Premium

Welke Nederlandse campagnes gaan winnen in Cannes?

Dat Dream Crazy van Nike Grand Prix’ gaat winnen, is een inkopper. Maar welk Nederlands werk maakt kans? ‘In Cannes gelden andere wetten.’

Dream Crazy

Ja, de ProRail-campagne is ingezonden

Peter van Rij, Executive Creative Director Accenture Interactive, voorheen CCO Ogilvy Amsterdam:

'Ik twijfel er niet aan dat Nederland ook dit jaar aardig voor de dag zal komen. Met ongetwijfeld winnaars die helemaal niet op mijn lijstje voorkomen (ik leef ook in een bubbel en zie ook niet alles). De merken die stelling durven nemen, die creativiteit én technologie omarmen, die craft hoog in het vaandel hebben staan, en die de wereld een beetje beter willen maken zullen er met de buit vandoor gaan. Gelukkig hoef je niet aan al die voorwaarden te voldoen. Eén is al moeilijk zat.

Mijn persoonlijke top drie:

Liberty Global, A report of connected events. Een absolute ode aan de kracht van storytelling. Aan het leven, de liefde, aan alles. Met een prachtige boodschap ook die me raakte in het hart. Heerlijk. De film van PostPanic was al Grand Prix-winnaar bij de ADCN.

Volkswagen, Snelweg Sprookjes van Achtung! (omdat kinderen te vaak op hun telefoon kijken, komt Volkswagen met luisterverhaaltjes). Een idee dat bijna alles waar ik het hierboven over had in zich heeft. Ik baal ervan dat ik het zelf niet kan gebruiken, omdat ik in de auto altijd zelf achter het stuur zit. Ik zou helemaal in het verhaal verdwijnen en nooit meer aankomen op m’n bestemming. Petje af.

ProRail, Victim Fashion. Ik weet dat het een controversieel idee is. Voor mij niet, ik vind het uitgesproken, maar binnen de lijntjes. Maar ik ben ook niet helemaal onpartijdig. Het werd verzonnen door een team van ons toen wij nog bij Ogilvy zaten. Een halfjaar nadat we weg waren werd het pas gemaakt. Daar zijn dan ook wat gesprekken met betrokkenen aan vooraf gegaan. Ja ProRail is ingezonden, weet ik, in flink wat categorieën.'

Advertentie
advertisement

Gamers bloed laten geven

Marieke Liesting, Marketing Manager FrieslandCampina, voorheen Coca-Cola:

'Een campagne waar ik direct aan moet denken, is First Blood of #myfirstblood van Sanquin in samenwerking met het populaire spel League of Legends. Met een relatief klein budget een impactvolle campagne maken, door een niet-populaire boodschap (bloed geven) op een aansprekende manier over te brengen op een moeilijk te bereiken doelgroep via een bij hen populair middel, gaming. Dat was een hele mond vol... De essentie zit 'm in de link tussen bloed geven en specifieke gevechtsonderdelen in League of Legends. Eigenlijk heel simpel, maar zijn goede ideeën vaak niet simpel?'

Je wil niet de Valentijn Driessen van Cannes worden

Rens Quirijnen, stond vorig jaar enkele keren op de shortlist met A Comedian's Worst Nightmare (met Grey), is nu creatief directeur van Het PR Bureau:

'Zo’n voorspelling blijft toch verdomd lastig, je wil niet de Valentijn Driessen van Cannes worden. Ik vrees helaas wel dat we dit jaar geen klapper hebben liggen die even 12 Leeuwen binnen gaat takelen. ADCN was ook al zuinig met de Lampen, dus ik vrees dat we niet over vorig jaar heen gaan (met 31 Leeuwen, waarvan 1 Grand Prix en 21 keer brons, NA). Dat wil niet zeggen dat er geen mooi werk gemaakt is, want toen ik echt een shortlist moest maken bleek dat nog behoorlijk lastig. 

Als ik er een paar moet noemen zou ik ‘Car commercial to go’ van DDB Unlimited voor Centraal Beheer zeker aanwijzen als grote kanshebber. ‘Van patiënt tot spreker’ van Achtung! Mcgarrybowen voor Stichting Opkikker vind ik misschien nog wel het mooiste idee van het afgelopen jaar en ‘KFC – Get The Original' van Ogilvy gun ik ook een Leeuw. Toch allemaal PR waardige ideeën, al vind ik dat een goed idee sowieso media-aandacht op moet leveren in dit earned first-tijdperk.'

Recht in het hart, onverwachte insteek

Louise Meijer, Director Brand & Communications VodafoneZiggo: 

'Frekkel van de Staatsloterij schiet mij te binnen: recht in het hart, onverwachte insteek, goed gecast en mooi gefilmd. Dan de verschillende campagnes van Heineken – zowel global (don’t drink and drive) als specifiek de 0.0-campagne. Heel knap hoe ze dit als biermerk in de markt zetten zonder afbreuk te doen aan de overal brand uitstraling van lekker, premium bier drinken.

Oh wacht, bijna nog een grote, voor mij relevante kanshebber vergeten. "A report of connected events" van Postpanic voor Liberty Global. Die kan in mijn lijstje als VodafoneZiggo-vertegenwoordiger uiteraard niet ontbreken (Ziggo is onderdeel van Liberty Global, NA). Los daarvan is het ook een prachtige film en won het niet voor niets al de ADCN-Grand Prix.'

Ik vrees dat het sprokkelen wordt dit jaar

Darre van Dijk, Chief Creative Officer TBWA\Neboko en meervoudig Leeuwen-winnaar:

'Wat mij betreft springt, naast de film van PostPanic voor Liberty Global, de Snelweg Sprookjes voor Volkswagen eruit. Gebaseerd op de inzichten dat het lastig reizen is met kinderen en dat het niet goed voor ze is om ze de hele tijd achter de iPad te zetten, creëerde Achtung! interactieve sprookjes voor onderweg ("Onderweg is er zoveel te beleven, als je naar buiten kijkt. Alledaagse dingen langs de weg, krijgen magische krachten", NA). Echt goed gedaan.

Ik vrees dat het verder sprokkelen wordt dit jaar. Dat wil niet zeggen dat er in Nederland slecht werk gemaakt wordt. Met Frekkel winnen we misschien nog brons, maar Koning Toto met Donnie, de humor en het specifieke taalgebruik hebben we bijvoorbeeld niet eens ingezonden, want leg dat maar eens uit. In Cannes gelden nou eenmaal andere wetten.'

Een concept met vele valkuilen en een vreemde eend in de bijt

Daniëlle Guirguis, oprichter van Smarthouse Films en eerder dit jaar jurylid bij Dubai Lynx:

'Wat zijn de Nederlandse kanshebbers in Cannes? Dat is een goeie vraag. Welke campagnes zijn universeel, origineel, grensoverschrijdend, maar wel passend bij het merk? De oogst van de ADCN dit jaar lijkt toch vooral heel erg Hollands. Niks mis mee, maar wel lastig om daaruit een voorspelling te doen.

Er was er wat mij betreft 1 die daar met kop en schouders bovenuit steekt: De "Keep Dreams Alive" campagne voor WereldOuders van het Amsterdamse bureau Epidemie, geregisseerd door Bram van Alphen. Een film die de dagelijkse gevaren aanstipt waar kansarme kinderen in Latijns-Amerika aan blootgesteld worden. Dit concept kent vele valkuilen, want zielige kindertjes met een ballon als metafoor voor een betere toekomst is al snel too much of drakerig. Maar Van Alphen heeft een hele mooie en vooral gebalanceerde film gemaakt, die subtiel is en raakt. De prachtige cinematografie van Robbie van Brussel en de muziek van Agnes Obel maken dat de film in het oog springt zonder te hoog van de toren te blazen. 

Dan een vreemde eend in de bijt, die ik tegenkwam toen ik jureerde voor de Buma Reclamemuziek Awards. Een serie van maar liefst 6 aflevering voor de Russische vliegmaatschappij S7 van Wieden + Kennedy Amsterdam. "Visit Earth" heet de campagne, die je met een ruimtelijke perspectief erop wil wijzen wat voor schoonheden de aarde bezit, en dat we die vooral moeten gaan bezoeken. En dat doen ze op een heerlijk weirde manier, gebruikmakend van allerlei soorten filmtechnieken, gek sound design, met veel bravoure en lef. Bravo! Daar willen we meer van zien!

En tot slot de grootste kanshebber voor Nederland dit jaar: de campagne van EyeLove met René Froger. Geweldige epische internationale uitstraling, mooi uitgelicht camerawerk, en natuurlijk spot on gecast. De film begint in een DA drogist, waarom weet niemand nog, alwaar onze BN'er lekker fluitend de jingle introduceert. De copy is ook geniaal, want de merknaam wordt lekker vaak herhaald, het liefst in elke zin, én er kan niet genoeg bedrukt worden dat ogen meten Gratis is. En dat wil toch iedereen waar ook ter wereld? Kortom, hier gaat Nederland très hoge ogen mee gooien.'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie