Zo willen Nederlandse banken ons leren fraude te herkennen én voorkomen

De Nederlandse Vereniging van Banken start een meerjarige samenwerking gericht op fraudepreventie.

Afbeelding: aangeleverd

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) - waar alle banken bij aangesloten zijn - start een meerjarige campagne om Nederlanders bewust(er) te maken van fraudeurs. De campagne draagt de naam 'Frauderen. Zo werkt het!', is 17 oktober gestart en ontwikkeld in samenwerking met TBWA\Neboko.

Fraude is een hardnekkig probleem, weet de NVB als geen ander. Cybercriminelen verzinnen continu nieuwe trucs en maken zo veel slachtoffers. De Fraudehelpdesk registreerde in de eerste zes maanden van dit jaar al ruim achttienduizend meldingen van online fraude. Het totale schadebedrag lag op bijna 21 miljoen euro; 2,5 miljoen euro meer dan in de eerste helft van vorig jaar.

Fraudetrucs uitleggen

Een lange campagne moet het bewustzijn vergroten en het fraudeurs zo moeilijker maken. Onderdeel van de campagne zijn tien online lessen waarin mensen leren hoe fraudeurs te werk gaan. Zo is er een les over hoe fraudeurs bij je aanbellen en met trucs proberen je geld afhandig te maken. Een andere les zoomt in op de manieren waarop criminelen digitaal naar geld vissen. 

Ook onderdeel van de campagne is een vierdelige podcastserie. Die moet de nodige verdieping brengen door journalisten, slachtoffers, fraude-experts van banken en cybercrimespecialisten aan het woord te laten. De presentator van de podcastserie doet zelf ook een fraudeur na en maakt onder meer een nepdating-advertentie aan.  

Campagnevormen

De campagne van de NVB is gestart op onder meer de eigen kanalen van Nederlandse banken en partners, online video's en radiocommercials. De NVB en TBWA\Nebobo maken ook gebruik van reclames op sociale media en andere uitingen. 

Credits:
Opdrachtgever: Nederlandse Vereniging van Banken
Bureau: TBWA\Neboko
Media: PHD
PR: HAGENS PR
Productie: Vidiboko
Design: Studio Neboko
3D: Colorbleed
Sound: Vidiboko & Postoffice
Website: Acato
Podcastserie: Microphone Media

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie