Premium

Albert Heijn rijkelijk laat met eigen kledinglijn

Na Zeeman, Febo, Lidl en Aldi vindt Albert Heijn het nu ook tijd voor een eigen 'hippe look'.

De nieuwe fashioncollectie van Albert Heijn is 'speciaal voor de fans'

Een supermarktketen die z'n eigen kledinglijn start; tien jaar geleden werd je voor gek verklaard, maar het nieuws van 'de ultieme zomeroutfit' van Albert Heijn komt vandaag bepaald niet als verrassing.

Wie zichzelf als merk enigszins serieus neemt, lijkt tegenwoordig eigen branded shirts, slippers en visserhoedje in de etalage te hebben hangen. Het was Zeeman die in 2009 wél verraste met de verkoop van zijn gele boxershorts. De goedkope destijds wat stoffige winkelketen stond nou niet bekend als place to be, maar wist ineens sexy en gewaagd ondergoed aan de man te brengen. Later kwam de discounter met het ludieke 'reclame t-shirt', de 'fancollectie' en meest recent de maatschappelijk getinte Skeer-kledinglijn in samenwerking met rapper Hef. Alle acties succesvol en met een knipoog, zoals we in de communicatie van Zeeman (door bureau Persuade) inmiddels gewend zijn.

Grillburgers en badslippers

Ere wie ere toekomt: Zeeman was 'de eerste'. Maar wie de fashionrage echt aanwakkerde, was Febo met zijn 'haute friture'-kledinglijn in 2017 (door bureau Natwerk). De combinatie van grillburgers en badslippers was zó vergezocht dat-ie juist enorm in de smaak viel - niet in de laatste plaats dankzij influencer Donnie die gehuld in Febofashion door het hele land zelfs de bamischijf cool wist te maken. De toon was gezet. Niet veel later zou Lidl met z'n eigen sneaker komen, lanceerde Aldi de FavorVlav, verkocht McDonalds ‘frietsokken’ en toonde zelfs de Pizzahut zich fashionable.

De fashioncollectie van Albert Heijn
De fashioncollectie van Albert Heijn

Anno 2022 is de nieuwigheid van fashion onder retailers en snackketens er wel vanaf zou je zeggen, maar Albert Heijn waagt het erop. De kledinglijn genaamd 'Blue' bestaat uit een Hawaii-shirt, jogshort, sokken, trui en vissershoedje. Wat aardig is: alle items zijn voorzien van een retro Albert Heijn-logo. 'Een van de oudste onveranderde logo's van Nederland’, aldus Johan van der Zanden, marketingdirecteur Albert Heijn.

Het roept de vraag op wat de kledinglijn Albert Heijn nu precies moet opleveren. De supermarktketen is marktleider in z'n sector, heeft een naamsbekendheid van 99%, werkt met de betere bureaus in Nederland en de Ilse-campagne gaat als een trein. Waarom dan een zoveelste fashioncollectie die door even zoveel (kleinere) merken in de markt is gezet? ‘Het is speciaal voor de fans, en op veler verzoek. Het is een limited edition, dus er is maar een beperkte oplage verkrijgbaar’, laat een woordvoerder weten.

Mooi compliment

De reacties in de industrie zijn wisselend. 'Wie had dat ooit kunnen denken... Dat Albert Heijn zich laat inspireren door Zeeman', zegt Michiel Rijshouwer van Persuade, het bureau van Zeeman. Wat vindt hij ervan dat 'zijn Zeeman' na dertien jaar nog altijd gekopieerd lijkt te worden? 'Eerlijk is eerlijk: een paar jaar terug, toen met Lidl en Aldi, werd het een tikje irritant. Maar het is nu wel een gepasseerd station. Het is vooral een mooi compliment eigenlijk.' Ook Reinier Steures van Natwerk staat niet te springen. ‘Niet voor niets zijn we met de Febofashion in 2019 gestopt, omdat iedereen het deed. Albert Heijn lijkt nu vooral een beetje achter de feiten aan te lopen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie