Premium

Reclameboete van 400 duizend euro voor goksite Jack’s

Stuurde reclameberichten ook aan jongeren.

Na Toto beboet de Kansspelautoriteit (KSA) ook JOI Gaming, exploitant van Jack’s, met een boete van 400.000 euro wegens het onvoldoende uitsluiten van jongvolwassenen in reclamecampagnes.

Volgens de KSA heeft JOI Gaming Ltd van begin december 2021 tot maart 2022 voor website Jacks.nl zes keer reclameberichten per mail aan zijn gehele klantenbestand gestuurd, inclusief jongvolwassenen die voor de wet als kwetsbare doelgroep gelden.

Jack’s Online is eigendom van JOI Gaming, geregistreerd op Malta, dat onderdeel is van JVH gaming & entertainment BV in Den Bosch. Dit is al lang marktleider in Nederland met private fysieke casino’s.

Op of aan?

In haar verweer in de langlopende zaak heeft JOI Gaming bevestigd dat er reclamemails aan spelers tussen de 18 en 24 jaar zijn verstuurd, maar ontkent de overtreding omdat hij er alles aan gedaan heeft om deze doelgroep uit te sluiten. De KSA had bewijzen van 18 jongvolwassenen die waren benaderd.

In het besluit staat dat JOI meent dat de wet onduidelijk is. JOI stelt dat de regelgeving onjuist is geformuleerd met het voorschrift dat reclame niet ‘gericht op’ jongvolwassenen mag zijn. Er had expliciet moeten staan dat reclame ‘niet gericht aan’ jongvolwassenen mag zijn.

De wet zou een inspanningsverplichting inhouden en geen resultaatsverplichting, dat wil zeggen niet de absolute garantie voorschrijven dat de jongeren niet worden bereikt. Ditzelfde verweer voerde de Nederlandse Loterij bij de boete van 400.000 euro die haar werd opgelegd vanwege reclame voor Toto.

Ontsteld

JOI wijst ook op de reclamecode Online Kansspelen. In artikel 9, dat gaat over de kwetsbare groep, staat: ‘Reclame voor online kansspelen mag geen publiek bereiken dat voor meer dan 25% bestaat uit minderjarigen en jongvolwassenen tezamen.’ Dat is een milder criterium. Volgens JOI was een klein deel van de ontvangers van de reclame minderjarig en jongvolwassen

De gokwaakhond heeft daar geen boodschap aan: elke aanbieder weet uit alle formuleringen tezamen wat het voorschrift betekent. De reclamecode is aanvullende zelfregulering en telt niet voor de handhaving door de KSA. JOI heeft erkend dat jongvolwassen spelers bonussen in het vooruitzicht zijn gesteld, een ‘ernstige overtreding’ volgens de KSA. Om die reden wordt de boete die 350.000 euro zou bedragen, met 50.000 euro verhoogd.

Op de website zegt JOI dat het ‘ontsteld’ is over het boetebesluit. ‘Het is en was nooit onze bedoeling om specifieke commerciële promotieactiviteiten te richten op de doelgroep jongvolwassenen. Het is onze overtuiging dat hier ook geen sprake van is geweest. In maart 2022 heeft JOI gaming, op eigen initiatief jongvolwassenen geheel uitgesloten van alle commerciële e-mails.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie