Premium

T-mobile Roemenië laat influencers één dag van Youtube-kanaal ruilen

Hiermee stelt het merk de 'filterbubbel' ter discussie.

Vloggerwissel

De 'filterbubbel' is het idee dat je via sociale media vooral meer ziet van hetgeen je interesses en daardoor steeds minder vaak in aanraking komt met nieuwe visies en ideeën. Het Roemeense T-mobile (Telekom Romania) stelt dit probleem ter discussie met een ongewone influencercampagne.

De campagne heet ‘Swap de vloggeri’ of ‘Vloggerwissel’. Bureau Leo Burnett Bucharest zocht invloedrijke Youtubers die lijnrecht tegenover elkaar staan qua mening en type berichten. Die vloggers ruilden een dag van plek.

Buiten de bubbel

Het YouTube-kanaal van de influencer werd een dag lang overgenomen door zijn of haar tegenpool. Het doel: de filterbubbel doorbreken en jongeren confronteren met nieuwe ideeën van buiten hun eigen ‘bubbel’. Deliric, één van de influencers: 'Ik ben professioneel muzikant en weet maar al te goed hoe moeilijk het is om mensen te bereiken. Via Vloggerwissel werd ik ineens aan een nieuw, compleet andere doelgroep blootgesteld.'

Bureau Leo Burnett Bucharest had een doelstelling van 1 miljoen kijkers met een nihil mediabudget. Inmiddels heeft de campagne meer dan 9 miljoen views. Het bureau spreekt van een ware 'vloggertrend'. In totaal besloten 500.000 kijkers zich ook te abonneren op het kanaal van de Youtuber die ze op deze manier leerden kennen.

Vlogger Deliric

'Lijnrecht tegenover de merkwaarden'

Volgens het merk staan filterbubbels 'vrijwel lijnrecht tegenover alles waar Telekom Romania (red. T-mobile Roemenië) voor staat'. De slogan van het bedrijf is namelijk 'Life is for sharing'. Het merk verwijst in het persbericht naar The Global Risks Report 2017 van The World Economic Forum, waarin staat dat filterbubbels een groot risico zijn voor polarisatie in de samenleving.

Commercieel doel

De campagne heeft niet alleen een maatschappelijk, maar ook een commercieel doel. De campagne werd tegelijkertijd gelanceerd met een aanbieding voor onbeperkt video.

Merk- en communicatiedirecteur Ruxandra Rau: 'We wilden meer doen dan alleen een aanbieding promoten. Met deze actie hopen we jongeren aanmoedigen verantwoord om te gaan met social media. De filterbubbel kan de manier waarop we met elkaar omgaan beïnvloeden. Wij moeten meer aandacht hebben voor elkaar en open te staan voor nieuwe meningen.'

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie