Statement De Koffiejongens tegen loonkloof: mannen verdienen én betalen meer

De Koffiejongens neemt in een advertentie stelling tegen de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen en voegt daad bij woord.

In de Volkskrant staat zaterdag een opvallende advertentie van de Koffiejongens: ‘Betaal nu 14 procent mannentoeslag. Omdat mannen 14 procent meer salaris krijgen.’ Wie online koffiecups bij De Koffiejongens bestelt, kan bij het afrekenen kiezen 14 procent mannentoeslag te betalen. Dit geldt overigens voor iedereen die koffie bestelt. ‘Discrimineren mag niet en dat doen wij ook niet’, zegt oprichter Walter Morriën van de Koffiejongens. ‘We willen hiermee zeker geen nieuwe kloof creëren.’

Advertentie
advertisement

De Koffiejongens is opgericht door Morriën en Corné van Drogenbroek. Toen de vrienden een keer samen koffie dronken, bleken de cups op. Het bracht ze op het idee van koffiecups op abonnementsbasis zodat je nooit misgrijpt. Drie jaar later waren de volledig biologisch afbreekbare cups van de Koffiejongens een feit. ‘We zagen dat er rare dingen in de koffiemarkt gebeuren. Vijf gram koffie in vijf gram aluminium bijvoorbeeld. We hebben dus samen met een partner biologische cups ontwikkeld en die, in een abonnementsmodel, op de markt gebracht.’

 

De Koffiejongens
Koffiejongens Walter Morriën en Corné van Drogenbroek Copyright: De Koffiejongens
Advertentie volkskrant
De advertentie in de Volkskrant

In de reclamecampagnes lag tot nu toe de nadruk op de duurzaamheid en het servicemodel. Door de groei van het bedrijf, was personele versterking nodig en de gesprekken met sollicitanten leidden tot een nieuwe inzicht. ‘We zien dat vrouwen iedere keer veel lagere salariseisen neerleggen dan mannen. Je weet natuurlijk dat er een loonkloof is, maar nu hebben we het met onze eigen ogen gezien. We zijn ons daar in gaan verdiepen en er is veel onderzoek naar gedaan. Zo zijn we tot het idee van de mannentoeslag gekomen. Corné heeft drie dochters en ik één en we willen hier op de lange termijn – naast de duurzaamheid – een statement over maken, zodat er verandering in komt.’

Bij De Koffiejongens werken inmiddels acht vrouwen en drie mannen. Hebben de oprichters, gevoed door de nieuwe inzichten, eigenlijk spijt van de keuze voor hun naam? Morriën lacht. ‘Goede vraag. Wie weet is een naamsverandering wel een volgende stap die we moeten nemen.’ Wat De Koffiejongens gaat doen met de extra inkomsten wordt volgende week bekend. Het bedrijf zal de inkomsten niet voor zichzelf houden. 

De Mannentoeslag-campagne is tot stand gekomen in samenwerking met Maak Amsterdam.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie