Van afgetrapte jeugdherberg naar hip budgethotel: zo verandert Stayokay zijn imago

De keten heeft nog steeds dezelfde look-and-feel, maar dan anders. Dat komt terug in het interieur en de campagne.

Vieze wc’s, luidruchtige kamergenoten en keiharde matrassen; hostels zijn niet altijd de meest luxe plekken om te overnachten. Maar voor Stayokay is dat imago allang verleden tijd. De keten is al jaren hard bezig met make-over en is nu een hippe ontmoetingsplek voor families, vriendengroepen en zakenreizigers. De nieuwste campagne haakt daarop in. 

Driegangendiner

Wie de hostelketen van vroeger kent, zal nu niks meer van de oude vertrouwde jeugdherberg herkennen. De organisatie is vanaf 2003 bezig met de modernisering en veranderde de naam ‘Nederlandse Jeugdherberg Centrale’ naar Stayokay. Maar dat niet alleen, ook van binnen is het helemaal anders. Geen grote slaapzalen, maar privékamers. Geen plicht om karweitjes te doen, maar personeel die schoonmaakt. Geen pan spaghetti, maar een driegangendiner.

Slaapzaalimago

Het is duidelijk: Stayokay is geen jeugdherberg meer. De typische rugzaktoerist komt nog wel, maar voornamelijk naar de Amsterdamse locaties. ‘Wij mikken nu vooral op families, schoolklassen, zakenreizigers en vriendengroepen’, zegt Liesbeth Ten Donkelaar, commercieel manager bij Stayokay. De doelgroep is mede gewijzigd omdat jongeren door de goedkope vliegtickets massaal naar exotische bestemmingen afreizen.

‘Maar het is moeilijk om van het slaapzaalimago af te komen’, vervolgt Ten Donkelaar. ‘Alleen in Amsterdam zijn nog een paar échte dorms. Voor de rest bieden we kleine kamers, waar bijvoorbeeld gezinnen kunnen slapen.’ Daarnaast renoveert de keten elk jaar een hostel. 'Hierbij hanteren we niet één ontwerp voor alle locaties, maar ontwerpen we het zodanig dat het lokale karakter van het pand benadrukt wordt.'

Hieronder wat foto's van het nieuwe interieur

Stayokay
Stayokay
Stayokay

Socializen

Ondanks de veranderingen, wil Stayokay nog steeds dat andere mensen met elkaar in contact komen. In elke vestiging is er een gemeenschappelijke ruimte en in de restaurants staan lange tafels. Ter ere van het 90-jarige jubileum komt de hostelorganisatie ook met een campagne waarmee de keten millennials een stukje socialer wil maken. 'Deze generatie is digitaal heel sociaal, maar in het echt een praatje maken, doen ze een stuk minder’, aldus Ten Donkelaar.

De campagne is opgezet in samenwerking met Vice. Deze bestaat uit een video waarin Nederlanders vertellen over een bijzonder, grappig of inspirerend gesprek met een onbekende. Ook influencers zoals Thomas van Grinsven en hostelmedewerkers delen hun ervaringen

Voor degenen die niet weten hoe ze een gesprek moeten beginnen, organiseert Stayokay mengtafels bij verschillende locaties. Daar kunnen gasten aanschuiven bij een driegangendiner voor een praatje met buurtbewoners, gasten en medewerkers van Stayokay. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie