Wim Ubachs vertelt hoe You Gotta Move de ruggengraat van de ANWB-campagne werd

Reclameman Ubachs heeft zijn strepen onder andere verdiend met de iconische Even Apeldoorn Bellen-campagnes en de Jochem de Bruin-campagnes.

Wim Ubachs
Foto: RVDA

Muziekkenners en reclamemensen geven hun visie op het belang van reclamemuziek door de jaren heen. Dit in het kader van de Reclamemuziek Top 40 die weer van start is gegaan. Stemmen op de beste reclamemuziek van de afgelopen 50 jaar kan nog tot 24 november op de website

Adformatie ging in gesprek met reclameman, muzikant en componist Wim Ubachs, creatief strateeg bij Frontrunners en creative & strategy director bij Het ei van Ubachs.

Ubachs is bekend van de Even Apeldoorn Bellen campagne van Centraal Beheer, de Jochem de Bruin campagne van Rabobank en tal van andere nu al legendarische Nederlandse reclamecampagnes. Ubachs was Creative Director bij achtereenvolgens DDB en Saatchi & Saatchi en mede-oprichter van Ubachs Wisbrun. In 2012 startte hij Het ei van Ubachs met hemzelf in de rol van creatief strategische spil voor onder andere de NCOI - Hoe hoog leg jij de lat? Ubachs won vele vakprijzen waaronder die van Reclameman van het Jaar in 2000. Recent trad hij toe tot Frontrunners, een multidisciplinaire marketing taskforce die op projectbasis organisaties helpt bij complexe marketingvraagstukken. Ubachs maakt ook muziek, onder andere voor merken. 

Advertentie
advertisement
Wat is het belang van muziek tegenwoordig voor reclame?

‘Muziek is heel bepalend voor hoe beeld wordt ervaren. Dat geldt voor film in het algemeen en dus ook voor commercials. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven, dus laat dat ‘tegenwoordig’ maar achterwege. Muziek zet de toon van de commercial, letterlijk en figuurlijk. Muziek is een taal op zich, onze oudste taal, rechtstreeks gericht op emotie, op ons hart. Als we vinden dat emotie essentieel is voor communicatie - en dat vinden we - dan zeggen we dus dat muziek dat ook is.’

In hoeverre is het belang door de jaren heen veranderd?

‘Het belang van muziek voor reclame is niet wezenlijk veranderd. Het is zoals gezegd altijd belangrijk geweest en zal dat ook altijd blijven. Het soort muziek, ‘de muzieksmaak’, verandert vanzelfsprekend wel onder invloed van de tijdgeest.’

Hoe gaat het creatieve proces om tot een nummer te komen bij een commercial productie?

‘Helaas is muziek vaak de sluitpost van een commercial productie. En dat is jammer omdat er dan vaak te weinig geld - en belangrijker nog - te weinig tijd voor is. Terwijl muziek juist altijd een integraal onderdeel van het creatieve proces zou moeten zijn.’ 

Wat zijn de verwachtingen van een nummer meestal vooraf?

‘Bij deze vraag ga je uit van het gebruik van een bestaand nummer, terwijl muziek natuurlijk heel goed speciaal voor de gelegenheid gecomponeerd kan zijn. In alle gevallen zal de muziek dienend moeten zijn aan de boodschap. Of een nummer daarnaast ook nog een hit wordt heb je niet in de hand en zou dus ook geen verwachting moeten zijn.’

Is het niet soms zo van, oh, er moet ook nog een tune bij?

‘Dat komt zeker voor. Al ken ik het niet uit eigen ervaring, omdat muziek een hele belangrijke plek inneemt in mijn leven en dus ook in mijn werk. Dat de keuze voor muziek vooruit wordt geschoven heeft vaak ook te maken met angst voor muziek. Creatieven en regisseurs vinden het vaak moeilijk om met elkaar over muziek te praten. Omdat muziek een taal op zich is, is het trouwens ook lastig om over muziek te praten, zelfs voor muzikanten. Die spelen elkaar liever iets voor dan dat ze erover met elkaar in gesprek gaan.’

Wat is jouw beste werk voor wat betreft reclamemuziek in commercials?

‘Ik ben heel blij met twee tunes die ik heb geschreven voor twee opeenvolgende Scheidegger campagnes. De eerste uit 2013 ondersteunt het kleine verhaaltje van een sollicitatie met onverwachte afloop op een spannende en catchy manier.

De tweede uit 2016 is een aanstekelijke synthesizer-tune die voor enorm veel respons heeft gezorgd bij onder andere de Ster. Zoveel dat ik een lange versie heb gemaakt voor Spotify. 

De derde is het Gino Vanelli nummer You Gotta Move voor een ANWB campagne uit 2005. Dit was de nummer 4 in de Reclame Top 40 van vorig jaar, wat de hoogste notering was voor een niet recente commercial.’

Scheidegger 2013
Scheidegger 2016
Gino Vanelli - You Gotta Move - ANWB
Wat zijn de drie beste recamenummers volgens jou?

‘Mag ik me tot twee beperken? Een ‘All Time Favorite’ van mij: het Bloemenduet van Delibes in een arrangement van Malcolm McLaren voor British Airways uit 1989.

En een commercial van het afgelopen jaar van Nederlandse bodem voor McDonalds, een schitterende cover van Simpleminds ’Don’t You Forget About Me’.

Delibes van Malcolm McLaren voor British Airways - 1989.
McDonalds - cover van Simpleminds ’Don’t You Forget About Me
Wat is het grootste reclamemuziek gedrocht ooit?

‘Er is veel slechte muziek onder commercials gezet, maar bij ‘het grootste reclamemuziek gedrocht ooit’ schiet me nu even niets te binnen. Kennelijk sla ik dat niet op. En dat is eigenlijk maar goed ook.’

Hoe zit het met de rechten van nummers?

‘Tja, die moet je betalen als het om een bestaand nummer gaat. Wat je moet betalen is trouwens heel verschillend en daar kun je je enorm in vergissen. Van sommige wereldberoemde nummers zou je kunnen denken dat het vergeefse moeite is om te informeren naar gebruiksrecht en prijs. Toch kan een wereldhit soms wel degelijk passen binnen een Nederlands budget. Het omgekeerde komt trouwens ook voor: dat iets onbetaalbaar blijkt terwijl het nummer helemaal niet zo beroemd was. Altijd uitzoeken dus.’

Is succes / falen soms te wijten aan de muziek ipv de reclame/verhaal?

‘Dat zou zomaar kunnen. Al zal het falen van een commercial waarschijnlijk maar in een enkel geval direct aan de muziek worden gelinkt. Daar is muziek een te ongrijpbaar fenomeen voor.’

Wat is het verhaal achter hét nummer van de ANWB-campagne?

‘Dat betreft dan ‘You Gotta Move’. In 2005 gingen art director Boris Peters en ik aan de slag voor een nieuwe ANWB campagne. Om het eens helemaal om te draaien stelde ik voor om met de muziek te beginnen. Spotify bestond toen nog niet, maar ik had een iTunes bibliotheek van zeker 15.000 nummers waarin ik vrijuit kon scrollen.

Ik zocht op de zoekterm ‘running’, vanwege ‘engine running’ en zo. En daar kwam ‘Keep On Running’ van de Spencer Davis Group uit. Een geweldig nummer, nog niet eerder gebruikt in een commercial. Ik liet het nummer heel enthousiast aan Boris horen maar die zei: dat nummer ken ik. Dat staat onder de nieuwste McDonalds commercial. Hè? Bleek dat die commercial dat weekend voor het eerst op de buis was gegaan. 

Grommend vulde ik toen een nieuwe zoekterm in: ‘Move’. En daar kwam ‘You Gotta Move’ van Gino Vanelli uit tevoorschijn. Ik had het nummer jarenlang niet gehoord, maar zonder het opnieuw te beluisteren wist ik in een flits dat we de campagne hadden. Ik herinnerde me namelijk dat er een muzikale break in zat die we heel goed konden gebruiken in scripts. Een auto rijdt vrolijk op de muziek, dan krijgt de auto plotseling pech, stopt de muziek ook abrupt, komt de ANWB de auto te hulp en gaan na een kleine reparatie zowel auto als muziek weer voort. 

Zo werd ‘You Gotta Move’ de ruggengraat van een nieuwe ANWB campagne.'

Stem op de beste reclamemuziek

Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl organiseren de landelijke Reclamemuziek Top 40 aller tijden: de verkiezing voor de beste reclamemuziek uit de afgelopen 50 jaar. Breng hier je stem uit.

Stemmen kan tot en met 24 november. Op vrijdag 27 november zenden Frank van ’t Hof en Wouter van der Goes de gehele lijst uit op NPO Radio 2 tussen 18.00 en 22.00 uur.

Lees ook:

Plaats als eerste een reactie

Advertentie