Stralende TUI-campagne met een paar wolkjes voor de zon

CAMPAGNEPRAAT | Topidee van de reisorganisator om ons lekker te maken op gure stations, maar waarom niet door A-influencers?

Adverteerder: TUI
Bureau: Global Outdoor en Clear Channel
Campagne: Ondertussen in...


MK: Jemig meneer Bol, week 45 van 2023 alweer. Het einde van dit jaar is in zicht. Zouden de Campagnepraat-lezers ons na 45 edities (en ruim 80 in totaal) al zat zijn denk je? Ik vermoed wel dat de redactie de vermoeide, grauwe gezichtjes van deze balkoncriticasters serieus heeft genomen en daar op de redactie over heeft vergaderd. De uitkomst: geen zonvakantie voor deze kletskousen, gewoon door laten bikkelen 52 weken lang. Maar… zei iemand daar, dan leggen we ze gewoon iets zonnigs voor. Dus daar gaan we: de outdoorcampagne van TUI. Kort samengevat: jij en ik in het donkere, koude en natte Nederland kijkend naar een paar influencers in Curacao, Kaapverdië, Malediven en Gran Canaria. What a life.. 

WAB: Mejuffrouw Krouwel toch. Hoor ik je nou klagen over hoe streng de Adformatie-redactie voor ons is? Dan zit er maar een ding op: staken! Het was succesvol voor de schrijvers in Hollywood. Dus waarom niet voor twee balkoncriticasters? Halen wij de protestborden tevoorschijn of moeten wij toch nog deze eerst even afmaken? 

MK: Nee zeg?! Staken? Met dit weer?! Ik zie ons al heen en weer lopen door weer en wind voor de poort van Capital C. Leuzen roepend naar Willem Sijthoff en Susanne van Nierop. Dat kunnen we hun en onze trouwe lezers niet aandoen. Dus we zetten de zonnebril op en gaan aan de slag. Andiamo!

WAB: De TUI-campagne dus. Ik vind het concept heel slim. Vakantie is vaak het verlangen elders te zijn. De inzet van het grauwe en koude station als setting om verlangen op te wekken. Heerlijk verzonnen. 

MKEcht hè? De campagneregel is top: 'Ondertussen in.. ' 
Spot-on op heel herkenbaar inzicht. En de keuze voor outdoor is natuurlijk een schot in de roos met dit weer. Hoe creëer je verlangen? Nou zo dus. Adformatie stuurde ons alleen de outdoor-uiting. Verantwoordelijk bij de klant is de digital marketeer. Nu is digital out of home altijd een doorn in mijn oog, omdat het een digitaal scherm is noemen we het ineens digital. Ik vind dat altijd wat on- en offline mediageneuzel. Maar goed, als het uit de digitale hoek komt zullen er wel meer digitale media/middelen worden ingezet toch? 

WAB: Eens met je wrevel over de fictieve scheiding off- en online. Dit is outdoor met interactie en beweging. De media-inzet zit wel snor. Heb wel een probleempje met de uitwerking van het concept. Waarom nou weer influencers hierbij trekken? Dat is helemaal niet nodig en voegt geen reet toe. Waarom alleen maar vrouwen? Boeken mannen geen vakantie ofzo? En waarom zulk B-garnituur? Dee, Moïse Trustfull, Froukje de Both en Kirsten Schilder zijn bepaald geen aansprekende namen. Zonde zonde, zonde. 

MKNou ja, dezelfde marketeer is naast marketeer social media ook marketeer influencers, blijkt uit de functietitel. Dat is blijkbaar een specialisme? Ik zie influencers zelf als spokespersons of acteurs in films. Ik denk duidelijk weer te simpel. Maar als dat je functie en dus opdracht is, is het ook niet gek dat er influencers worden ingezet. B-garnituur noem jij ze. Dat zal een budgetkwestie zijn geweest? En de dames vind ik (voor zover ik ze echt ken) op het eerste oog wel bij de bestemmingen passen. Maar het idee is dat je live de dag met hen beleeft. Dan zijn dit misschien niet direct de vrouwen met wie je dat wilt. Dan zou ik meer gaan voor types als Sylvie Meis. 

WABHaha. Jij en je BFF Sylvie. Ik  zie jullie al samen shoppen tijdens een vakantietripje naar Ibiza. Heb persoonlijk niks tegen deze dames, maar waarom zou je ze in deze campagne inzetten? Wellicht om de bestemmingen in te kleuren. Leveren ze extra impact? Dat betwijfel ik. Waarom zou je het budget verdelen over vier C- of B-level BN’ers? Kies dan liever twee goede A- of B-level BN’ers.

MKDie keuze had ik ook gemaakt. Kwaliteit boven kwantiteit. Ik heb ondertussen hier in Den Haag trouwens even wat getiktokt, daar zie ik een soort vakantiepost van Froukje de Both, maar zou haar niet direct herkennen. Gewoon een vakantiereel zoals we die allemaal maken (maar dan met de jaloersmakende zee van de Malediven). Heerlijk! Wil ik ook. En nog even wat gegoogled. Op de site zie ik er niks van terug. Best jammer. Want als ik de outdoorcampagne tegenkom en denk: hup klaar d’r mee op naar de zon, dan zou die ‘Ondertussen in..’ , het op de site wel goed doen. Dat trekt me zo de funnel in. Waarom zie ik het daar niet terug denk jij? 

WAB: Bij zo’n campagne moeten diverse kanalen fijntjes aansluiten. Als professionals hoop je dat de consument braaf een bepaalde volgorde volgt. De praktijk is natuurlijk een stuk weerbarstiger. Iemand start bij de prijs voor een vakantie. Ziet dan het merk bij een stationsposter. Gaat dan op zijn mobiel de concurrent bekijken etc.
Wat ik sterk blijf vinden van TUI in deze campagne, is het verlangen naar de zon centraal zetten. Het zijn de natste en grauwste maanden van het jaar. Velen willen dat best nu of binnenkort ontvluchten. Die reminder die vanuit de campagne spreekt, werkt. Deels help je ook andere vakantiepartijen. Maar als grote speler is martktvergrotend denken en werken, ook een prima keuze. 

MK: Het is nu dus eerder de categorie reclame. Zonde, want het kan echt TUI-eigen zijn. Weet je waar ik nu op hoop? Dat ze 'Ondertussen in... de directiekamer van TUI', na het lezen van dit praatje denken:‘verdorie, die twee kletskousen hebben gelijk, we hebben ongemerkt goud in handen.

Want ‘Ondertussen in..’ is in al zijn simpelheid een briljante vondst. Wat jij zegt: niet alleen in deze donkere maanden, maar het hele jaar. Ondertussen in Christmassy Londen, ondertussen in de après-skihut, ondertussen in Mykonos (met La Meis natuurlijk). Maar ook als het 30 graden in hartje Amsterdam is: Ondertussen in het Zeeuwse zeewindje. Hemel wat een domein! Daar kun je met social toch ook helemaal op los?! Wat een conversation starter! En al deze tips en enthousiasme voor de campagneregel van TUI lezen ze ondertussen gewoon gratis in dit Campagnepraatje Adformatie.

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de out of home-campagne van TUI. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie