Premium

Chris Sant: 'Naast brood bak ik ideeën'

Out of Office - Wat doen mensen na het werk? Reclamestrateeg Chris Sant voegt zich in een familietraditie

Foto: Tim Stet

Acht jaar werkte hij bij Wunderman Thompson, begin dit jaar besloot creative director Chris  Sant (42) zelfstandig verder te gaan. Naast zijn creatieve werk is hij nu ook bakker. Het moment van inzicht kwam toen hij vanaf de kant naar de zwemles van dochtertje keek. Ze mocht voor het eerst in het diepe en durfde niet, huilde en trilde. ‘Later thuis op de bank zat ik te denken: dat zou ik ook wel weer eens willen, dingen doen die ik niet kan. Weer trillen.’

Het was de aanleiding voor Chris Sant een kinderdroom in vervulling te laten gaan: bakker worden, net zoals opa; bloem, water, zout, handen in het deeg. Afgelopen zomer volgde hij het Bakery Institute in Zaandam, een voltijdopleiding die mensen in drie maanden kneedt tot boulanger. ‘Je leert er de basisprincipes van het bakken van natuurlijk Frans brood, zonder toevoegingen, alleen met desem.’

Ik blijf creatief, maar dan vanuit de bakkerij

In juni hoopt hij zijn boulangerie te openen en dit te doen naast het reclamevak. ‘Ik kan het creatief proces niet loslaten, dat wil ik blijven doen, maar het liefst vanuit de bakkerij.’ Op maandag en dinsdag is die gesloten en wil Sant er mensen uitnodigen om hun creatieve problemen of commerciële vraagstukken voor te leggen en ter plekke op te lossen. ‘Naast brood ga ik ideeën bakken.’

Sant merkt dat zijn keuze en zijn verhaal inspireert. ‘Ik krijg vaak de vraag: hoe merkte je dat je een andere passie had? Ik stel dan een wedervraag: is er iets in jouw leven wat je leuk vindt?
Dat zet aan tot denken, later komen ze met hun verhaal terug. We zijn natuurlijk allemaal als lemmingen, doen wat we altijd doen, ook al maakt dat ons niet gelukkig. Een zijstap maken, of je hoofd boven het maaiveld uitsteken, is blijkbaar erg moeilijk.’

Overdag sta ik lekker te kneden en kunnen mensen langskomen voor een praatje

Hoe Sant zijn bakkerswerk gaat combineren met zijn creatieve opdrachten, heeft hij nog niet helemaal uitgedacht, de oplossing komt als het probleem zich aandient. ‘Als ik het allemaal van tevoren zou willen uittekenen, was ik er nooit aan begonnen. Ik heb wel het idee dat er een schuif in de bakkerij zit, dus ruimte om die een keer een dag te sluiten als het niet anders kan, of iemand te vragen het werk even over te nemen.’

Een voordeel heeft hij wel door zijn manier van bakken: hij hoeft niet ’s nachts zijn bed uit zoals de meeste bakkers. ‘Als je een deeg de tijd geeft om te rijzen, hoef je geen rotzooi toe te voegen en kun je het de dag van tevoren al maken. Het krijgt zo een lekker knapperige korst, een mooie kruim en een volle smaak. Voor grotere bakkers is dat niet mogelijk omdat het minder stabiel is; voor mij is het goed te doen én het is socialer. Ik sta overdag lekker te kneden in de bakkerij, mensen kunnen dan langskomen voor een brood of een praatje. Op het bordje voor openingstijden komt ook te staan: Als Chris aan het bakken is.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie