'Goede reclamemuziek trekt de aandacht en sluit aan bij het gevoel van het merk’

In aanloop van de Reclamemuziek Top 40 aller tijden vertelt oud-Adformatie redacteur Rob Beemster over de kracht van reclame.

De Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl organiseren voor het eerst gezamenlijk de Reclamemuziek Top 40 aller tijden. Op donderdag 19 december wordt de Top 40 bekendgemaakt. In aanloop daarvan vragen we oud-Adformatie-redacteur Rob Beemster over de kracht van reclamemuziek.

Toen je bij Adformatie werkte bracht je vanaf 2013 jaarlijks een hitlijst van de beste reclamemuziek van dat afgelopen jaar uit. Hoe kwam je op het idee?

‘Het idee om een verkiezing te organiseren voor de beste muziek in reclame leefde eigenlijk al langer. Wat dan meespeelt, is de groeiende belangstelling voor reclamemuziek, maar ook de populariteit van eindejaarsmuzieklijstjes in het algemeen. Het enige wat nodig was, was een goede aanleiding om hier echt werk van te maken. Die kwam in 2013 met het 40-jarig jubileum van Adformatie, het ideale moment voor een ‘Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden’. 

In Spotify heb ik een playlist gemaakt van bijna honderd nummers die recent in een commercial te horen waren geweest en daarbij een pagina gemaakt waar het publiek zijn stem kon uitbrengen. Die eerste keer liep het gelijk storm, met dank ook aan Giel Beelen die het initiatief oppikte en op zijn Facebookpagina deelde. Met bijna vierduizend stemmers als resultaat. In de daarop volgende afleveringen van de verkiezingen is het genomineerde werk beperkt tot twintig nummers die in dat zelfde jaar eruit sprongen.’

Goede muziek is er voldoende, maar waar moet goede reclamemuziek aan voldoen?

‘Goede reclamemuziek is muziek die de aandacht trekt èn aansluit op het gevoel dat een merk wil uitdragen. Dat laatste is cruciaal. Het kan zijn dat je een prima nummer hebt, maar dat er geen verbinding is met de belevingswereld die bij het merk hoort. Dan blijft het nummer misschien wel hangen, maar bij welke reclame hoorde het ook alweer?’

Uit onderzoek blijkt dat muziek de aandacht van de consument kan trekken, maar ook hun waardering van de tv-commercial kan verhogen. Welke reclame heeft jou ‘over de streep’ getrokken?

‘Aansluitend op je vraag hiervoor, wat dacht je van ‘Let the sun shine’ van Tui? Het gaat niet zover dat de reclamemuziek de enige reden was om te boeken. Maar op vakantie op Madeira zat dit vrolijke deuntje toch opvallend vaak in mijn hoofd.’

Dertig jaar geleden was het in de muzikantenwereld vaak ‘not done’ om reclamemuziek te maken. Anno 2019 willen artiesten graag reclamemuziek maken. Hoe is deze kentering ontstaan?

‘Ik durf te betwijfelen of reclamemuziek zo heel erg ‘not done’ was. In ieder geval was het geld goed en dat heeft menig artiest van naam over de streep getrokken. In het boek ‘De Muzikale Verleiding’ van oud-Adformatie redacteur Dolf Hell staan tientallen artiesten van naam die hun muzikale talent hebben ingezet voor commercials. Neem de Golden Earrings met het singletje ‘Things go better with Coca-Cola’. Wel is het zo dat de motivatie om reclamemuziek te maken nu heel anders is. Voorheen was het een manier voor artiesten om zonder al te grote inspanning de inkomsten aan te vullen. Merken leenden het ‘geluid’ van een artiest om dat aan een product te plakken, het nummer zelf ging altijd over het product. Het lulligheidsgehalte was daardoor hoog.

Dat is nu wel anders. Muziek in reclame is veel meer autonoom, in die zin dat het wel moet aansluiten bij het ‘gevoel’ van een merk, maar dus geen loflied is op een product. Daarmee ontstaat creatieve ruimte voor de artiest. Dat heeft bijgedragen aan de ‘legitimering’ van reclamemuziek. Goede voorbeelden vind ik ‘Work’, van Twan van Steenhoven voor Young Work, en ‘Gimme that sunshine’ dat Sir Notch schreef en zong voor Appelsientje.’

Er zijn reclameklassiekers, die vrijwel iedereen kent. Worden deze steeds meer een zeldzaamheid nu door online de mogelijkheden diverser en gefragmenteerder zijn?

‘Nederlandstalige nummers die iedereen kan meezingen zijn inderdaad uitgestorven, zoals ‘Het hagelt, grote korrels Venz’ en ‘Domo vla’ (hopjes, vanille en chocola) Al vind ik dat sommige soundlogo’s dicht in de buurt komen. ‘Dat is het lekkere van Albert Heijn’; volgens mij heeft iedere Nederlander die inmiddels wel in het onderbewuste zitten. O, en wat dacht je van Koning Toto? Misschien geen meezingnummer, maar wel erg herkenbaar.’

Wat zijn jouw eigen muzikale reclamefavorieten?

‘Dan ga ik toch voor een classic: het nummer Wild Wood van Paul Weller. Uiteraard geen compositie die speciaal voor deze Brand-commercial is geschreven, maar het past zo helemaal in de sfeer van een perfecte lentedag dat ik er helemaal blij van word.’

Plaats als eerste een reactie

Advertentie