Premium

‘Samen op avontuur’, een niet-corona-campagne. Goed idee?

Outdoorwinkelketen Vrijbuiter houdt vast aan gekozen pay-off en campagne ondanks coronacrisis.

Samen op avontuur - Vrijbuiter
Buutvrij

Vrijbuiter heeft de campagne ‘Samen op avontuur’ gelanceerd. De campagne, ontwikkeld door Buutvrij for life, was al opgenomen voor de coronacrisis. Toch besloot de outdoorwinkelketen dat de campagne zonder aanpassingen doorgang moest vinden. Na uitvoerig intern overleg stelt het bedrijf: ‘We zijn er nog steeds van overtuigd dat dit de juiste boodschap is. Ook in deze tijden, of juist in deze tijden.’

Advertentie
advertisement
Samen op avontuur - Vrijbuiter
Samen op avontuur - Vrijbuiter Buutvrij

Pay off als basis voor campagne

Avontuur, het klinkt groot, maar het kan ook klein. Of het nu kamperen in de Ardennen betreft, trailen in Colombia of dat het even surfen is na het werk. Het maakt niet uit wat het is maar het is altijd leuker als het samen is. Met die gedachte ging gingen de kampeerwinkelketen en het creatieve bureau aan de slag om tot een eenduidige pay-off te komen die als basis moest dienen voor de campagne. 

Samen op avontuur

Positieve energie

Er is gekozen voor een duidelijke richting met: ‘Samen op avontuur’ en hiermee wil Vrijbuiter kiezen voor positieve energie die door moet klinken in de campagne en het eigen productaanbod. Volgens de outdoorwinkelketen zijn goede schoenen, de juiste rugzak, een lichtgewicht tent en een lekkere broek de ingrediënten die handig en voornaam zijn als je op avontuur gaat.

Toch, zo claimt Vrijbuiter, zijn een duwtje in je rug, een pootje tijdens het klimmen of een handje om je veilig en droog over te laten steken minstens zo belangrijk. 

Aanmoedigen tot avontuur

De campagne heeft als doel om te appelleren aan de meest dierbare, avontuurlijke herinneringen van de kijker om deze hiermee aan te moedigen vaker op avontuur te gaan. Door de coronacrisis is de mogelijkheid en de eenvoud om op avontuur, of te reizen afgenomen. Je zou denken dat een campagne die mensen moet motiveren om op avontuur te gaan dan ook zou worden gecanceld.
Doordat het veel merken de campagnes on-hold hebben gezet, afgezegd hebben, of met een corona-alternatief kwamen is het opmerkelijk te noemen dat Vrijbuiter doorgaat met de communicatie zoals gepland. Een kort interview met Paul Tijsen, ceo van Vrijbuiter.

 

De campagne gaat gewoon door volgens plan, zelfs outdoor. Waarom is er niet gekozen voor een corona-alternatief?
Tijsen:

Je ziet veel initiatieven sinds de uitbraak van corona in Nederland die erop gericht zijn saamhorigheid te stimuleren en ook onze campagne had dat van zichzelf, voor corona, al in zich. Dus helemaal nu, op gepaste afstand is samen beter, want we moeten op elkaar passen. 

Dus ja, juist ook nu. Iedereen voelt nu nog meer de drang naar het avontuur. Daarbij wordt het leven er niet mooier op als je in je huispak gaat verzuchten wat er allemaal niet kan. Het gevoel van ‘eruit zijn’, dat is er nog steeds en het is belangrijker dan ooit. 

Bekijk ’s avonds de foto’s van die verre reis en haal herinneringen op. Of stippel dat volgende avontuur uit, van route tot Airbnb. Outdoor en ‘eruit zijn’ is meer dan een plek in de buitenlucht opzoeken, het is een mindset. En als je daarmee aan de slag gaat, ga je het avontuur ook zien in kleinere dingen. Voor je het weet maak je die onvergetelijke herinneringen ook gewoon in je tuin of op het balkon. Op een doordeweekse dag.

Is de communicatie-mix aangepast voor de communicatie ivm crisis?
Tijsen:

De communicatie-mix is niet aangepast, sterker nog: daar waar er nieuwe mogelijkheden naar boven komen, gebruiken we deze ook indien we het gepast vinden om de boodschap bij het juiste publiek over te brengen. In dat opzicht zijn we anticyclisch marketing aan het bedrijven. Ook dat is nieuw voor Vrijbuiter. Verder gebruiken we printmedia in gespecialiseerde reisbladen zoals de Kleine Globetrotter.

Maar toch, sinds de crisis zijn de mogelijkheden om op avontuur te gaan wel erg beperkt. Hoe ga je hier in de communicatie mee om als niet aangepast wordt?
Tijsen:

Als je denkt aan avontuur en vakantie, dan denk je in eerste instantie aan die spannende hike in Scandinavië of aan die zeldzame vogels die je gespot hebt in Botswana, dat klopt. Maar wat maakt iets nou avontuurlijk? Het gaat nu vooral om dat je op een andere manier naar de omgeving kijkt. Dat je onbevangen bent, iets nieuws probeert en soms lekker buiten je comfortzone gaat.

Als je het zo bekijkt, kan avontuur nog steeds overal! Vrijbuiter is avonturenstarter: wij willen laten zien dat avontuur dichterbij is dan je denkt, waar je dat avontuur ook wilt beleven. Of je volgend jaar een gletsjertocht wilt ondernemen, of volgende week in je tuin gaat kamperen. Het is zoals we in het nieuws ook al konden lezen.

In eigen tuin is toch een beetje anders dan vogels spotten in Botswana, moet daar nog iets op aangepast worden?
Tijsen:

Wij zien op dit moment geen reden om de campagne aan te passen. Voor al je vakanties, maar dus ook voor het avontuur dichtbij huis of zelfs ín huis. En juist nu is het belangrijk om samen verbonden te blijven, thuis met je gezin of via Houseparty. Samen herinneringen op te halen, plannen te maken en iets nieuws te beleven, offline of online. Samen op avontuur. 

Ten opzichte van de concurrenten, waarom is toentertijd voor deze aanpak, toon en campagne gekozen?
Tijsen:

Vrijbuiter is altijd een familiebestemming geweest en wij geloven erin dat vakanties onvergetelijk worden als je samen avonturen beleeft. Wij willen mensen net even dat ene zetje geven om samen het onverwachte aan te gaan. Of dat nu op een ander continent is of thuis in de tuin of om de hoek in het bos. 

Is het nu niet enigszins onverantwoord om mensen samen op avontuur te sturen?
Tijsen:

‘Samen op avontuur’ betekent nu natuurlijk niet meer dat je in grote groepen erop uit moet trekken. Avontuurlijk is spannend en nieuw, niet roekeloos. Samen iets beleven, gaat om onvergetelijke momenten die je met elkaar deelt. En dat is juist nu enorm belangrijk. We hebben elkaar nodig om het beste van deze situatie te maken. Door de verbinding op te zoeken. Door samen herinneringen op te halen, vooruit te kijken en iets nieuws te beleven.

Ook nu, of juist nu, kunnen we onvergetelijke herinneringen maken: Weet je nog…?

Volg ons liveblog over de effecten van de coronacrisis op de industrie.

Credits:

Opdrachtgever:              Vrijbuiter

Bureau:                             Buutvrij for life

Verantwoordelijk bij klant: Paul Tijsen & Joost Geurts

Creatie:                                 Bram Eigenfeld & Lotte den Toonder

Creative Director:                 Maarten Boer

Account:                               Charlotte van der Zanden

Productie:                         Since ’88

Producers:                        Daan Dagevos & Ingrid van Ginkel

Regisseur:                         Nick Harmsen

Fotografie:                            Rein Kooyman

DOP:                                 Sam du Pon

Edit:                                  Jits Vlaar

Muziek & SFX:                Justin Welgraven by Raven

Grading:                               Erik van den Heuvel @ De Grot

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie