Premium

Indringende campagne VWS stimuleert praten over psychische problemen

De campagne - uit de koker van Roorda Reclamebureau - richt zich op de omgeving van mensen die met mentale problematiek kampen.

Beeld uit campagne 'Hey, het is oké'

Bijna één op de twee Nederlanders krijgt op een bepaald moment te maken met psychische klachten. Om familie en vrienden te stimuleren het gesprek daarover aan te gaan, komt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) met een vervolg op de 'Hey, het is oké' campagne uit 2018. De nieuwe campagne - uit de koker van Roorda Reclamebureau - richt zich op de omgeving van mensen die met mentale problematiek kampen.

Waar in de eerdere campagne de focus vooral op depressie en angst- en paniekstoornissen lag, gaat de huidige campagne over alle psychische aandoeningen - met als doel het stigma op psychische aandoeningen weg te nemen en de drempel te verlagen om erover te praten. Uit onderzoek van Motivaction bleek vorig jaar dat de drempel om het gesprek aan te gaan over psychische aandoeningen voor kennissen of familieleden groot is. Zeven op de tien mensen hebben het idee dat vragen naar iemands psychische aandoening of klachten te persoonlijk is en slechts een kwart verwacht dat een persoon met een psychische aandoening of klachten het fijn vindt om erover te praten. Het initiatief ligt daarmee vaak bij degene met een psychische aandoening. Praten is juist een eerste stap is naar herstel en kan ervoor zorgen dat klachten minder zwaar worden.  

Afstand

Volgens Joeri Jansen, creative director bij Roorda, laat de campagne zien hoe psychische aandoeningen letterlijk en figuurlijk een gevoel van afstand kunnen creëren. 'Dat hebben we proberen te visualiseren door de drie sets in de studio op rails te bouwen. Daardoor voel je dat de mensen van je afglijden. Dat werkt vervreemdend en realistisch tegelijk. Als de vader aan de ene kant van de tafel zit en de zoon aan de andere kant, is de afstand goed voelbaar. Een aanraking brengt de vader vervolgens direct dichtbij.'

Jansen zegt dat de campagne niet bewust in coronatijd wordt gelanceerd, maar dat de problematiek tegelijkertijd misschien wel actueler is dan ooit. 'De huidige crisis geeft de campagne nog meer relevantie. Mensen zien elkaar minder en juist daarom is het nog belangrijker om te checken hoe het met de mensen om je heen gaat. We kennen allemaal wel iemand die extra hulp nodig heeft. Dan is het goed om toch even dat belletje te doen, zeker in deze tijd. We hebben er ook bewust voor gekozen om een studentenhuis in beeld te brengen, omdat het juist onder jongeren ook heel erg speelt.'

Jansen: 'Ik hoop dat mensen het herkennen en worden aangespoord om actie te ondernemen. Contact maken lijkt misschien moeilijk maar is heel simpel. Vraag even: hey man, alles oke? De rest gaat dan vaak vanzelf.  Het is juist nu belangrijk dat we naar elkaar omkijken en dat we laten weten dat we er voor hem of haar zijn. Het starten van zo’n gesprek kan lastig lijken maar hoeft dat niet te zijn. Het is oké om erover te praten, maar het is ook oké om erover te beginnen.'

Ervaringsverhalen

De campagne wordt uitgerold op tv en social media en is ook te horen op de radio. Op de campagnewebsite heyhetisoke.nl staan ervaringsverhalen van anderen die het gesprek aangingen en concrete tips om het gesprek zelf aan te gaan. Ook vinden mensen er meer informatie over bekende en minder bekende vooroordelen, wat moet bijdragen aan meer begrip.

Lees ookMinisterie van VWS wil depressie bespreekbaar maken met 'Moodcamp' 

Credits

Verantwoordelijk bij Ministerie van VWS: Jeanette Cantrijn en Edith Janson
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Tabula rasa en Floor Busch (Roorda)
Creatie: Dyon Ruiter, Tom van der Veldt en Joeri Jansen
Account: Anne van der Meulen
Agency producer: Marcel Ossendrijver
Productiemaatschappij: Pinkrabbit
Regie: Ismaël
DOP: Myrthe Mosterman
Producer: Monique van Beckhoven
Production design: Florian Legters
Edit: Martin Heijgelaar
Grading: Barry Clarke (Captcha!)
Audio: Feike de Wit (SoundCircus)
Muziek: Jorrit Kleijnen
Media: Initiative

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie