Premium

Taxidienst Bolt wil chauffeurs werven (en behouden) door een waterstofauto te verloten

De campagne draait om het werven van personeel én het uitdragen dat Bolt en partners emissievrij rijden hoog in het vaandel hebben staan.

De bewuste waterstofauto
Afbeelding: Bolt

Taxidienst Bolt vindt door de krappe arbeidsmarkt lastiger nieuwe chauffeurs en heeft moeite om bestaande chauffeurs te houden. Een tekort is problematisch voor de dienst - die inkomsten haalt uit taxiritten van zelfstandig chauffeurs - omdat klanten rekenen op snelle aanrijtijden. Om chauffeurs te binden aan het platform, start Bolt een loyaliteitscampagne die een waterstofauto verloot onder regelmatige chauffeurs. 

Leaseauto voor twaalf maanden

De waterstofauto in kwestie is een Toyota Mirai, maar wordt géén eigendom van de winnende Bolt-chauffeur. Hij of zij mag de leaseauto alleen twaalf maanden gebruiken. Chauffeurs maken kans op de lease-auto door in vier weken minimaal honderd ritten te rijden. Chauffeurs die minstens twintig ritten per week maken, maken daarnaast wekelijks kans op laad- of tanktegoed van Shell. De acties komen uit de koker van Bolt, Shell, Leaseplan en Toyota. Bolt zegt een brug te willen slaan tussen een loyaliteitscampagne voor zelfstandig chauffeurs en benadrukken dat het emissievrij rijden stimuleert. 

Commissie en maandinkomsten

Taxichauffeurs die voor Bolt rijden, rijden in hun eigen (lease)auto en dragen per rit twintig procent commissie af aan Bolt. Die commissie was voorheen lager: tot 6 juli 2021 hoefden chauffeurs slechts vijftien procent van hun inkomsten af te dragen. Bij concurrent Uber dragen chauffeurs 25 procent af.

Op de vraag van Adformatie waarom Bolt één leaseauto verloot in plaats van het salaris van al zijn chauffeurs te verhogen (en de loyaliteit mogelijk te vergroten), antwoordt het bedrijf: 'Chauffeurs bij Bolt krijgen geen salaris, want het zijn zelfstandig ondernemers. Het tekort aan zelfstandige chauffeurs ligt niet aan hun omzet: de meesten verdienen goed bij Bolt. Het bedrijf rekent de laagste commissie (twintig procent) en verhoogde bijvoorbeeld eerder dit jaar de ritprijzen om de gevolgen van inflatie en toenemende kosten voor chauffeurs te compenseren. De meerderheid van de chauffeurs die met Bolt rijden, verdient meer dan € 35 per uur – na aftrek van commissie. Dit is ruim € 5.500 per maand.' 

Dat maandbedrag is interessant, want dat komt neer op 1375 euro per week. Toen Bolt twee jaar geleden startte in Nederland, probeerde het chauffeurs te winnen met de boodschap 'verdien tot 1100 euro per week.' Die advertentie werd verwijderd nadat de inkomsten niet haalbaar bleken, zo bevestigde de directeur van Bolt Nederland tegenover journalist Rens Lieman. Er was nog te weinig werk voor veel chauffeurs. Door de krapte op de arbeidsmarkt blijkt dat nu anders te liggen. 

Campagnekanalen

De campagne rondom de waterstofauto voert Bolt specifiek op zijn chauffeurs. Tegenover Adformatie bevestigt een woordvoerder dat de marketing zich richt op e-mail, de app-inbox en pushmeldingen. Taxichauffeurs kunnen hun voortgang bovendien volgen in de Bolt-app.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie