Top-5 food & drinks-campagnes in Cannes

Olaf van Gerwen deelt bijna-maandelijks het opmerkelijkste werk in food & drinks uit het buitenland waar hij niets mee te maken heeft.

Olaf van Gerwen, food&drinks-specialist

Food & drinks-specialist Olaf van Gerwen van Chuck Studios deelt bijna-maandelijks het opmerkelijkste werk in food & drinks uit het buitenland waar hij absoluut niets mee te maken heeft. Maar heel soms misschien wel.

Zo, vers terug uit Cannes. Wat me opviel? Dat marketeers en masse naar de Croisette zijn afgezakt. Doorgaans zijn het bureaus en productiemensen die de feestjes bevolken. De delegaties van McDonald’s, Coca Cola en Unilever waren substantieel, Pepsico spande de kroon met een totaal van 40 (!) afgevaardigden.

Los van een boel angst voor wat AI komt brengen voerde vooral het belang van creativiteit de boventoon. Hèhè, dat geeft de merkenfan moed! Veel plezier weer met dit prachtige werk van grote food & drinks-merken.

1. Burger King - We Give Up

Super-art direction, supermuziek, superkleurtjes, super-McDonald’s-pesterijtje. Burger King draagt al decennia de kroon als ‘Home of the Whopper’. Het construct van deze film onderstreept het iconische karakter van de burger, tot aan het laatste eindje: een klassieke rug pull. Zei iemand dat veel merk in je commercial irritatie opwekt? Zo niet.

Bureau: BBH London
Regie: The Sacred Egg via RiffRaff Films

2. Heinz - It Has To Be Heinz

Steeds meer grote merken kijken naar wat ze in de wereld betekenen en zetten daar de volgspot op. Denk McDonald’s met Fan Truths. Zo’n strategie past het merk natuurlijk altijd als een lekker flodderig zomerjasje. Het is het tegenovergestelde van krampachtig de laatste TikTok-trend nadoen. Zo ook Heinz. De rebelse film is gebaseerd op waargebeurde verhalen van…Heinz-fans.

Bureau: Wieden+Kennedy New York
Regie: Camille Summers-Valli via Love Song

3. KFC Arabia - The Originals

Het refreintje met ‘prrr prrr’ tolt ons al maanden door het hoofd. KFC in het Midden-Oosten had een imagoprobleem: het werd als een oubollig Amerikaans merk gezien. Het marketingteam zette de cool kids van Good People (van superster regisseur Ali Ali), TBWA\Raad en ons, Chuck Studios, bij elkaar en de eerste films rollen van de band. De launch film is een videoclip die hiphop, food en een aanstekelijk refreintje combineert. De foodfilms volgen spoedig!

Bureaus: Good People, TBWA\Raad, Chuck Studios
Regie live action: Maged Nassar via Good People

Regie food: Natascha Brandt via Chuck Studios

4. Reese’s - We Like Putting Peanut Butter In Things

Al een paar maanden oud, maar zo off beat dat-ie absoluut een plekje verdient. Reese’s is chocola met pindakaas, en dan oranje. Een heerlijk Brits idee met heerlijk Britse voice over toont een elegante damesschoen. En zoals de titel van de film doet vermoeden….you get the rest. Het is een genot om naar te kijken en dat we dat aan Man vs Machine kunnen over laten wisten we al. Ik denk dat de film in CGI is gemaakt, wie het weet mag het zeggen? Maar dan echt goed. Hulde.

Bureau: Mother London
Regie: Man vs Machine

5. Jack in the Box - Munchie Meals

De wereldeconomie zou er nog beroerder voor staan zonder Snoop Dogg. De man accepteert werkelijk iedere endorsment die hem wordt aangeboden. Daar maakt TBWA\Chiat\Day een gebbetje over, door hem uit zijn Corona-omgeving naar deze Munchie Meal-commercial te slepen. Het late-night stoner meal wordt niet alleen door Snoop geadviseerd, ook stagiair Mitch is het er mee eens: Mi-atch!

Bureau: TWBA\Chiat\Day Los Angeles
Regie live action: Brian Billow via O-Positive 
Regie food: Tom Ryan via Camp Lucky 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie