Premium

Dit zijn beste marketeers van 2021 (51-75)

Donderdag maken we de Marketeer of the Year 2021 bekend, deze week tellen we af. Dit zijn de nummers 51 tot en met 75.

De winnaars van de Dutch Marketing Awards worden donderdag 22 april om 16.30 uur aangekondigd in een live online talkshow. Die is hier te volgen (daar kunt u zich ook registreren, waardoor u een reminder krijgt als de uitreiking begint).

In de loop van deze week tellen we verder terug in de Top 100 Beste Marketeers van het jaar 2021:

Advertentie
advertisement

51 (50) Ronald Velten RM 

Vice-President Marketing, IBM EMEA

Net als andere bedrijven moest IBM zijn marketing razendsnel omschakelen naar digital. Desondanks wisten Ronald Velten en zijn team de gestelde marketingdoelstellingen voor 2020 qua omzet en NPS te behalen, ondanks alle tegenwind van covid19. Velten: ‘Dit was mogelijk door het snel switchen naar volledige digitale executie, het snel aanpassen van de marketingprogramma’s om partners te helpen en last but not least de tomeloze inzet en drive van het team.’

52 (-) Joliene van Grieken

Marketing Director bij Impraise

Joliene van Grieken is één van de weinige vrouwelijke marketingleiders bij een Nederlandse tech scale-up. Zij leidde Impraise door de pandemie heen door grote veranderingen aan te brengen in de commerciële strategie, teamstructuur en product roadmap. Vorig jaar werd een nieuwe set van producten gelanceerd waarmee Van Grieken verwacht dat de industrie fundamenteel zal veranderen.

53 (-) Marcel Aalders RM 

Head of Marketing & e-Commerce Carpetright Europe

Meeliftend op consumenten die in 2020 dankzij corona hun huizen opfristen, heeft Carpetright zijn online vernieuwing en merkvoorkeurgroei kunnen versnellen met een flinke omzetstijging tot gevolg. Dankzij de nieuwe positionering, winkelconcept en website/webshop wordt het oude discount- en productdenken losgelaten en ontwikkelt Carpetright tot een serviceretailer die klanten ontzorgt en inspireert, vanuit 112 winkels en het online kanaal. Aalders: ‘Daarbij zijn we meer die nuchtere ‘buurman’ waar je heengaat voor een eerlijk advies en vakkundig geplaatste vloeren en raamdecoratie, dan primair de grote inspirator.’

54  Rosella Passier RM

Captain of Marketing KNVB

Het doel van Rosella Passier is zoveel mogelijk voetballers en -liefhebbers aan de grootste sport van Nederland te (blijven) binden en  fans voor de Oranje merken te creëren. Hierbij heeft ze als experience marketeer een sterke focus op het vergroten de voetbal- en oranje merkbeleving, waarbij de digital experience een belangrijke pijler is. Afgelopen jaar, waarbij voetballen en stadionbezoek niet meer mochten en het EK werd verplaatst, is de noodzakelijk versnelling in digital toegepast. Voorbeelden hiervan zijn de vele online voetbaltrainingen voor de voetballers en trainers en online ondersteuning van de clubs en optimalisatie van de digital fan experiences tijdens Oranje wedstrijden 

55 (30) Margriet de Kroon

Marketing director YoungCapital

Het afgelopen jaar begon met de lancering van twee nieuwe grote campagnes van YoungCapital en Jobbird.  Alle lichten leken op groen te staan om er een mooi marketingjaar van te maken. De plannen moesten radicaal worden herzien. Young Capital kon de vruchten plukken van lange termijn keuzes om fors in te zetten op marketing automation, zoekmachine-optimalisatie en conversie-optimalisatie. Hierdoor bleef het aantal maandelijkse sollicitaties (zo’n 50.000 per maand) gelijk, ondanks een budgetverlaging van 80%.

56 (-) Joris Merks-Benjaminsen

Head of Google Digital Academy

Google Digital Academy ontwikkelt workshops, opleiding en tools die Google's grootste klanten helpen in hun digitale transformatie. Dit gebeurde in EMEA altijd face to face, maar in 2020 werd het steeds meer global geworden. Voorbeelden van onderwerpen zijn: diagnose van digital maturity, automatiseren van marketing, cross channel strategie, mobile, data integratie, culture of innovation, customer centricity, privacy etc. Google werkte met zo'n 1000 van de grootste adverteerders samen aan de digitale transformatie.

57 (52) Greo Belgers

Group Director Marketing bij Triodos Bank

Triodos is volgens Greo Belgers sterk uit de pandemie gekomen. Meer mensen zijn naar de bank toegekomen, mede door de visie die in Europa op de postcorona-periode is neergezet. Van Spanje, Nederland tot UK is dezelfde campagne gevoerd en zijn mensen opgeroepen andere radicale keuzes te maken. Dat had een enorme aantrekking kracht op (jonge!) consumenten, maar ook op bedrijven en bestuurders.

58 (-) Stijn Nuijten

EVP Marketing en products KPN consumentenmarkt

KPN Superwifi is afgelopen jaar geïntroduceerd , met succes. ‘Voor een ‘diensten’ bedrijf als KPN was het super om een tastbaar en zo’n onderscheidend product te ontwikkelen’, zegt Stijn Nuijten erover. De campagne ‘Het netwerk van Nederland‘ kreeg duidelijk lading in het coronajaar. ‘Een groot deel van de Nederlandse huishoudens hebben we door kunnen laten leren, werken en ontspannen. Er is zoveel gedaan, we hebben kinderen zonder internet thuis, gratis wifi kunnen geven om lessen te blijven volgen. En natuurlijk de campagne ‘Ode aan Nederland’ aan begin van de eerste lockdown.’

59 (-) Trix van der Vleuten

CMO KFC Northern Europe

Focus van het KFC-team lag dit jaar op ondernemerschap, creativiteit, inclusiviteit en bold marketing. Belangrijkste wapenfeiten zijn het eerste Vegetarisch KFC Restaurant ter wereld tijdens de Week zonder Vlees voor de introductie van de vegetarische burger en de campagne United by the Bucket waarin het inclusiviteits-DNA van KFC goed naar voren komt. Samen met Franchisers heeft het lef gehad om - ondanks de lockdowns - te blijven investeren in het merk met een focus op de lange termijn.

60 (68) Erica van Vonderen - Hahn

Marketing & E-Commerce Director Basic-Fit

De impact van de lockdown maatregelen was ook voor de fitness-branche immens; van enorme groei naar ‘stilstaan’ met gesloten clubs. Desondanks wist Basic-Fit creatieve home workout-oplossingen te ontwikkelen, om thuis en buiten gezond te blijven bewegen. Van Vonderen – Hahn: ‘We zijn trots op onze “home gym day” met 800.000 enthousiaste deelnemers. Daarnaast hebben we de tijd goed kunnen gebruiken om ons merkfundament nog steviger neer te zetten, we kunnen niet wachten om dit met iedereen te delen.’

61 (-) Aleks Fiege

Directeur Marketing en Innovatie Enrico

Aleks Fiege nam twee jaar geleden het initiatief om de Bertolli business van Unilever over te nemen omdat hij een enorme potentie zag in dit wat verwaarloosde merk. Eind vorig jaar kwam de overname eindelijk rond. Fiege: ‘Ik kijk er enorm naar uit om als ondernemer te doen wat ik toch het allerleukste vind; het bouwen van business en merken. Marketing wordt een stuk minder makkelijk en theoretisch als het om je eigen investeringen gaat.’

62 (-) Nienke van de Streek

Managing director marketing communications

Bij Aldi is het roer omgegaan, van intern gericht naar klantgericht. Dit vertaalde zich in een aangescherpte doelgroep, groeistrategie en nieuwe positionering: de Nieuwe Eenvoud. Terug naar de basis van discount en relevant voor de tijd van nu. Voor Nienke van de Streek was het dus een jaar van ‘nieuw, nieuw, nieuw’. De groeicijfers volgden direct.

63 (-) Sander Kroeze

Sr. Marketing manager bij Upfield

Sander Kroeze en zijn team brachten Blue Band en Croma voor het eerst in jaren terug naar groei (in volume en omzet). Hij schrijft dit direct toe aan de effectieve campagnes. Blue Band richtte zich met name op gezinnen met opgroeiende kinderen. Of dit nu is bij het vullen van de broodtrommels in de ochtend of cakejes bakken in het weekend.

64 )-) Niko Koffeman

CMO Those Vegan Cowboys

Niko Koffeman is weer terug in de Top 100 Marketeers. Na het succes van de Vegetarische Slager heeft hij samen met Jaap Korteweg het bedrijf Those Vegan Cowboys opgericht. Het bedrijf ontwikkelt plantaardige levensmiddelen met dezelfde smaak als zuivel. Het bedrijf werd wereldwijd op de kaart gezet door het uitloven van een beloning van 2,5 miljoen euro voor een wetenschapper die het wetenschappelijk team aan een schimmelcultuur kan helpen die de microbiele productie van melk uit gras in een stroomversnelling kan brengen. Ook werd samen met Westland Kaas (Old Amsterdam) een joint venture opgericht om vegan cream cheese op de markt te brengen.

65 Felice Uiterwijk RM

Marketing manager bij Fairtrade Original

Felice Uiterwijk kon in 2020 zien dat de eerder ingezette rebranding van Fairtrade Original zijn vruchten heeft afgeworpen: meer mensen hebben de producten ontdekt en zijn ze daarna blijven kopen. ‘Mensen willen juist in deze tijd weten waar hun eten vandaan komt, wie het gemaakt heeft en wat er in zit. Daar sluit onze propositie “waar smaakt begint” op aan.’ Fairtrade Original introduceerde een Jackfruit kookboek om nog meer inspiratie te bieden voor het koken zonder vlees. Ook werd in 2020 een nieuwe handelsketen opgezet in Mexico en introduceerden het bedrijf een nieuwe lijn Mexicaanse kruidenpasta’s.

66 (-) Hans Peters

CCO Eneco

Onder leiding van Hans Peters positioneert Eneco zich als marktleider van de energietransitie met de campagne ‘Heel Nederlands schakelt om’. Inmiddels ontvangen ruim 1,5 miljoen particuliere klanten groene stroom. Ook helpt Eneco bij de verduurzaming van ruim 100.000 zakelijke klanten en is het strategische partner bij duurzame positionering van zakelijke klanten als zoals KPN, NS, Heineken, Schiphol, Albert Heijn, Bol.com, RET, Microsoft en Coca-Cola.

67 (-) Thecla Schaeffer

Thecla Schaeffer stapte in 2019 over naar Tony’s Chocolonely en liet in 2020 flink van zich horen. Tony’s lanceerde bijvoorbeeld zijn eerste wereldwijde campagne ‘Sweet Solution’ die de misstanden (moderne slavernij en kinderarbeid) in de chocolade industrie aan de kaak stelt door ’s werelds bekendste chocolademerken in een Tony’s versie na te maken. Ook werd een lange termijn partnership met Pharrell Williams gesloten die reep lanceerde die ten goede komt aan Black Ambition in de USA. Ook kwam er een partnership met Idris Elba die onder andere Tony’s nieuwe merkmanifest film heeft ingesproken.

68 (20) Martijn van der Zee

Chief digital officer

Het had een jaar had moeten worden waarin weer vele fysieke winkels werden geopend. Maar het werd vooral een jaar van gedwongen winkelsluitingen. Rituals kon hierdoor profiteren van de digitalisering die de afgelopen jaren al was ingezet door Martijn van der Zee. De e-commerce business verdubbelde hierdoor het afgelopen jaar.

69 (-) Nancy van Kleef

Directeur Marketing & Retail bij FM Group

FM Group is een internationale groothandel in sierbloemen. De marketingafdeling maakte het afgelopen jaar een grote transitie door naar een eigen entiteit binnen de groep die niet alleen werkt voor interne labels maar ook voor anderen in de sierteelt. Dit leidde intern tot een overkoepelende communicatiestrategie en extern werden opdrachtgevers geholpen in de stap van marketing naar performance marketing.

70 (84) Tom Schreuder

Commercieel Manager Keukenhof

Keukenhof bleef in 2020 gesloten, waardoor de 1,5 miljoen mensen van over de hele wereld het park niet konden bezoeken. Daarom bracht het marketingteam de Keukenhof naar de mensen toe. Maar liefst 23 miljoen mensen zagen de virtuele Keukenhof. Voor 2021 worden de krachten gebundeld om samen met 15 Hollandse toeristische partners Nederland weer op kaart te zetten. Zodra het kan begint Keukenhof weer met PR events, influencermarketing en beurzen.

71 (-) Bas van Vlierden

Director Marketing & Brand Essent

Na de bekroonde Telfort ‘miljonair-campagne’ is Bas van Vlierden voor de herpositionering van Essent wederom op zoek gegaan naar hét conflict in markt. En deze gevonden in de tegenstelling tussen de grootsheid en abstractheid van de energietransitie aan de ene kant en de juist praktische energiebehoeften bij consumenten aan de andere kant. Bij Essent daarom geen vergezichten over de energietransitie maar aandacht voor wat de Nederlander vandaag zelf al kan doen.  Voor de nieuwe campagne is afscheid genomen van BN’er Hazes Jr. en gekozen voor een sympathieke en praktische monteur met zijn herkenbare magenta werkbus als fluent devices.

72 (21) Yvonne Nassar

Voorzitter PIM / Head of marketing & communication Van Gogh Museum
Yvonne Nassar begon het jaar als head of customer strategy & marketing bij de RAI. Zij hielp de organisatie hielp met het ontwikkelen van scenario’s in tijden van de pandemie. Het jaar stond in het teken van perspectief bieden, de keten overeind houden en nieuwe verdienmodellen ontwikkelen. Recent stapte zij over naar het Van Gogh Museum. Daarnaast is zij (zeer) actief als voorzitter van brancheorganisatie PIM, dat werkt aan een marketingmanifest dat marketeers helpt te innoveren voor betekenisvolle impact.

73 (-) Jeroen Witteman
CXO & Advertising Consultant OrangeValley

In een jaar waarin bijna alles stilstond, hielp OrangeValley bij het automatiseren van de business. Het hielp organisaties als Greenpeace, Ajax en Diks Verzekeringen op weg, met als gevolg groei in online omzet en marktaandeel. Een van zijn klanten noemt Witteman ‘de beste resultaatgerichte online marketeer met wie hij heeft gewerkt. Hij komt altijd tot toffe innovaties.’

74 (-) Jeroen Mustert RM

CEO HG

In 2020 is het HG merk weer verder gegroeid. In Europa met +19% en in Nederland met +21% door. Dit is met name gedreven door een nieuwe communicatie campagne die als doel had de awareness te verhogen dat HG voor alle schoonmaak- en onderhoudsoccasions thuis een effectieve oplossing heeft. Daarnaast heeft HG een Eco assortiment van 12 producten gelanceerd. Ook in 2020 deed HG weer wat het beloofd heeft.

75 (-) Theo van Uffelen

European marketing manager Yakult

De bevlogen Theo van Uffelen (zet zich sinds mei vorig jaar met verve in voor adverteerdersclub BVA), startte september vorig jaar bij Yakult. We kennen hem natuurlijk nog van zijn tijd bij Aegon, waar hij dik vijf jaar marketing directeur retail was.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie