Comm laude 2017 - Deze talenten moet je in de gaten houden

13 jonge communicado's van wie we gaan horen

Wat zijn de talenten die ons vakgebied gaan bestormen? Jaarlijks vraagt CommunicatieOnline aan de HBO Communicatie-opleidingen in Nederland om hun talent van het jaar te kiezen en te presenteren. 

Dit is het resultaat, Comm Laude 2017: 13 talenten om in de gaten te houden.

Anita Middelkoop (23), Hogeschool Leiden
Loopbaan in sneltreinvaart

Hoe snel het kan gaan bewijst Anita Middelkoop. Ze maakte een scriptie over de rol van influencers voor de beeldvorming van de Nederlandse Spoorwegen, en viel ermee op bij haar opdrachtgever. Ze kreeg direct een contract aangeboden. 

Anita Middelkoop is daarom nu woordvoerder bij NS, een functie die haar op het lijf lijkt geschreven, aldus haar docenten van de Hogeschool Leiden. ‘Met een grote professionaliteit en een combinatie van charme en charisma weet ze in elke situatie de juiste toon te treffen en vertegenwoordigt ze NS in de media over een uiteenlopend aantal onderwerpen en actuele situaties.’ 

Als student was dit al te zien en onderscheidde ze zich, aldus de Hogeschool Leiden. ‘Anita is het talent waarvan je nu al weet: daar gaan we nog heel vaak en veel van horen, een aanwinst voor het communicatievak.’

Max Schouten (24), Hogeschool van Amsterdam
'Droomt ervan communicatiestrateeg in politiek Den Haag te worden'

Paul Helbing, directeur communicatie Hogeschool van Amsterdam, noemt Max Schouten ‘een van de allergrootste talenten’ waarmee hij ooit heeft gewerkt. ‘Zijn afstudeeronderzoek naar de interne communicatie binnen de HvA is bepalend geweest voor de aanscherping van onze strategie’, aldus Helbing.

Het leverde Schouten een 9 op als eindcijfer en als bijvangst een baan van twee dagen per week als communicatiemedewerker bij de hogeschool. Daarnaast breidt hij zijn kennis uit aan het de Vrije Universiteit van Amsterdam, waar bij de master beleid, communicatie en organisatie volgt.

Zijn begeleiders bij de Hogeschool voorspellen Schouten een mooie toekomst, vooral op het terrein van politieke communicatie. Hij is nu kandidaat-raadslid voor de Partij van de Arbeid in Wijdemeren. Helbing: ‘Max heeft een droom: communicatiestrateeg in politiek Den Haag worden. Daar werkt hij gericht naartoe. Hij wil alles meemaken en alles leren.’ Helbing heeft er alle vertrouwen in dat dit goed komt: 'Max for President.’  

Annick Schavemaker (21), Hogeschool Rotterdam
'Een echte strateeg, die het ook nog weet op te schrijven’

Hogeschool Rotterdam bestempelt Annick Schavemaker als ‘een wereldtalent’ dat de kunst beheerst om overzicht te koppelen aan goede uitvoering. ‘Een echte strateeg, die het ook nog weet op te schrijven. Daar zijn er niet zoveel van.’ 
Schavemaker liep voor haar opleiding stage op de redactie van Bol.com en viel op tijdens haar minor, waar ze samen met drie medestudenten PR-bureau ‘ROTS PR’ startte. Vooral haar motivational speech maakte indruk, aldus haar opleiders.

Schavemaker studeerde bij Born05 af met haar onderzoek naar de contentdistributie voor het iFly KLM Magazine. Inmiddels is ze freelance copywriter en editor voor ‘Typisch Annick’ en werkt ze als online marketeer bij WebNL.  
Kenmerkend voor Schavemaker is volgens de Hogeschool dat ze vanuit brede research tot de kern van een probleem kan komen, om daar vervolgens een passende oplossing voor te vinden. 

Juul van den Hoogen (22), Hogeschool Utrecht
Grote liefde voor data, technologie en prijzen

Juul van den Hoogen is een onderzoekende student met een grote liefde voor data, technologie en prijzen.

Ze won met haar team de Logeion Young Professional Award voor een opdracht voor Atos, een technische communicatieoplossing bedenken voor de WMO-regeling. Haar virtual reality-onderzoek naar de invloed van ‘tele-presence op brand attitude en aankoopintentie’ leverde haar de Charles Stroopman-prijs op. ‘En ik ben nog in de running voor de Europese Edcom thesis competition.’

Van den Hoogens talent ligt in het inzichtelijk maken van complexe vraagstukken om daar creatieve communicatieoplossingen bij te bedenken. Daar wil ze ook in verder. Hoe haar droombaan over 10 jaar eruitziet? ‘Ik zou graag bij een groot, internationaal bedrijf willen werken, in een projectgroep die zich focust op nieuwe ontwikkelingen als augmented en virtual reality en robotics. Onderzoek doen naar trends, het potentieel ervan inschatten, dat lijkt mij fantastisch.’

Larissa Hendriks (21), Hogeschool Inholland Amsterdam/Diemen
Een vlogger en maker van online magazines 

Larissa Hendriks is een creatieve en kritische student die tekstueel en beeldend zeer sterk is, aldus Hogeschool Inholland. Ze is een vlogger van het eerste uur en wist met haar vlogs voor de opleiding Communicatie veel kandidaten enthousiast te krijgen. 

Hendriks is momenteel hard met haar afstudeerproject bezig, in opdracht van BlackOrange; een lezersonderzoek voor online magazines. Buiten de opleiding werkt ze als hoofdredacteur van de online magazines BLVD en MisterDaily. 
Vanwege al deze activiteiten heeft ze zich recent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en is ze de trotse eigenaar van Let’sLaris; op letslaris.nl houdt ze al haar ervaringen bij.

Haar toekomst ziet ze als freelancer reporter, voor zowel online als offline magazines. Het liefst zou ze dit combineren met lesgeven bij haar eigen opleiding Communicatie aan Hogeschool Inholland. Hendriks: ‘Ik zou heel graag mijn kennis over het creatieve schrijven over willen dragen aan nieuwe studenten.'

Danique Nueboer (21), Hogeschool Windesheim 
Een ondernemende idealist die wil veranderen met woorden

Danique Nueboer is een gedreven student, aldus de hogeschool, die goed kan analyseren en adviseren en verbanden kan leggen. Ze denkt graag aan het grotere belang. Zo heeft ze voor haar stage bewust gekozen voor een niet-commerciële werkplek bij Stichting AAP. Ze houdt van taal: ‘Met woorden mensen in beweging brengen om een groter doel te bereiken is voor mij communicatie in de puurste vorm.’ 

Bij AAP liet ze zien breed talent te hebben, van het schrijven van nieuwsberichten en het maken van rapportages tot het opzetten van een nieuw social media-kanaal. Na haar stage is ze zich als vrijwilliger voor de stichting blijven inzetten op de afdeling communicatie. 

Nueboer is daarnaast eigenaar en het brein achter BOOX, een leesservice waarbij lezers iedere maand een surprisebox krijgen met een nieuw boek en drie tot zes bijpassende goodies. Nueboer heeft zich gespecialiseerd in onlinecommunicatie en brengt dit naast haar studie in praktijk als contentmarketeer bij S&S Online Marketing.

Steven de Koff (24), Inholland Rotterdam
Groeide tijdens zijn studie uit tot vraagbaak voor medestudenten en docenten

Steven de Koff ging van het Grafisch Lyceum naar de Kunstacademie, maar ontdekte al snel dat hij zijn creativiteit bedrijfsmatiger in wilde zetten. Bij de opleiding Communicatie van Inholland Rotterdam vond hij deze combinatie en ontpopte hij zich gaandeweg tot topper.

Hij staat bekend als een eigenwijze student die docenten weet te verrassen met vernieuwend en hoogstaand werk op zowel strategisch als creatief niveau. 


Bij zijn afstuderen specialiseerde hij zich voor bureau Ideate en Inholland in gedragsbeïnvloedingstechnieken door de gehele custumer journey heen en bedacht hij daarvoor een effectieve concepttest. In de laatste fase van zijn studie werd hij een vraagbaak voor zowel medestudenten als docenten. Het bureau dat Steven de Koff te pakken kan krijgen mag zich gelukkig prijzen, aldus Inholland Rotterdam.

Lisa Hassenpflug (22), HAN University of Applied Sciences, Arnhem
Lovende kritieken voor ‘droomstudent’ met ambitie 

Lisa Hassenpflug komt uit Windhoek, Namibië. Ze wilde oorspronkelijk studeren in de Kaapstad, Zuid-Afrika. Vanwege de politieke instabiliteit besloot ze haar studie in Arnhem voort te zetten. 

Hassenpflug is opgevallen bij de HAN. Ze is een van die studenten die meedoet in de klas én positief kritisch is, en daarbij hard werkt, aldus de opleiding. Zo zet ze zich in voor de Arnhem Business School, het internationale onderdeel van de HAN, waarvoor ze onder meer het Instagram-account beheert.  

Marc van der Meer, docent marketing en communicatie aan de HAN University of Applied Sciences, betitelt Lisa Hassenpflug als ‘een droomstudent Communicatiewetenschappen’. Van der Meer: ‘Ze is nauwgezet, hard werkend, helder, actief, participatief en ambitieus,’

Dat laatste blijkt uit het doel waarmee ze twee jaar geleden aan de HAN University in Arnhem begon. ‘Ik wil cum laude afstuderen’ schreef ze toen. Gezien de lovende kritieken uit Arnhem, zou dat zomaar eens kunnen lukken.

Anouk Goense (20), Hogeschool Zeeland
Perfectionist die leerde loslaten

Anouk Goense is een echte Zeeuwse die haar klompen voor hakken heeft ingeruild, aldus de docenten van de Hogeschool Zeeland. Ze prijzen de studente die ‘alles uit haar opleiding haalt maar zich ook daarbuiten ontplooit’.
Tijdens haar opleiding heeft ze een half jaar in Amsterdam gewoond om stage te lopen bij het entertainmentbedrijf van Albert Verlinde. Ze moest wennen aan de overgang van Zeeland naar de hoofdstad, maar vond het uiteindelijk een goede en leerzame stage, ook op persoonlijk gebied. 

‘Tijdens mijn opleiding ben ik erachter gekomen dat ik een doorzetter ben, perfectionistisch en gestructureerd werk, en bereid ben dat ene stapje extra te zetten.’

Maar dat heeft ook een schaduwzijde, erkent ze. Ze geeft niet graag de controle uit handen en werkt daarom graag zelfstandig. ‘Bij groepsprojecten ben je ook afhankelijk van anderen en dan vind ik het erg moeilijk om de controle los te laten. Daarom ben ik de minor Branding gaan volgen en heb ik tijdens de course ‘Personal Branding’ geleerd om deze controle los te laten en een echte teamplayer te worden.’

Dat is volgens haar medestudenten en docenten bijzonder goed gelukt.

Guusje Slagter (23), Fontys Tilburg
Personal branding en persoonlijke verhalen

Nadat Guusje Slagter eerst een jaar rechten deed, stapte ze over naar Fontys ACI. Het was de mix van creativiteit, openheid en theorie die haar aantrok. Tijdens een project voor school kwam ze in aanraking met personal branding. Ze specialiseerde zich erin en schreef het boek: Dit Ben Ik, met interviews met twintig experts.  

Onder personal branding verstaat ze niet zozeer hoe iemand zichzelf verkoopt of in de markt zet. ‘Het gaat om het verhaal erachter. Onze generatie heeft op dit moment zoveel keuze wat we willen gaan doen. Wanneer je jezelf en je verhaal goed kent dan sta je zekerder in je schoenen en kun je jezelf beter positioneren.’ 

Sinds kort is Slagter begonnen met het Bureau Dit Ben Ik.

Zoë Soyer (25), De Haagse Hogeschool
Schrijftalent met gevoel voor politieke speeches

Ze studeerde een paar jaar geleden al Communicatie en media aan de Hogeschool van Amsterdam, stopte daarmee, maar kwam erachter dat ze het schrijven en de communicatie toch te veel miste.

Zoë Soyer besloot de studie opnieuw op te pakken, ditmaal in Den Haag, en ontdekte daar een nieuw gebied van interesse, de politiek. Haar gevoel voor politieke speeches viel de docenten ook direct op bij het vak Politieke Campagne. Ze is stilistisch sterk en wordt door haar docenten ‘beticht’ van een bovenmatig schrijftalent. Een stuk van 1200 woorden over campagnes was in één keer raak.

Zoë Soyer hoopt na haar studie op de redactie van een tijdschrift te belanden, of op de communicatieafdeling van een groot kledingmerk, maar wellicht ook meer in een politieke of bestuurlijk omgeving. ‘In februari wil ik afstuderen. Ik zou het toch erg leuk vinden als dat in een politieke omgeving zou kunnen.’
 
Rochelle van Dinter (22), Fontys Hogeschool Eindhoven
Vernieuwende oplosser en ‘geweldig communicatietalent’

Rochelle van Dinter weet haar docenten in haar derde studiejaar van de opleiding Communicatie in Eindhoven telkens weer te verrassen. Met haar creatieve oplossingen laat ze zien dat ze lef heeft, in andere richtingen kan denken en nieuwe realiteiten voor kan stellen, aldus Fontys Eindhoven. ‘Daarmee komt ze tot vernieuwende oplossingen waar opdrachtgevers echt wat aan hebben.’

Van Dinter heeft in de studierichting Communicatie Creatief geleerd haar ideeën op een pakkende manier te verbeelden, maar laat zien dat ze ook de communicatiemanagement-skills goed beheerst.

De opleiding: ‘Haar adviezen zijn strategisch sterk en goed onderbouwd. Ze brengt haar ideeën op een professionele manier over en laat op een bescheiden manier zien dat ze heel veel potentie heeft. Na haar laatste studiejaar is de arbeidsmarkt een geweldig communicatietalent rijker.’
  

 

Johanna Spiller (26), Hanzehogeschool Groningen
Wordt ingehuurd om gastcolleges te geven

Johanna Spiller is een van de studenten van Pieter Swieringa van de Hanzehogeschool Groningen. Toch vermoedt de docent dat die relatie er alleen op papier is. In werkelijkheid heeft zij hem meer te leren dan andersom. ‘Haar kennis van online marketingcommunicatie heeft ons ertoe aangezet haar in te huren voor een reeks gastcolleges. Waarom? Wel, ze weet hier meer over dan wij.’

Johanna Spiller is voorgedragen door de Hanzehogeschool in Groningen als talent voor Comm Laude. De opleiding karakteriseert haar als assertief, creatief en, ook niet onbelangrijk, gedisciplineerd.

En ze valt op, in haar rol als social media-coördinator van de Hanzehogeschool en als communicatiemanager van TEDx Groningen. Iemand die je met een gerust hart kunt aannemen: ‘Geef haar wat vrijheid en ze overtreft je verwachtingen’, aldus Swieringa.
 
 

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie