Premium

De foute fancollectie van Zeeman doet het al 12,5 jaar fantastisch

De iconische gele boxer, Koos Matroos en andere klassiekers voor even terug van weggeweest.

Zeeman

Het begon allemaal in 2009 met de gele boxer: een nuchter antwoord op dure merkkleding waarmee Zeeman liet weten dat goede kleding helemaal niet duur hoeft te zijn. De onderbroek werd een hype, kreeg een stortvloed aan publiciteit en is inmiddels een reclameklassieker. Andere merken raakten geïnspireerd en volgden al snel met eigen fancollecties. Zo kwam Albert Heijn recentelijk nog - na Zeeman, Febo, Lidl en Aldi - met een eigen kledinglijn

Dit jaar bestaat de Zeeman fancollectie al 12,5 jaar. En om dat te vieren brengt de textielketen deze zomer de meest succesvolle helden van vroeger opnieuw uit.

Lange neus?

Op de vraag aan Michiel Rijshouwer, managing director van creatief bureau Persuade, of de verkoop van de oude Zeeman-klassiekers, naast het vieren van een jubileum, ook niet een lange neus maken is naar alle copycats die Zeeman op deze manier wil laten zien hoe je een goede kledinglijn neerzet, is hij duidelijk. 'Nee hoor, dat speelt absoluut niet mee. Zeeman is vooral met Zeeman bezig. Ik vind overigens wel dat alleen Febo een sterke lijn heeft neergezet.'

Beetje fout

Hij vervolgt: 'Zeeman is de textielketen bekend van de basics voor een lage prijs. Het merk dat je zelfverzekerd draagt en waarmee je communiceert dat je dure merken niet nodig hebt om indruk te maken of om status aan te ontlenen en dit slaat aan. We wilden nog één keer knallen met de kledingklassiekers, de succesvolle helden van vroeger.  Deze zijn opnieuw in productie genomen en straks via onze webshop te koop. Met deze, vooral online campagne, benadrukken we de authenticiteit van het merk, en plaatsen we de kledingitems in een jaren '80-sfeer die nu weer heel actueel is onder jongeren. Een beetje fout, maar eigenlijk steengoed.'

De jubileumcampagne gaat letterlijk terug in de tijd. We zien de verschillende Zeeman klassiekers als het gele boxershort,de Koos-matroos sportoutfit, het Zeeman-trainingspak en -sokken, terugkomen in ongemakkelijke, maar grappige familiekiekjes van momenten die iedereen zal herkennen. In een TikTok-challenge worden Zeeman fans van jong tot oud uitgedaagd om zelf terug te gaan in de tijd met een favoriet item uit de Zeeman fancollectie.

De fancollectie is vanaf vrijdag 2 september vanaf 12 uur verkrijgbaar via de webshop

Bekijk hieronder de campagnefilmpjes
 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie