met buitenreclames met oud-voetballer Ronaldinho door het land heen. Dat meldt NOS Nieuws.

Hoewel de meeste grote partijen met adverteren voor online gokspellen zijn gestopt blijkt de zelfregulering niet te werken. Nieuwkomers in de markt voelen zich niet gehouden aan de afspraken die door derden zijn gemaakt.

Circus is geen lid van de brancheverenigingen en stelt dat er zonder reclame weinig mogelijkheden voor nieuwe partijen om zichzelf op de markt te zetten. Alle reclameruimte ‘is door de industrie opgeslokt’ onder meer door de Nederlandse Loterij met zijn online casino rond Koning Toto. Circus voelt dit als marktafgrendeling.

Waarschijnlijk krijgen de komende maanden nog meer bedrijven een vergunning om online gokken aan te bieden.

Advertentie
advertisement

Politiek geladen

De blijvende zichtbaar van online gokreclames is saillant en politiek geladen.  De Tweede Kamer heeft zich namelijk uitgesproken voor het snel aan banden leggen van reclame voor online gokken.

Een meerderheid van de partijen, inclusief regeringspartijen ChristenUnie en het CDA, vindt dat er ‘gegronde redenen zijn voor een reclameverbod, zoals de grote toename van ongerichte gokreclames voor online gokken met mogelijk grote maatschappelijke gevolgen zoals financiële problemen en verslavingsproblematiek.’

Minister Weerwind gaf daarop later aan al aan dat het onmogelijk is legale reclame op een achternamiddag illegaal te verklaren want dat druist in tegen het grondrecht op vrije meningsuiting en tegen Europese regels. Voor regulering moet, net als voor alcohol en tabak, grondig onderbouwde wetgeving komen.

Hij leunde tot die tijd daarom eerst op zelfregulering en maakte afspraken met de twee brancheorganisaties voor gokbedrijven: VNLOK en Noga.

'Adverteren essentieel'

Peter-Paul de Goeij van brancheorganisatie Noga begrijpt dat partijen die net op de markt komen een eigen afweging maken. Eerder zei hij al tegen Adformatie dat essentieel is voor de vergunde aanbieders, en voor de doelstelling van de legalisering: om het gokken te kanaliseren van illegaal naar legaal. ‘Een verbod klinkt sympathiek, maar helpt vooral de tienduizenden illegale aanbieders online die vrolijk online reclame blijven maken.’

Martijn Maertens van Circus zegt tegen NOS Nieuws dat zijn advertenties met Ronaldinho aan het eind van de maand uit de bushokjes zijn verdwenen. Dan mogen er namelijk van minister Weerwind geen oud-voetballers meer gebruikt worden in gokreclames.

Maertens verkent wat er daarna ‘nog mogelijk is’.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie